ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Myomata uteri + Ileus strangulationis + petronitis  (läst 1355 gånger)

2008-10-21, 21:47
läst 1355 gånger

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej!
Har i min ägo en sjukjournal från 1938 med denna diagnos. Hela diagnosen lyder: Myomata uteri+Strangulationis+Petronitis diffusa+Uraemia.Har verkligen försökt lösa denna journal, men gått bet på den. kanske finns här någon som vill hjälpa mig?
MVH
Marie-Louise

2008-10-22, 06:02
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Myomata uteri borde betyda myom i livmodern, dvs en godartad tumör eller flera i livmoderns muskelvävnad, som obehandlade kan bli ganska stora.
Strangulationis betyder ordagrant strypning, men här borde det betyda att något organ blev inklämt/strypt
Peritonitis är bukhinneinflammation, den är här diffus, dvs utbredd
Uraemia är uremi dvs urinförgiftning pga njursvikt

2008-10-22, 09:08
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Ileus strangulationis innebär ett tarmvred där blodtillförseln till tarmen blivit avstrypt, troligen pga sammanväxta ärrbildningar
Eagle

2008-10-22, 14:10
Svar #3

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Chris och Christina!
Det var snabbt svarat! Vad glad jag blir över era svar det betyder mycket för mig eftersom det rör sig om en nära anförvant.Har lite fler såna här frågor så jag återkommer nog!
MVH/Marie-Louise

2008-10-26, 20:54
Svar #4

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
hej!
Skulle åter behöva hjälp med att tyda en sjukjournal vars diagnos lyder: Salpingo-oophoreet.gonorrhoica chron.bilat.praecipe sin.+pelveope eritonit.adhesiva et exsudativa+nephritis chron.
 
Samt några ord som står under operation:salpingectomi dx.+ventrofixative uteri seroo-serosa+amp. appendicis.
 
Hoppas nu att ingen ledsnar på mina långa frågor här, men nu tror jag inte att jag ska fler på ett tag iallafall
MVH/Marie-Louise

2008-10-26, 21:26
Svar #5

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Marie-Louise!
 
Salpingo-oophorit, gonorrhoicca chron bilat. = kronisk äggstocks- och äggledarinflammation på båda sidorna
pelveperitonit. adhesiva et exsudativa =sammanväxande och vätskebildande  bäckenbukhinneinflammation,  
nephritis chron = kronisk njursjukdom med blod och äggvita i urinen samt högt blodtryck.
 
Operation salpingectomi dx = borttagning av höger äggledare
Ventrofixtive uteri seroo-serosa = operationsteknik där man fixerar livmoderslemhinnan (här är jag lite osäker!)
amp. appendicis = borttagning av blindtarmsbihanget (regel att göra vid bukoperationer för att undvika missförstånd i framtiden)
 
Sammantaget: svårartad infektion i äggledare och äggstockar som orsakat bukhinneinflammation, svår kronisk njursjukdom.
Bukoperation med borttagande av höger äggledare och blindtarmsbihang. Fixation av livmodern.
 
Mvh
Christina
Eagle

2008-10-26, 22:00
Svar #6

Utloggad Marie-Louise Engström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 18:59
    • Visa profil
Hej Christina!
Jag blir helt mållös över detta snabba svar. Äntligen får jag ihop min mans farmors sjukdomshistoria! Du ska ha tusen tack!
MVH/Marie-louise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna