ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olika dödsorsaker i olika källor för samma person  (läst 1501 gånger)

2015-05-27, 20:06
läst 1501 gånger

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
När jag letar efter min farmors dödsorsak blir jag konfunderad. Hon dog 1943. I dödboken i Västerlövsta står som orsak gallsten och hjärtfel. I SCB från sjukhuset där hon dog står livmoderframfall och akut bukhinneinflammation. Dödsorsak borde ju stå på den attest som i SCB uppges vara skickad till hemförsamlingen. Har aldrig sett så stor differens tidigare eller gick prästen på uppgifter från anhöriga, som kanske inte hade så bra koll?
 
Monika W

2015-05-28, 11:17
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan det vara så att först anger man den troliga dödsorsaken (för att få en dödsattest?). Sedan görs en obduktion och svaret på den kan dröja (resultatet på de prover/vävnader som tas för analys).
Ann-Mari Bäckman

2015-05-28, 13:43
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Kan den som skrivit av till SCB ha råkat ta föregående eller efterföljande persons dödsorsak?

2015-05-28, 19:28
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Tack för Era funderingar! Vet inte hur ofta man obducerade 1943, men att attesten från sjukhuset kunde dröja har man ju sett förut. Och att prästen kunde skriva på fel rad har man ju också sett. Att anhöriga inte hade koll förstår jag när min pappa alltid sa att farmor dog av dåliga nerver. Se där, en tredje dödsorsak! Slutsats: Man ska nog ta angivna dödsorsaker i dödböckerna för vad de är.
Tack än en gång!
 
Monika W

2015-05-28, 19:45
Svar #4

Lotta Nordin

Monika,
står det inte något om attesten från sjukhuset i dödboken i Västerlövsta? Den ska ju ha skickats dit och det var den som var underlag för vad prästen skrev i dödboken.
 
Vad som står i SCB:s avskrifter är mer osäkert, och ofta felaktigt.

2015-05-29, 07:41
Svar #5

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Monika,
 
För att få veta hur det verkligen var kan du ju rekvirera hennes journal från sjukhuset.
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna