ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erysipelas pneumonia insania  (läst 775 gånger)

2003-10-13, 23:30
läst 775 gånger

Johnny Andersson

Jag hittade i dag från Möklinta dödbok för år 1905 följande dödsorsak på latin som jag inte förstår Erysipelos Pnenmonia Insanice. Tolkningen av texten kan vara fel på några bokstäver men finns det någon som kan översätta den till svenska?
 
Tackar på förhand
Mvh Johnny

2003-10-14, 04:47
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Johnny,
Erysipelas betyder rosfeber (en infektion orsakad av streptokocker) vanligtvis runt och omkring sår.
 
Pneumonia betyder lunginflammation.
 
Det sista ordet kan möjligen vara Insania som betyder sinnesrubbad/sinnessjukdom.
 
Mvh Anita

2003-10-14, 10:42
Svar #2

Johnny Andersson

Det verkar ju som det då är tre från varandra helt olika problem som han hade. Det sista kan mycket väl stämma då det jag känner till av honom tidigare är att han hade någon typ av psykiska problem. De andra problemen känner jag inte till men det var ju tydligen någon han dog av på lasarettet och det kan ju då vara något av de andra. Undrar om det går att få tag på och läsa journalerna från Uppsala Hospital från år 1905. Var kan de finnas nu?
 
Tack Anita för din hjälp, detta var ett steg på vägen att få mer information.

2003-10-14, 11:24
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jonny,
Tala med Journalarkivet på Akademiska sjh, så kan de säkert hjälpa dig tillrätta var du kan söka jornalerna. Möjligen kan de finnas på Landsarkivet. Om du är anhörig så ska det inte vara några problem att få ta del av dem, isynnerhet eftersom sekretessen på 70 år har passerats.
 
Mvh Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna