ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pyelonephritis suppurativa  (läst 1420 gånger)

2012-03-05, 23:25
läst 1420 gånger

Utloggad Agneta Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 18:23
    • Visa profil
Dödsorsak ur dödbok 1919: Pyelonephritis tror jag att det står. Det betyder väl njurbäckeninflammation eller liknande? Men vad står det på nästa rad?
 
Kvinnan som dog av detta var endast 18 år.
 
Tacksam för alla svar.
Agneta Sjögren

2012-03-05, 23:28
Svar #1

Utloggad Agneta Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 18:23
    • Visa profil
Och här kommer bilden...

 
Agneta

2012-03-06, 17:08
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Jag tydde det först något osäkert till supp. (din tolkning pyelonephritis stämmer bra), och upptäckte att det inom engelskan finns ett sjukdomstillstånd benämnt suppurative pyelonephritis. Jag undersökte Svenska Akademiens Ordbok och fick där fram att suppurativ är en form av supperera, som enligt SAOB är en medicinsk benämning på något som blir varigt, t. ex. då såret suppurerar. Det verkar alltså som att den unga damen ifråga dog av en varig inflammation i njurbäckenet?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-03-06, 23:48
Svar #3

Utloggad Agneta Sjögren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 18:23
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Hu så hemskt, arma flicka. En tankeställare för oss i vår tid att vi ska vara restriktiva med penicillin, så att det finns att tillgå i kritiska situationer.
 
Stort tack för ditt svar.
Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna