ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Convulsion  (läst 3152 gånger)

2005-03-18, 21:42
läst 3152 gånger

Linda Bjelkendal

I Gärdslösa socken på Öland dog år 1826 28 personer varav 8 var spädbarn. Alla dessa barn har enligt anteckningarna i dödboken avlidit av convulsioner. Jag har läst att det är kramp, men vad innebar det? Vad är den egentliga dödsorsaken?  
Hur kommer det sig att man antecknat denna dödsorsak på alla spädbarn? Åldrarna varierade mellan 1/2 timma - 6 månader gamla barn.
I andra, närliggande, socknar har jag inte tidigare lagt märke till denna dödsorsak utan där skrev man oftast orsaken Slag.
 
Upplys en okunnig!

2005-03-19, 14:51
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Convulsioner betyder kramp, som kan orsakas av flera sjukdomar.
 
Kanske berodde de på epidemisk hjärnhinneinflammation orsakad av bakterier. Sjukdomen angriper främst barn och unga. Kramper förekommer och ledde tidigare undantagslöst till döden.
 
Detta är bara ett förslag,men eftersom inkubationstiden är 1-4 dagar, så verkar det ju inte stämma. Har barnet bara levt en 1/2 timme, så måste denna ha smittats innan födseln, men av vad? Var modern också sjuk?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-03-19, 18:06
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Linda! Jag skulle nog gissa på att det är en lokal variant på en specifik dödsorsak. Convulsioner, betyder mycket riktigt kramper. Detta kan vara ett symtom på många olika sjukdomar, speciellt på känsliga spädbarn. Jag har också förstått att slag är ett vanligt förekommande dödsorsak på barn i många socknar, så jag skulle gissa att convulsioner är en annan variant av en okänd dödsorsak.
 
Det var inte möjligen någon lokal epidemi som drog fram år 1826 i Gärdslösa sn? Iså fall kan man ju tänka sig att de känsliga spädbarnen råkade ut för samma epidemiska sjukdom och dog tex av feberkramper. Feberkramper är ju som bekant inte helt ovanligt hos små barn som drabbas av hög feber.
 
Mvh Anita

2009-02-23, 17:47
Svar #3

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-09-08, 09:16
    • Visa profil
En två-årig flicka dog av Convuls, vad betyder det ?
 
 
 
Elisabeth

2009-02-23, 17:56
Svar #4

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Det är nog convulsiones = kramper

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna