ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cardiac disoforma  (läst 464 gånger)

2005-12-27, 12:48
läst 464 gånger

Bertil Thörnqvist (Bertilth)

Jag skulle vilja veta vad följande dödsorsak betyder på Svenska: Cardiac disoforma secondary to venticural septural defect and cardiac highpotrophy  
 
mvh
Bertil

2005-12-27, 21:39
Svar #1

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Hej Bertil. Jag hoppas att någon kan sätta ihop en fullständig diagnos åt dig, men jag vet vad en del av orden betyder, om det kan vara till hjälp.  
Cardi(ac) = hjärta
Disoforma är nog helt enkelt deformation
Secondary (sekundär) = i andra hand
Venticural = troligen magsäck (gissning)som heter ventrikel
Septural defekt = defekt på skiljevägg (oftast hjärtskiljeväggen mellan hjärthalvorna)  
Lycka till

2005-12-27, 22:10
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Bertil och Anneli, ventricular i detta sammanhang har nog betydelsen = hjärtkammaren, dvs det fanns en defekt i hjärtkammarväggen (= ventricular septum defect) Det medidicinska ordet ventrikel har både betydelsen magsäck, samt hjärtkammare, men av sammanhanget bör nog hjärtkammare vara troligare.
En gissning av den engelska dödsorsaken torde bli: Hjärtsvikt beroende av fel i hjärtskiljeväggen och hjärttillväxt (kompensatoriskt).  
Vänlgen,
Calle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna