ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Sorsele  (läst 877 gånger)

2013-11-17, 20:14
läst 877 gånger

Utloggad kristina1

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5359
  • Senast inloggad: 2019-09-22, 01:00
    • Visa profil
Tack Ann-Mari
 
Då var det som jag misstänkte - en jämförelse mellan äpplen och päron.  
 
Kråken är säkert användbar som hjälpmedel, liksom andra databaser. Men tyvärr är källhänvisningarna bristfälliga. Det kan stå t ex 'FB, HFL' men ingen volymbeteckning, sida eller by/gård. Jag har också sett att 'FB' kan avse födelsen för ett barn till den sökta personen, utan att det anges.

2013-11-18, 10:12
Svar #1

Erik Holmlund

Om man systematiskt söker efter Katarina Lundells poster på Anbytarforum så ser man snabbt att de har en karaktär som både till form, innehåll, attityd och sätt att uttrycka sig är väldigt snarlikt det som Sven-Erik Johansson (mannen bakom Kråken) & Eva Susann Johansson (som utger sig för att vara den förres maka) brukat posta. Reklam för och länkar till Kråken. Sammanträffande?

2013-11-19, 12:08
Svar #2

Utloggad katarinal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2014-01-22, 11:24
    • Visa profil
Den ursprungliga frågan lyder:
 
Hej  
Jag undrar om någon kan svara mig på när Maria Margareta Jonsdotter är född jag har nämligen 2 st datum det ena är 1811-10-11 enl Databasen Kråken och det andra är 1811-08-01, Stensele enl Genline 2018.1.61300.  
Vilket kan vara det rätta.  
Hälsningar  
Gunilla Andersson
 
Det rätta svaret är 1811-10-11 enligt Sorsele FB och vem som har rätt av två ovanstående alternativ är väl ganska uppenbart för alla logiskt tänkande.
 
Har det aldrig slagit dig  Anna-Mari att mer än 1 kan ha rätt i en viss fråga.
 
Kristina läs en gång till och även du borde se Källa:HFL,FB, Född: Sorsele,Granbyn.
 
Erik Holmlunds inlägg tycker jag säger mer om honom själv än någonting annat.
 
Katarina

2013-11-19, 18:36
Svar #3

Utloggad kristina1

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5359
  • Senast inloggad: 2019-09-22, 01:00
    • Visa profil
Katarina
 
Ja, det är uppenbart att det är födelseboken i Sorsele som har det rätta svaret, vilket inte borde förvåna någon. Källhänvisningen blir då Sorsele C:1 sidan 176. Eller lite längre: Sorsele C:1 (1762-1813), sid 176 (NAD: SE/HLA/1010185).
 
Att bara skriva HFL,FB som källhänvisning är lika hjälpsamt som att skriva Bibeln när man vill hänvisa exempelvis till Ordspråksboken, Kapitel 15, vers 30.  
 
Men de som arbetat fram Kråken kan trösta sig med att det inte är den enda databasen med bristfälliga källhänvisningar. Tyvärr, när det är så mycket forskningsarbete nedlagt.

2013-11-20, 09:35
Svar #4

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Kristina
 
Jag vet inte om det är värt besväret eftersom du ger intryck av att du redan har bestämt dig för vad som finns i Kråken utan att du av allt att döma har sett det med egna ögon, som du i andra sammanhang kräver att andra skall göra innan de bestämmer sig.
 
Min make Sven-Erik har gjort följande beskrivning:
 
Quote
 
Vid många tillfällen förekommer födelse/dop noteringar i kanske 3 olika socknars FB för samma barn, ibland dessutom med olika födelse/dop uppgifter.
 
Många gånger förekommer också olika sidnumrering även i FB varför sidnumrering kan var helt missvisande beroende på om man använder SVAR, AD eller Genline (tidigare även fisch och mormon numrering)
 
Därför användes i databas Kråken i regel FB tillsammans med SOCKEN och ORT som en generell hänvisning och som då förhoppningsvis täcker in alla digitaliseringar. Så även i detta fall.
När det är diskutabel var födelseuppgifterna i en viss sockens FB förekommer, adderas dessutom C:3,s186 i Källa
Tex har födelseuppgiften införts ett år efter födelsen och därför lätt att missa eller när man i början av 1700-talet hade ett annat sätt att beskriva födelse/dop datum
 
Finns det inget tvivel utan bara på ett ställe där informationen finns räcker det med enligt min uppfattning med enbart ”FB”, detta för att undvika missförstånd beroende av olika numreringar hos olika leverantörer.
När samma födelse/dop finns i flera olika socknar - förekommer ofta -  har detta noterats i fältet Källa.
Samt att när det skiljer i uppgifter mellan de olika socknars FB finns ytterligare beskrivande ANTECKNING i TEXT om de olika uppgifterna och vad som är rimligast.
 
I databas Kråken 13 CD version finns en separat NOTIS tabell med följande direkta HFL (husförhörslängd) hänvisningar som anges med HFL i fältet Källa.
 
HFL numreringen skiljer mycket mellan de olika digital leverantörerna varför även socken, ort och tidsepok förutom sida har tagits med.
HFL noteringar ingår ej i webbversionen av flera orsaker
 
LY/Gran,AI:5,s178/98,1819-22,dotter Maria Margareta saknas helt
SOR/Gran,AI:3,s96,1817-28,dotter Maria Margareta saknas helt
SOR/Granbyn,AI:4,s130,1825-40,dotter-f.1811-12-01(FEL)
SOR/Granbyn,AI:5,s132,1840-46,dotter-f.1811-02-01(FEL)-gift till Stensele 1842
STE/Gardnäs,AI:4,s109,1845-54,hustru-f.1811-08-01(FEL)
 
När olika sidnumreringar används av olika leverantörer (SVAR, AD, Genline) noteras alla så fort de blir kända av mig
 
Är det någon som har något bättre sätt att beskriva detta framtida tids OBEROENDE (allt kan ju ändras i framtiden) är ni välkomna
 
Totalt finns det - förutom uppgifterna i ”Källa” -  400.000 till 1.000.000 liknade direkta referenser till HFL (husförhörslängd) i databas Kråken, beroende på om barnen räknas som självständiga från födelsen eller ingår i familjens hägn tills de lämnar hemmet.
 
När man har grundläggande kunskap i ett ämne verkar ibland allt väldigt enkelt och självklart, men när man fördjupar sina kunskaper blir det många gånger lite mera komplicerat än vad man i begynnelsen inser och tror.
 
Unquote
 
Vänligen
Susann

2013-11-20, 13:20
Svar #5

Utloggad forsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2017-06-02, 13:32
    • Visa profil
Först (sent om sider): Tack Carl-Oskar Lundström för klargörandet på min fråga! (sent om sider)
 
Sedan, angående sidhänvisning:  
Jag brukar hänvisa till sidan i själva kyrkoboken. Det blir lite svårare att hitta, men dock lättare än att t ex sitta med AD och bara ha Genlines ref.
 
Till sist:
Jag använder gärna Kråken som utgångspunkt och hjälpmedel, och säkerställer alltid källhängivelsen med respektive kyrkbok (på för mig viktiga personer). Skulle jag hitta ett annat datum, stämmer jag ju hellre av med Kråkens skapare (eller adm) för att få exakt källa (eller anledning till avvikande datum) än att vare sig köpa  eller avpolettera det rakt av.  
 
Jag håller med om att källangivelse med bara FB och HFL är otillfredställande, det är önskvärt med åtminstone bokref typ AII4c. MEN jag har förståelse för om man en gång i tiden, när man började bygga Kråken, kanske inte tänkte hela vägen och var mer exakt med ref, vilket efterhand så klart blivit ett för stort arbete att justera. Däremot skulle jag inte säga att det är Kråken som har rätt utan det är ju boken varifrån man hämtat uppgiften som har rätt. På samma sätt har Kråken inte heller fel så länge man har återger HFL/FB korrekt.

2013-11-20, 19:40
Svar #6

Utloggad kristina1

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5359
  • Senast inloggad: 2019-09-22, 01:00
    • Visa profil
Hej Eva Susann/Sven-Erik
 
Några kommenterar, med din text i kursiv. Jag har försökt dra ihop det, men det blir ändå lite långt, med en del dubbleringar. Hoppas jag förstått dig rätt på alla punkter.
 
Vid många tillfällen förekommer födelse/dop noteringar i kanske 3 olika socknars FB för samma barn, ibland dessutom med olika födelse/dop uppgifter. När samma födelse/dop finns i flera olika socknar - förekommer ofta - har detta noterats i fältet Källa. Samt att när det skiljer i uppgifter mellan de olika socknars FB finns ytterligare beskrivande ANTECKNING i TEXT om de olika uppgifterna och vad som är rimligast.  
När det är diskutabel var födelseuppgifterna i en viss sockens FB förekommer, adderas dessutom C:3,s186 i Källa Tex har födelseuppgiften införts ett år efter födelsen och därför lätt att missa eller när man i början av 1700-talet hade ett annat sätt att beskriva födelse/dop datum.
Finns det inget tvivel utan bara på ett ställe där informationen finns räcker det med enligt min uppfattning med enbart ”FB”, detta för att undvika missförstånd beroende av olika numreringar hos olika leverantörer.
 
När födelsenotering finns i fler socknar finns väl inget som hindrar att ange alla källor? Om det är olika uppgifter utgår jag faktiskt från att man någonstans förklarar hur man kommit fram till det rätta, eller att man inte gjort det. Och det är väl inget som hindrar att källuppgiften finns med, även när den finns på förväntad plats. I sin egen databas kan man ju ha sin egen uppfattning vad som räcker. Men man bör kunna ställe högre krav på en databas som man marknadsför externt. (Med olika numrering kanske du menar bildnummer, inte nummer i källan?)
   
Många gånger förekommer också olika sidnumrering även i FB varför sidnumrering kan var helt missvisande beroende på om man använder SVAR, AD eller Genline (tidigare även fisch och mormon numrering)  
 
Sidnumrering ska förstås vara den som är nu gällande. (Vet inte vad mormonnumrering är. Men det är ändå Riksarkivet som bestämmer hur våra arkivhandlingar ska benämnas och numreras, inte mormonerna.)
 
Därför användes i databas Kråken i regel FB tillsammans med SOCKEN och ORT som en generell hänvisning och som då förhoppningsvis täcker in alla digitaliseringar. Så även i detta fall.  
 
En specifik källhänvisning är bättre än en generell. Att socken ska var med är självklart och ingå i källhänvisningen. Att man också har med uppgiften om ort är en bra komplettering.
 
I databas Kråken 13 CD version finns en separat NOTIS tabell med följande direkta HFL (husförhörslängd) hänvisningar som anges med HFL i fältet Källa.  
 
Återigen: Enbart ordet HFL är meningslöst som källhänvisning.
 
HFL noteringar ingår ej i webbversionen av flera orsaker.
 
Tråkigt.
 
HFL numreringen skiljer mycket mellan de olika digital leverantörerna varför även socken, ort och tidsepok förutom sida har tagits med.  
 
Återigen: Volym- och sidnumrering i hfl ska vara den nu gällande. Uppgift om socken ingår i en källhänvisning, liksom tiden källan omfattar. Ort är bra och när sidnummer saknas nödvändig.
 
När olika sidnumreringar används av olika leverantörer (SVAR, AD, Genline) noteras alla så fort de blir kända av mig  
Än en gång: sidnummer i källhänvisningen ska vara de som gäller i dag.
Är det någon som har något bättre sätt att beskriva detta framtida tids OBEROENDE (allt kan ju ändras i framtiden) är ni välkomna.
 
Ändringar i framtiden kan väl bara komma från Riksarkivet.  
 
Totalt finns det - förutom uppgifterna i ”Källa” - 400.000 till 1.000.000 liknade direkta referenser till HFL (husförhörslängd) i databas Kråken, beroende på om barnen räknas som självständiga från födelsen eller ingår i familjens hägn tills de lämnar hemmet.  
 
Enbart ordet Hfl säger ingenting, bara om det följs av volym, sida eller by/gård.  Men det kanske det gör?
 
När man har grundläggande kunskap i ett ämne verkar ibland allt väldigt enkelt och självklart, men när man fördjupar sina kunskaper blir det många gånger lite mera komplicerat än vad man i begynnelsen inser och tror.
 
Sant. Ju mer man vet, desto mer förstår man vad lite man vet. Då är det bra med ordning och reda.
Kråken och andra databaser kan var till stor hjälp för många. Men de kan bli ännu bättre genom bra källhänvisningar.

2013-11-20, 21:13
Svar #7

Utloggad mod_norrbotten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Under ÄMNEN>KÄLLOR>CD/DVD-skivor> finns tråden Kråken CD. Jag föreslår att om ni fortsättningsvis ska
diskutera denna databas så gör det där. Ni har redan hamnat utanför socknen Sorsele med er diskussion.
 
Med vänliga hälsningar
Moderator Norrbotten

2014-01-08, 19:10
Svar #8

Utloggad zhappa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 20:54
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Måns Sjulsson född 1788 och hh Maria Månsdotter född 1783.
 
De återfinns i Sorsele AI:3 sida 91 som boende i Granbyn 49.
 
Tacksam för hjälp!

2014-01-08, 20:02
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1448
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 19:24
    • Visa profil
Bobby: Makarna har felaktiga födelseårtal i Sorsele AI:3. Måns Sjulsson var född den 23/10 1785 enligt Sorseles C:1 sida 49 (20/10 enligt Lycksele AI:3 sida 54?) och Maria Månsdotter den 16/8 1773 (Lycksele AI:3 sida 24, 51).

2014-01-10, 08:37
Svar #10

Utloggad zhappa

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2019-08-15, 20:54
    • Visa profil
Constantinus! Tack för din hjälp, hade nog aldrig lyckats med detta själv!!

2014-04-05, 12:34
Svar #11

Utloggad helgeroland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 16:55
    • Visa profil
Finns det någon som känner till Valentin Brännström, f i Sorsele sent 1800-tal?  
Tacksam för en ledtråd för min fortsatta sökning.

2014-04-05, 15:54
Svar #12

Utloggad anitae

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1461
  • Senast inloggad: 2019-02-27, 11:52
    • Visa profil
Hej!
 
Du har inget ytterligare ? Gifta han sig eller fick barn ?
 
Hälsningar
Anita

2014-04-05, 18:36
Svar #13

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2796
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 21:44
    • Visa profil
Den ende Valentin Brännström som är född i Sorsele, som jag hittar, är född 1921-08-01, död i Malå 1996.
Hans far hette Edvin Engelbert och var född 1896 i Sorsele.

2014-04-05, 23:22
Svar #14

Utloggad manicken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2019-08-05, 20:34
    • Visa profil
Hejsan Helge Roland!
 
Jag har sökt i Genline via Ancestry.se och hittar ingen Valentin Brännström som är född
i slutet av 1800 i Sorsele, i Västerbottens Län.
 
Hälsningar Monica Nilsson

2014-04-06, 16:55
Svar #15

Utloggad helgeroland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 16:55
    • Visa profil
Informationen om att Valentin skulle vara född i slutet av 1800-talet visade sig vara felaktig, men jag har med lite detektivarbete lyckats få fram rätt Valentin och det är mycket riktigt den Valentin som var född 1921, vilket Christina också fått fram. Tack till er som engagerade er i detta mysterium, vilket ändå löste sig ganska smärtfritt.

2014-04-06, 19:49
Svar #16

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Hej  
 
Bara en par rättelse  
Fadern Edvin Engelbert är inte född 1896 som Christina Johansson påstår, men väl 1897-06-10  
Och Börje Valentin är född 1921-08-05 och ej 1921-08-1  
Inom parentes kan också nämnas att man kan härleda Börje Valentins anor ner till bonden Herman Persson i Nordmaling där Herman var bonde i Orrböle 1535-  
 
Vänligen  
Susann

2014-04-06, 21:31
Svar #17

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2796
  • Senast inloggad: 2019-09-16, 21:44
    • Visa profil
Ok, det står fel i församlingsboken angående Edvin Engelbert.
Där står det 1896-06-10.
 
Sorsele AIIa:1a (1896-1910) Bild 2500 / sid 241
 
Det är också det födelsedata som följer honom livet ut,
Uppgifter från Sveriges dödbok 1901-2009
18960610
 
Brännström, Edvin Engelbert
 
Vännäs
 
Död 25/12 1930.
 
Kyrkobokförd i Malå (Västerbottens län, Lappland).
 
Född 10/6 1896 (ingen uppgift om födelseort)
 
Gift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Malå, Malå kn (Västerbottens län, Lappland)
 
Källor:
SCB

2014-04-08, 05:38
Svar #18

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Hej Christina
 
Vi vet att det finns hundratusentals felaktigheter i kyrkböckerna bara inom området Örnsköldsvik till Skellefteå och att dessa fel förs över till andra-/tredjehandskällor som Folkräkningar, dödböcker/sv.dödbok och Svenska Kyrkans gravar utan minsta kontroll
 
I databas Kråken beskrivs 1000-tals bevisade felaktigheter i födelseböckerna (FB), men trots detta måste man ha FB som ursprungskälla, så länge man inte kan bevisa att FB har fel.
I detta fallet blir det således Sorsele C:6,s34 för Edvin Engelbert född 1897-06-10 och ej 1896-06-10 som en mängd andra officiella källor anger, inklusive Svenska kyrkans egen hemsida GRAVAR.SE
 
Vänligen
Susann

2014-10-02, 23:41
Svar #19

Börje Abramsson

Maria Eliasdotter vigdes till Hans Hansson D.Y. 1753.
 
Lycksele F:1 bild 140/sid 135 Klåckar Hans Hanssons son Hans med Maria Elias dotter, Östersund
 
Jag fick titta till flera gånger. Ingen har nämnt Östersund som härkomst för Maria.
 
Östersund förekommer först på 1800-talet. Brunflo och Ås två närliggande socknar. Men i bakhuvudet har jag stött på samer i en speciell socken, men vilken?

2014-10-03, 02:10
Svar #20

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3375
  • Senast inloggad: 2019-09-22, 17:28
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Du tror alltså inte att det står i Stensund?

2014-10-03, 03:15
Svar #21

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1448
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 19:24
    • Visa profil
Av Umeå lfs AI:5 sida 272 tolkar jag det som att Maria Eliasdotter och hennes mor Anna Nilsdotter återflyttat till socknen före 1742: Hust. Anna, Lars Erssons änka, är nu igenkommen ifrå Angermanland, och har bewis ifrå Presterskapet i Grundsunda samt dottern Maria noterad längre ned på samma sida.    
 
Umeå landsförsamling AI:5 (1742-1751) Bild 1380 / sid 268 (AID: v139802a.b1380.s268, NAD: SE/HLA/1010219)
 
Tyvärr saknas dödbok för Grundsunda sn åren 1729-1784, och därmed ev. uppgifter om Elias Andersson och Lars Eriksson.  
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-10-03 03:17)

2014-10-03, 09:04
Svar #22

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej,
 
Med risk för att kanske röra till denna diskussion, eller slå in en öppen dörr, men jag har för mig att Maria Eliasdotters far beskrivs som en båtsman, av lappsk nation, från Ångermanland i Ossian Egerbladhs bok om släkter i Sorsele (har tyvärr inte tillgång till mitt exemplar f n, men vill minnas att det står såhär, och att Maria skulle vara född år 1732).
 
Då kanske det finns fler ledtrådar i båtsmanslängder, sameforskningen eller liknande?
 
Jag tog - efter fyndet ovan - en nyfiken titt i mantalslängderna för Grundsunda, och där fanns på 1730-talet en Elias Jonsson med hustru - men Marias far hette alltså Elias Andersson?
 
I sådant fall är ju Elias Jonsson ett stickspår...
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian Juliusson

2014-10-03, 09:56
Svar #23

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 369
  • Senast inloggad: 2019-09-19, 20:27
    • Visa profil
Hej
 
Beträffande Maria
 
Utdrag ur databas Kråken
 
LY/Stensund,A1:4,3/3,s103,(1788-1809),hustru Maria f.1733-Fader af lappsk nation. Båtsman i Ångermanland
 
Vänligen
Susann

2014-10-03, 15:11
Svar #24

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Susann,
 
Och stort tack för denna bekräftelse!
 
En liten vild tanke: Om nu Maria Eliasdotters mor var igenkommen från Ångermanland, så kanske hon bott i Västerbotten (Sorsele?) tidigare...och då kanske Maria rentav är född där, och inte i Ångermanland?
 
Enligt en uppgift på nätet (dock utan källhänvisning) var Maria dotter till en Elias Andersson, född år 1704 i Lycksele.
 
Finns det något som känner till nåt ytterligare kring detta?
 
Med nyfikna hälsningar,
 
Christian

2014-10-03, 15:48
Svar #25

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1448
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 19:24
    • Visa profil
Christian: Se tidigare inlägg i tråden ,  här och . Jag väntar fortfarande på 1712:års dombok hos Arkiv Digital.

2014-10-03, 15:59
Svar #26

Utloggad juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej Constantius,
 
Och STORT tack för länkarna till tidigare inlägg! Jag med stort intresse lusläsa allt i helgen.
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian (som alltså, som han befarade, slog in en sedan länge öppnad dörr med detta...)

2014-10-03, 17:33
Svar #27

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1448
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 19:24
    • Visa profil
Christian: Varsågod. En sökning i Olof G. Strömbergs båtsmansdatabas gav följande träff:
 
Arnäs
Rote 135 Bodum
Ordinarie båtsmän
 
2213512: Bohman, Lars Erichsson
Född 1720 i Lycksele.
Antagen som ordinarie båtsman 1742, (22 år gammal)..
Död 1742, (22 år gammal).
Gift 1742 med Anna Michelsdr.
 
1742:års vigselbok för Arnäs ger: d. 22 Marti wigdes Båtzmanen Lars Boo möd Enkan Anna Nils dåter...!!!  
 
Arnäs C:1 (1668-1747) Bild 28 / sid 29 (AID: v120943.b28.s29, NAD: SE/HLA/1010007)
 
Redan fyra dagar efteråt får makarna Boman en dotter Anna, född 26/3 1742. Här kallas modern Mickelsdotter (sida 184).
 
Återigen saknas dödbok för Arnäs sn åren 1732-1746, och därmed ev. uppgifter om Elias Andersson och Lars Eriksson.  
 
 
Vid närmare eftertanke så kan anteckningarna om lappfolk i slutet av Umeå lfs AI:5 vara gjorda efter 1745 istället, eftersom inga datum finns på vänstersidan och högersidan är beklagligt nog bortriven.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2014-10-04 12:52)

2015-08-20, 13:46
Svar #28

Utloggad elotsa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2019-03-18, 15:15
    • Visa profil
Hej, jag söker mantalslängder för Blattnicksele i Sorsele socken. De finns inte hos ArkivDigital eftersom landskontorets exemplar förstördes i brand.  Jag har letat i SVAR, men hittar ingenting där heller. Kanske söker jag på fel sätt. Om jag har förstått rätt så ingick Sorsele socken i Lycksele (lappmarks) tingslag. Något som vet om de finns online?

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna