ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Insufficientia cordis  (läst 3763 gånger)

2003-02-16, 17:48
läst 3763 gånger

Elisabeth Norberg

Hej! Har stött på följande i en dödsbok:
 
Insuff. cordis Cardiosclerosis Ca. ovarii c. metast. peritonci. Ascites
 
Vet någon vad denna mening kan betyda, översatt till svenska? Skulle bli hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig!
 
Mvh. Elisabeth Norberg

2003-02-16, 20:24
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
 
Det tycks som om det rör sig om en kvinna:
 
Insuff. cordis Cardiosclerosis har med hjärtat att göra. Otillräcklig funktion i kranskärlen, hjärtattack
 
Ca. ovarii c metast periconti  = cancer i äggstockarna och metastaser i bukhålan
 
Ascites = bukvattusot

2003-02-16, 20:27
Svar #2

Bo Olsson

Betyder inte sclerosis i Cardiosclerosis, förkalkning? Alltså förkalkning av kranskärlen.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2003-02-16, 23:15
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Bo har rätt. Insuff cordis betyder hjärtsvikt. Orsaken kan t ex vara ett klaffel eller genomgången hjärtinfarkt. I detta fall nämns dock ej hjärtinfarkt men väl cardioscleros, således förkalkning i hjärtat och då vanligen i hjärtats kranskärl. Sådan åderförkalkning är i allmänhet bakomligg orsak till kärlkramp och även hjärtinfarkt. I övrigt är översättningen riktig. Ascites kan enklare översättas med vätska i bukhålan.

2003-02-17, 10:25
Svar #4

Elisabeth Norberg

Hej! Tack för all hjälp. Översatt till lite enklare språk blir dödsorsaken alltså:
 
Hjärtinfarkt, cancer i äggstockarna, metastaser + vätska i bukhålan.
 
Stämmer det, eller har jag missuppfattat något?
Förresten, metastaser, vad är det för något? Jag är bara 13 år och vet inget om vare sig latin eller läkarspråk.

2003-02-17, 10:55
Svar #5

Bo Olsson

Metastaser betyder att cancern har spridit sig från det ursprungliga stället och börjat växa i andra organ också.

2003-02-17, 20:11
Svar #6

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Elisabeth! Du har förstått alldeles rätt, även om det faktiskt inte står att man funnit tecken till genomgången hjärtinfarkt, endast att det var 'åderförkalkning' i hjärtat. Metastaser brukar översättas med dottertumörer. Lycka till med Din forskning!
Bästa hälsningar!
Håkan

2003-02-17, 22:32
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Ursäkta Elisabeth, nu slarvade jag. För tydlighetens skull upprepar jag därför en direkt översättning: Insuff cordis = hjärtsvikt (nedsatt hjärtfunktion, medför oftast andnöd och bensvullnad). Cardioscleros = förkalkning i hjärtat, vanligen i kranskärlen (och ibland som resultat av detta bristande syrsättning och därför hjärtinfarkt, d v s vävnadsdöd i hjärtmusk). Resten kan lättast översättas med äggstockscancer med dottertumörer i bukhålan. Vätska i buken.
Hälsn! Håkan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna