ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Endocardit. chr.  (läst 1561 gånger)

2009-07-18, 23:39
läst 1561 gånger

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej!
 
Vad kan texten på bilden innebära för dödsorsak
 
undrar
Sven-Åke Sjövall
 

2009-07-19, 20:12
Svar #1

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Jag tolkar det som end(o)arterit chr(onica) - en kronsik inflammation i insidan av ett kärl - skulle kunna vara stora kroppspulrsådern. Men det är lite otydligt så jag är osäker - var det en dödsorsak fastställd med obduktion? Vilket århundrade skedde dödsfallet?
Mvh Harriet

2009-07-19, 20:31
Svar #2

Carl Szabad

Helt klart är det inte ett ? i dödsorsaken, eftersom den bokstaven inte finns i latin.

2009-07-19, 21:45
Svar #3

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej igen!
 
Harriet - Tack för det försöket. Din tolkning verkar inte helt tokig. Nu kan jag hålla med om att det finns likheter.
Om jag minns rätt ur dödboken har en läkare attesterat, men om det var obduktion vet jag inte.
Gumman avled 1913, 74 år gammal, i Ystad.
Kan de uppgifterna hjälpa till att stärka din tolkning?
 
Carl - jag kan inget om latin, men nu vet jag det.
 
Ha en bra vecka på er ..
önskar
Sven-Åke

2009-07-21, 12:33
Svar #4

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Sven-Åke!  
Det är alltså ett i dessa sammanhang modernt  dödsfall och om dödsfallet inträffade på sjukhus har sannolikt obduktion gjorts - vilket kan göra min tolkning tidigare ganska rimlig - även den avlidnas ålder stämmer. Är din inkopierade text från henförsamlingens dödbok eller SCB-utdraget? Ibland finns en utförligare diagnos i sjukhusets dödbok (som också finns som SCB-utdrag). En titt i dödboken för de näraliggande sjukhusen kan alltså vara ett tips om du vill gå vidare.
Mvh Harriet

2009-07-21, 12:56
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu har jag fått ett svar också från en blivande läkare.
Han bekräftar ditt antagande, Harriet. Grattis och stort tack till den bra tolkningen!
Han skriver att det står 'endarteriit' före kroniskt, (klart man ser det nu !!!)
och att det skulle kunna inneburit angripna kärlväggar i blodkärlen som så småningom stryps,
med ärrbildningar som följd.
Dessa försvagningar leder så småningom till aneurysmer (vad nu det är ??? )
vilka både kan orsaka proppar och även brista vilket förr i tiden innebar en snabb, säker död.
 
Orsaken till inflammationen är han osäker på, men skulle kunna ha varit långt gången syfilis,
fast gumman var ju 74 år när hon avled. Det kanske gick bra att få det ändå.
 
 
(detta refererat av en fullständig novis både på latin och läkarvetenskaptolkningar,
så fel kan har smugit sig in)
 
med vänliga hälsningar
Sven-Åke

2009-07-21, 19:42
Svar #6

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Sven-Åke!
Användandet av två rr är det som får mig att tveka något.  
Aneurysm är utbuktningar på kärlväggen och de kan vara medfödda eller förvärvade (t.ex. syfilis). Kärlinflammationer är oftast inte syfilis utan arterioskleros eller t.ex. jättecellsarterit så det för diskussionen för långt att anta eller nämna syfilis även om åldern är helt förenlig med en sensyfilis. Enligt ordningsreglerna bör vi vara försiktiga när vi diskuterar dödsorsaker. Därför vill jag nämna att behandlad syfilis numera inte kan ge denna komplikation.
Gjorde du någon försök med SCButdrag eller dödböcker från sjukhusen? Har du sett någon diagnoskod? Vore fortfarande av intresse kanske att få veta om det var aorta/stora kroppspulsådern som brast.
Tack för rosen!
Mvh Harriet

2009-07-21, 22:15
Svar #7

Utloggad Sven-Åke Sjövall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-04-08, 22:34
    • Visa profil
Hej igen Harriet!
 
Nej, jag har inte gjort vidare efterforskningar. Bara fått svar från läkarstuderanden, det jag skrev tidigare.
Han nämnde aorta i sitt svar, så det kan ju ha rört sig om stora kroppspulsådern.
Någon diagnoskod har jag inte sett.
Egentligen gav jag upp och överlät tolkandet av texten på bilden till Er som förstår sig på det.
 
Tack igen för din hjälp.
mvh
Sven-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna