ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Caries...vad?  (läst 1589 gånger)

2010-01-24, 02:43
läst 1589 gånger

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Behöver läshjälp och speciellt från er som är väl insatta i sjukdomshistoria. Enligt bifogad bild, vad är det för dödsorsak? Caries Urtehenlanlu? Eller skall det stå Cancer ...? Hur om helst låter det andra ordet som rena rama kinesiskan. Bakgrundsinfo: Personen avled 1875 vid 26 års ålder på Lunds lasarett. Han var en fattig dräng men även ute till sjöss en del, möjligtvis i tropiska länder.
 

2010-01-24, 07:37
Svar #1

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Per
 
En källa vore bra, det är oftare lättare att läsa direkt i boken.
Men kinesiska är det nog inte  
Mvh
Christina
Eagle

2010-01-24, 13:26
Svar #2

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Hej Christina,
 
På sidan 105 i Brunnby F:2, Nr 75 Gustaf Andersson.
Caries borde kunna vara förvärvad. Men jag får inte
det andra att passa in på någon sjukdom eller med. term.

2010-01-24, 14:21
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Nja, jag ger upp! Hoppas på någon mer läskunnig!
Christina
Eagle

2010-01-24, 19:32
Svar #4

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Tack ändå, hoppas på att någon annan känner igen begreppet.
Annars får det nog bli ett besök på Arkivcentrum Syd för att se om patientjournalen går att finna.

2010-01-24, 23:28
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Även personen som skrev av dödsorsaken ur död- och begravningsboken och in i SCB-utdraget i januari 1876 verkar ha haft problem att tyda vad det egentligen ska stå:
 
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-01-25, 00:02
Svar #6

Kerstin Andersson

Ett litet ofullständigt försök till tolkning: Caries kan betyda benröta, nästa ord skulle kunna vara vertebra(e), vertebralis = ryggrad, Alltså benröta i ryggraden. Nästa ord skulle i så fall kunna ange vilken/vilka kotor som var angripna? Det finns kanske någon medicinsk kunnig som kan hjälpa till?

2010-01-25, 02:04
Svar #7

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Aha, där ser man, SCB-utdraget har jag inte sett, ger ju en extra dimension till det hela. Stort tack för bidraget Markus.
Kerstin, en mycket intressant tolkning, en snabb sökning på ryggradens anatomi gav ingen direkt träff på det sista ordet men det är så förbannat svårt att se vad det egentligen står!  
Nu tillåter jag mig själv att spekulera lite, men min far inflikade att det förr i tiden på segelfartygens tid inte var helt ovanligt att sjömännen trillade ner från masterna och skadade sig eller omkom. Kanske överlevde han ett sådant fall men skadade ryggen och fick en infektion i skadan. Men det är så klart bara en vild tanke.
Är det någon som känner till något om kommunikationen mellan vårdinrättningar och kyrkan, fick prästen en notis från t.ex. lasarettet när någon avled? Egentligen en helt annan diskussion men relevant i sammanhanget om en sådan notis finns bevarad t.ex. i bilagor till kyrkböckerna.

2010-01-25, 10:04
Svar #8

Kerstin Andersson

Det vore ju intressant att veta vad det egentligen stod i det ursprungliga dokumentet, dvs journal och dödsbeviset. Om ett sådant kom till prästen, hade kanske också han svårt att läsa, så att avskriften i kyrkoboken inte blev helt rätt, liksom SCB-utdraget blev oklart? Bara en gissning.
Varför inte kontakta arkivansvarig vid Lunds lasarett för att höra om och var patientjournaler från 1875 finns. Det borde ju finnas möjlighet att få se originalet, sekretessgränsen är ju sedan länge passerad.
Hälsningar Kerstin
 
(Meddelandet ändrat av kerstina 2010-01-25 10:12)

2010-01-25, 10:30
Svar #9

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Instämmer helt i att prästen (eller den som skrev in i Brunnby) själv inte kunde tolka dödsbeviset.
Originaldokumentet är nog lösningen.
Jag tror inte på caries och vertebrae, jag gissar mer på cancer av något slag
Hoppas du får hjälp att tyda, och att du ger oss lösningen! Spännande!
Håller en tumme för att du lyckas!  
Mvh
Christina
Eagle

2010-01-25, 19:40
Svar #10

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag gissar på Cancer ventr. (ventriculi) dvs cancer i magsäcken. Det sista ordet kan jag dock inte läsa..
 
Mvh Anita

2010-01-25, 22:34
Svar #11

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Jag gissar att det sista ordet börjar med någon form av Hem-? dvs blod, blödning. Men jag kan inte tolka hela sista ordet. Är således på samma spår som Anita.
 
Vänligen,
Calle

2010-01-26, 00:45
Svar #12

Kerstin Andersson

Det är möjligt att det står cancer, men på en annan person står det mer tydligt cancer hepat et ventriculi (lever och magcancer) och jag tycker att det skrivs olika. Den här prästen var nog ovan vid vid latinska diagnoser, använde dem bara när personen avlidit på sjukhus, och hade kanske den inte ovanliga svårigheten att tyda läkarnas handstil.
Lägger in bilderna för jämförelse:


 
Hälsningar/ Kerstin

2010-01-26, 07:35
Svar #13

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag såg inte den allra översta bilden i diskussionen tidigare, men nu tvivlar jag också att det står cancer när jag ser dessa bilder. Det ser ut som att det står caries. Men sedan? Jag gissar att det är en felskrivning. Även den som skrev in dödsorsaken ser ut att ha haft svårigheter att tyda ordet (?)
 
Mvh Anita

2010-01-26, 17:07
Svar #14

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Hej igen alla,
 
vad roligt att få så många svar med förslag och tolkningar. Jag tror inte man kan utesluta varken cancer eller caries men garanterat har prästen haft vissa svårigheter med detta uttryck. Jag hoppades lite på att en notis från lasarettet till prästen skulle finnas bevarad i Brunnby HI:1, där man annars kan hitta en del intressant information. Men där fanns den inte. Om ni känner någon som forskar i denna landsända har jag gjort ett översiktsindex på hela HI:1 som underlättar när man letar i den.
 
Regionarkivet i Skåne d.v.s. Arkivcentrum Syd är arkivbildare för patientjournaler från Lunds Lasarett och det finns alldeles säkert möjlighet att titta på originaldokumentet. Nu bor jag inte i Sverige längre men nästa gång jag kommer hem blir det ett besök där, de har även patientjournaler från ett sanatorium där min farfars far avled så om inte sekretessen ställer till det kanske man får kika på den journalen också. Tyvärr har de inget material tillgängligt genom internet så ett fysiskt besök är nog vägen att gå, jag tvivlar på att det går att lösa på distans men man kan ju höra sig för.  
Stort tack till alla involverade, när jag fått svar på gåtan kommer det upp här!
 
Mvh Per

2010-01-26, 17:50
Svar #15

Utloggad Jennika Smedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2018-11-01, 08:49
    • Visa profil
Med reservation för att prästen skrev fel för att han i sin tur inte kunde klura ut vad det stod, så gissar jag på Caries vestibularis, vilket då skulle beskriva en infektion i tänder, käke och som sedan spritt sig till innerörat vilket innan antibiotikans tid alldeles säkert kunde vara dödligt.
Sista ordet börjar på hem.... vilket skulle innebära att något med blodet inte var som det skulle. Ska bli skoj om vi får veta vad det egentligen står.

2010-01-26, 19:27
Svar #16

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Per! Om det gäller din farfars far lär det inte finnas några hinder för att du ber att få ut och skickad till din hemadress en papperkopia av journalen mot kostnad för kopiering och porto. Skriv ett brev och stryk gärna släktskapet Mvh Harriet

2010-01-26, 20:31
Svar #17

Utloggad Per W

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-04-12, 19:38
    • Visa profil
Hej Harriet,
Vilken utmärkt idé.
 
Personen med caries/cancer är för övrigt min farfars farfars halvbror.
Hoppas på att jag kan få tillsänt mig både hans och farfars fars journal.
 
Fortsättning följer...

2010-01-27, 19:13
Svar #18

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Per! En forumbesökare från Finland har i mail skickat en tolkning som jag också tror kan vara rätt:
Cancer vertebrae caudatis = kräfta i nedre ryggkotor
alternativt - min tolkning: caries vertebrae caudatis = benröta i nedre ryggkotor
Den senare diagnosen betydligt vanligare vid denna tid och med tanke på personens ålder.
Återstår att se om det stämmer när du får kopiorna.
Mvh Harriet

2010-01-27, 23:27
Svar #19

Kerstin Andersson

Hej Per, Harriet m fl.  
Visst kan det vara bra med många kockar! Förslaget caudatis för det sista ordet ger nya infallsvinklar. Ordet kaudal anger läge = åt bålens nedre del till. Det sista ordet skulle mycket väl kunna vara caudal, Håller med Harriet om diagnosen caries vertebra/e?/ caudal = benröta i nedre ryggkotor.
Spännade att få veta vad originalet säger! Även om gamla tiders journaler var mycket kortfattade kan den kanske ändå berätta hur benrötan uppstått (om det nu är benröta).  
Hälsningar Kerstin

2010-01-28, 05:48
Svar #20

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Dödsfallet inträffade 1876 dvs några år före upptäkten av tuberkelbacillen och innan odlingsteknik var i bruk så exakt vilken bakterie som skulle orsaka en sådan infektion - termen idag är spondylit -lär vi inte få veta. Däremot var beskrivningarna från obduktionen noggranna på den tiden så förhoppningsvis kan vi göra en sannolikhetsbedömning. En faktor som skulle styrka hypotesen tuberkulös spondylit är om det finns många tuberkulosfall i familjen - t.ex. lungtuberkulos 25 år tidigare då han var liten. Men å andra sidan förekom tuberkulos i så hög utsträckning vid den tiden att det förstås kan vara ett sammanträffande. Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna