ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Neurasteni  (läst 952 gånger)

2003-06-04, 20:34
läst 952 gånger

Utloggad Katarina Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2012-10-28, 23:38
    • Visa profil
Funderar lite över neurasteni. Sjukdomen ska ha upptäckts i USA 1869 och introducerats i svenska Medicinalstyrelsens sjukdomsklassifikation 1890. Tydligen ska det vara något som liknar dagens utbrändhet. Nu undrar jag över hur vanligt det var? Finns det någon som stött på denna diagnos?

2003-06-04, 22:57
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Enl nationalencyklopedin introducerade psykiatern Beard begreppet 1869 som uttryck för ett trötthetstillstånd i förening med överkänslighet för sinnesuttryck. Tillståndet ansågs bero på uttröttning av nervsystemet. I dag har uttrycket samma betydelse som psykasteni och asteni. Grundsymtomet i asteni är trötthet eller ökad uttröttbarhet och härutöver ofta irritabilitet, affektlabilitet, depression, minnes- och sömnsvårigheter. Orsaken anses vara en påverkan på hjärnan, genom en direkt hjärnskada eller genom påverkan av annan kroppslig sjukdom, såsom hormonbristtillstånd eller infektioner, men kan också bero på stress och olika psykiska belastningar. Utbrändhet anses vara ett psykiskt tillstånd präglat av utmattning och bristande engagemang, ofta utöst av långvariga påfrestningar. Det är klart att det finns klara beröringspunkter mellen de två begreppen! Hur vanligt neurasteni var förr, har jag ingen uppfattning om. Jag tror aldrig jag stött på ordet i släktforskningssammanhang och tror nog att det snarare var ett medicinskt begrepp.
Bästa hälsn!
Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna