ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fractura baseos cranii  (läst 2877 gånger)

2006-04-03, 22:09
läst 2877 gånger

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
För en man som avled 1906 läste jag dödsorsaken Fractura beoros cranii cum hæmorrhagia cerebri och tolkar det som att han råkat ut för ett brott på ett ben i skallen och fått en hjärnblödning.
 
Men beoros vad är det? Slutet -os betyder väl ben, men vilket ben är det fråga om? Eller har jag läst fel??
 
Till saken hör att mannen var hästskötare, och då kan man kanske förmoda att han dog efter att ha blivit sparkad i huvudet...

2006-04-04, 07:42
Svar #1

Bengt Liliequist

Fractura beoros cranii cum... är troligen en felläsning av ordet beoros, som sannolikt skall vara baseos = genitiv av basis varvid satsen lyder: Fractura baseos cranii ... = skallbasfraktur med hjärnblödning
Bengt

2006-04-04, 12:09
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Tack Bengt, du har säkert rätt. Jag skall titta igen på det ordet nästa gång jag besöker Landsarkivet.

2006-04-06, 00:56
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jodå, när jag nu vet vad det borde stå är det ingen tvekan att rätt ord är baseos.
 
Och så fick jag lärt mig lite latin till, trevligt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna