ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flag  (läst 794 gånger)

2006-03-14, 18:44
läst 794 gånger

Annelie Biller

Jag har en person som avlidit i flag vad är det.  
 
födelse/dopbbok samt död och begravningsbok för Råneå år 1827 januari den 20. Jön, Nils Jönssons son i Böhle avled i flag?
Begravdes först i augusti.  
 
Någon som vet närmare vad det kan vara

2006-03-14, 20:29
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Det står inte Slag istället?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-03-15, 11:39
Svar #2

Annelie Biller

när jag stängde av datorn kom jag på att det kanske skulle läsas som slag men det är ändå ganska konstigt på en man i 26 års åldern tycker jag. Är slag bara dagens begrepp eller hade det en vidare mening.  
 
//Annelie

2006-03-15, 15:51
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Även små barn står som avlidna av slag.
 
Uttrycket användes, enligt SAOB, om (anfall av) olika sjukdomar (i sht sådana som uppträder plötsligt l. medför häftig smärta l. medvetslöshet l. död).
 
Alltså helt enkelt folk som dör hastigt utan föregående (synlig) sjukdom. För spädbarn kan man ju misstänka vad vi idag kallar plötslig spädbarnsdöd. Utan kompetent medicinsk personal som företog en obduktion var det naturligtvis i sådana här fall omöjligt att veta mer exakt vad dödsorsaken var (än idag vet man ju faktiskt inte exakt vad som orsakar just plötslig spädbarnsdöd).
 
Ingela

2006-03-15, 21:28
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Annelie!
Förstår inte riktigt varför du tycker det är konstigt med att en 26 årig man kan dö i Slag.
Slag är ju också ett vedertagit ord (i äldre tider) för Stroke (vilket betyder antingen en blödning eller en propp i hjärnan) Fast jag tror att man också kunde få blödningar lite över i kroppen och dö i det....nu menar jag medfödda aneurysmer (försvagade väggar i de stora blodkärlen som plötsligt brister...det tar inte många minuter för man är död--).
Så har man en medfödd aneurysm så går man med en tidsinställd bomb i sig (visst är det elakt och otäckt) spelar ingen roll i vilken ålder man befinner sig i när det sedan brister eller var i kroppen.
Ha' de!
Elisabet

2006-03-16, 12:10
Svar #5

Annelie Biller

Tack för din beskrivning och likväl som att barn kan drabbas av demnssjukdomar kan yngre personer säkert även drabbas av slag, av vad jag vet är det ingen vanlighet i den moderna världen. Därför ville jag veta, och som jag fick svar på från ingela ovan ditt inlägg, om det hade ett vidare begrepp än det som vi (vanligtvis) använder idag. Inget konstigt att undra över i min värld iaf.  
 
mvh Annelie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna