ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Laryngitis crouposa  (läst 1669 gånger)

2003-04-26, 13:51
läst 1669 gånger

Nina Drake

Undrar vad detta är för en dödsorsak? Esther Eleonora dog 1890-11-03 av detta vid 3 års ålder.
Någon som vet?
Mvh
Nina

2003-04-26, 14:22
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det lär nog handla om äkta krupp.. Som jag har för mig kunde följa på difteri ('strypsjuka' i äldre tider). Larynx är struphuvudet.

2003-04-26, 17:42
Svar #2

Nina Drake

Tack så mycket för hjälpen Peter!
MVH
Nina

2003-04-27, 17:00
Svar #3

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Ordet croup betyder just krupp, och krupp i struphuvudet är vad man får vid difteri, så barnet ifråga dog helt enkelt av difteri.

2007-01-16, 23:31
Svar #4

Tommy Grahn

Hej, jag undrar vad min farfar dog av den 20/10-64 det står som dödsorsak Pneumonia crouposa dx. Vad är det? Tacksam för svar.

2007-01-17, 05:58
Svar #5

Annika Lidén

Hej Tommy.
 
Det betyder en lunginflammation i höger lunga med vätskeansamling.

2007-01-17, 13:15
Svar #6

Annika Lidén

Hej igen Tommy.  
 
Jag skall försöka förklara mer omkring dödsorsaken Pneumonia crouposa dx. Pneumoni betyder lunginflammation. Dx är förkortningen för dexter som betyder höger. Ordet crouposa i samband med lunginflammation är mer ovanligt och används mig veterligt inte så ofta i dagligt tal inom dagens sjukvård. Den sjuka delen av lungan fylls med blodvätska som sipprar ut från små blodkärl(kapillärer), blodvätskan tränger undan luften i lungblåsorna (alveolerna). När blodvätskan levrar sig får lungvävnaden en tät konsistens. Den sjuke får andnöd och skrällande hosta som liknar hostan vid krupp.

2007-01-17, 23:21
Svar #7

Tommy Grahn

Hej Annika,tack för dit svar. Det är ännu en undran,det är så att han tog en eller två supar om dagen tills ett halvår innan han dog att blodkärlen brast han var vad jag vet aldrig full?Han var född på 1870talet

2007-01-17, 23:46
Svar #8

Tommy Grahn

Hej Annika,tack för dit svar. Det är ännu en undran,det är så att han tog en eller två supar om dagen tills ett halvår innan han dog att blodkärlen brast,kunde vara orsak till hans död? Han var vad jag vet aldrig full?Han var född på 1870talet

2007-01-18, 09:25
Svar #9

Annika Lidén

Hej Tommy.
 
Det är inte så att blodkärlen brister i lungan utan blodvätskan sipprar ut via väggarna på de små blodkärlen som omger luftblåsorna ( det är ju mellan luftblåsorna och dessa blodkärl som syret som vi andas in, går ut i blodet). Man kan säga att det blir en svullnad precis som man kan få tex vid en infektion i huden.  
Som jag beskrev så blir lungvävnaden tät och den sjuke får svårt att andas, om den sjuke överlever detta  bryts den levrade blodvätskan ner och sugs upp. Den sjuke tillfrisknar.  
Jag har svårt att säga vad som var orsaken till att han drabbades av lunginflammation. Om man har nedsatt allmäntillstånd, tex är alkoholist eller är gammal, så har man lättare att insjukna och dessutom svårare att klara av sjukdomen. I din farfars fall så var det troligtvis åldern som var orsaken. Många äldre blir ju dessutom mer orörliga och kanske sängliggande vilket ökar risken att drabbas. Lunginflammation är ju även idag en vanlig orsak till dödsfall hos åldringar.
Hoppas att detta svar kan vara till någon hjälp.

2007-01-18, 12:20
Svar #10

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej!
Här finns så många skickliga människor som kan svara på alla frågor man har.
Jag försökte själv hjälpa till med en fråga,men  
lyckades tyvärr inte tyda dödsorsaken.
Finns här någon som kan läsa dödsorsaken på  
Gid.1390.77.24000?
Det gäller flickan Elsa, död d.5okt.begr.10 okt.
1832.
Står det fallandesjuk,eller?
 
Mvh
Solvig

2007-01-18, 13:04
Svar #11

Christina Helmby (Sladden)

Hej Solvig!
Det står Tärande sjukd(om)
Mvh
Christina H

2007-01-18, 15:33
Svar #12

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Christina!
Tack så mycket för upplysningen!
 
Mvh
Solvig

2007-01-18, 23:26
Svar #13

Tommy Grahn

Hej Annika.  Tack för svaret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna