ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otitis media  (läst 1646 gånger)

2004-07-30, 19:26
läst 1646 gånger

Marina Karlsson

Är det någon som är haj på latin som kan hjälpa mig? Stort tack i förväg.
1927 dör en tioårig pojke av följande - med stor reservation för stavningen :
Olilis media elion frambose sin sign septica pagemia

2004-08-01, 09:16
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Marina!
Ja, det här blev svårt! Det första ordet tror jag ska vara Otitis som betyder öroninflammation. Ordet septica betyder blodförgiftning. De övriga orden har jag problem att uttyda, tyvärr.

2004-08-01, 12:38
Svar #2

Jessica Wahlén

Otitis media är inflammation i mellanörat och sin är ofta förkortning av sinister vilket betyder vänster på latin.
Resten blir tyvärr gissningar:
Frambose: kanske kan det avse hallonliknande utslag som vid framboesi eller frambesi?
Sign: tecken på / signifikant?
Lycka till!
Mvh, Jessica.

2004-08-01, 12:53
Svar #3

Marina Karlsson

Ja, men det kanske ska vara så: Inflammation i mellanörat och blodförgiftning.  
Tack så mycket för hjälpen!

2004-08-01, 18:08
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Har inte tillgång till uppslagslitteratur, så det får bli en gissning. Otitis media - översättningen är uppenbart riktig. Frambose sin skulle möjligen kunna vara trombosis sinus och fortsättningen med tecken (sign) till septisk bakterämi, d v s blodförgiftning. Om 'elion' kan uttydas 'cum', vilket betyder 'med', blir det ännu klarare.
Mvh/Håkan

2004-08-01, 18:50
Svar #5

Marina Karlsson

Men vad betyder Trombosis sinus? Och vad betyder pagemia?
Kan man dö av öroninflammation och trombosis sinus utan att det är blodförgiftning?

2004-08-02, 09:10
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Marina! Jag svarar istället för Håkan, så får han kommentera eller rätta mig om han vill.
 
Trombosis betyder blodpropp. Om sin i det här fallet avses sinus så betyder det hålrum, utbuktning. I min medicinska terminologi står också att det kan avse även sjukliga hålrum som är rester efter tex infektioner, abcesser (varhärdar) eller fistlar efter operationer. Trombosis sinus skulle i så fall betyda blodpropp i ett hålrum.  
 
Pagemia kan jag inte hitta eller räkna ut vad det ska betyda.
 
En öroninflammation på 20-talet, före pencillinets tid, kunde bli mycket allvarlig och dödande. Om jag inte minns fel så dog förre kungens Gustaf VI Adolfs hustru i öroninflammation på 20-talet vid ganska unga år.  
 
Likaså kan en blodpropp någonstans och/eller en blodförgiftning vara ett mycket allvarligt tillstånd, som i allmänhet ledde till döden på den tiden utan de medikamenter vi numera har tillgång till.

2004-08-03, 13:55
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Sinustrombos är, som Anita redan varit inne på, trombos - propp - i ett hålrum. Begreppet sinustrombos står för ett allvarligt och potentiellt dödligt tillstånd i hjärnan. Pagemia vet jag inte i och för sig vad det betyder, jag tänkte mig nog att det kunde röra sig om en felläsning och att det möjligen kunde stå septikaemi eller septica baktaeremia - båda uttrycken betyder blodförgiftning.
Mvh! Håkan

2004-08-03, 19:59
Svar #8

Marina Karlsson

Tusen tack för hjälpen!

2013-12-29, 04:31
Svar #9

Utloggad Bertil Robertsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 21:55
    • Visa profil
Vad tror ni om denna?
Otitis Media Meningitis Purulente
Lite osäker på sista ordet

2013-12-29, 09:52
Svar #10

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Otitis media - (mellan)öroninflammation
Meningitis - hjärnhinneinflammation
Purulenta - varig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna