ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Morbus cordis, Insufficentia valvulae mitralis, Ascites  (läst 1414 gånger)

2005-08-02, 14:47
läst 1414 gånger

Utloggad Olof Mattisson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 18:04
    • Visa profil
Vilken dödsorsak är detta? Det gäller en 40-årig kvinna.
Mvh/Olof M.

2005-08-02, 20:45
Svar #1

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Morbus = sjukdom ö.h.t
cordis = hjärtat
Ins. valv. mitr. = bristande slutningsförmåga hos klaffarna mellan vänstra hjärtkammaren och hjärtförmaket
Ascites = bukvattusot
 
Mvh Henry

2005-08-05, 16:36
Svar #2

Utloggad Olof Mattisson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 18:04
    • Visa profil
Tack för den informationen!
 
Finns något vanligt namn på denna sjukdom/dödsorsak eller detta tillstånd?
 
Mvh/Olof M.

2005-08-06, 19:27
Svar #3

Utloggad Henry Bervenmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2011-01-26, 10:15
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m235
Hej igen,
 
Inte vet jag  om det finns hägot vanligt ord för fel på hjärtklaffarna. Felet kan vara medfött eller förvärvat exempelvis genom förkalkning .
Ansamling av vätska i buken är sannolikt en följd av hjärtats sämre möjlighet att bibehålla kroppens vätskebalans.  
 
Mvh Henry

2005-08-06, 23:48
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Olof!
 
Det är alltid lite svårt att uttala sig om varför personer egentligen avlider, och i synnerhet när man inte vet vad som ligger till grund för vissa diagnoser som sedan hamnar som dödsorsak.
 
Ett vanligt ord på denna kvinnas tillstånd är lite klurigt att bestämma, då man saknar en del information. Damen är dock relativt ung, så ifall mitralisinsufficiensen ska ha varit (grund-)orsak till hennes död så kan man föreställa sig en rejält bristande slutning av dessa segelklaffar (se där ett vanligt ord som nog bara ett fåtal använder). Det finns flera orsaker som kan tänkas ha orsakat denna mitralisinsufficiens (t ex ett medfött hjärtfel, bakteriell endokardit - dvs en infektion i hjärtmuskeln, infarkt - dvs bristande syre/blodflöde till hjärtmuskeln, eller att en av musklerna som håller uppe klaffseglet gått sönder. Det medfödda hjärtfelet brukar utvecklas långsamt över tiden, de övriga ovannämnda tillstånden kan ge en akut belastning på hjärtat ledande till döden. Det finns dock många andra orsaker till mitralisinsufficiens - en vanlig sådan är t ex förkalkning som Henry nämner ovan (inte så sannolikt med tanke på hennes ålder).
 
Jag tycker inte att vätskan i bukhålan är det typiska tecknet på ett akut insjuknande (snarare skulle man tänka sig ett lungödem, dvs vätskeutträde i lungorna). Man kan dock få ascites av hjärtsvikt (vilket man får anta ligger till grund för hennes ascites). Ascites kan man dock få pga en hel drös andra tillstånd, av mycket varierande orsaker.
 
Ett tänkbart scenario är att hon haft en mitralisinsufficiens under en längre tid, och utvecklat en svikt med ascites som följd, och att hennes svikt slutligen orsakat hennes död.
 
Tjaa, så mycket vanliga ord blev det kanske ändå inte.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2005-08-12, 19:49
Svar #5

Utloggad Olof Mattisson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 18:04
    • Visa profil
Hej Henrik,
 
Tack för din redogörelse! Då vet jag lite bättre.
 
Mvh / Olof

2005-08-13, 09:22
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Henrik! Som gammal HIA-sköterska blir jag lite undrande....kan man verkligen få ascites (i buken) av en grav hjärtsvikt? Jag minns inte att jag har sett eller hört talas om detta tidigare.
 
Mvh Anita

2005-08-13, 11:17
Svar #7

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Anita. Inte heller jag tycker det är något typiskt tecken på hjärtsvikt, men utan att bli för teknisk, så kan man säga att ascites kan förekomma vid mer uttalad högersvikt. Det är nog sällan som man enbart ser ascites, utan även andra tecken på svikt som pleuravätska och ödem föreligger nog oftast vad jag vet.
 
Jag vill inte säga att jag är någon expert på ascites i samband med hjärtsvikt, men i mitt dagliga arbete (förutom när jag som nu är föräldraledig) sysslar jag för närvarande mest med att undersöka/diagnosticera sjuka hjärtan med MR, så jag har ett hum om problematiken. Det finns nog andra som bättre kan förklara sammanhangen och dessutom förstår dem bättre än jag.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-08-13, 12:49
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Henrik! Tack för ditt svar. Jag kan tänka mig att pga högerkammarsvikten uppstår en leverstas som så småningom leder till leverinsufficiens. Detta i sin tur leder till ett försämrat proteinupptag som tillsammans med det ökade ventrycket bidrar till ödem i buken. Men det är bara mina egna teorier....
 
Jag skulle gissa att patienten långt innan ascites uppstår pga högersvikten även har drabbats av vänsterkammarsvikt och därmed även lungödem med allt vad det innebär av akuta livshotande symtom. Så man kan undra om ovanstående patient inte möjligen hade ascites av annan orsak??
 
Mvh Anita
 
PS Hoppas inte inlägget går alltför långt utanför ämnet; det blev bara ett intressant sidospår....

2005-08-13, 14:56
Svar #9

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Anita!
 
Precis just det menar jag, vad gäller denna dams ascites; dvs att den mycket väl kan ha andra orsaker än hjärtsvikten, men att det är närmast omöjligt att säga utan att ha mer uppgifter än de knapphändiga dödsorsaksuppgifterna ovan. Vill man ändå koppla den till hjärtat och mitralisinsufficiensen så saknar man som sagt andra tecken på svikt, men det säger ju inte att de inte förelegat.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna