ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kräfta i ansiktet  (läst 1923 gånger)

2009-07-16, 18:52
läst 1923 gånger

Utloggad Johnny Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 14:19
    • Visa profil
Hej.
Jag har stött på en märklig dödsorsak, kräfta i ansiktet. Är det någon som närmare vet vad det står för?
Hälsningar
Johnny

2009-07-16, 19:13
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Om man googlar på Hudcancer i ansiktet så finns det en del att läsa.

2009-07-17, 22:34
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Johnny!  
Man kan nog inte utgå från att det var en hudcancer - det kan ha varit någon annan tumörsjukdom - vilket århundrade gäller detta ?  
Mvh Harriet

2009-07-18, 00:17
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har i min egen forskning stött på en person som dog av svulst under kindbenet på 1780-talet, och en annan som fick just kräfta i ansiktet. Personen avled 1760, och prästen skriver i dödboken om honom att han:
 
blef af kräftan angrepen för 12 åhr sedan, den begynte i näsan och fräte mästadehlen af hans ansikte: hvar gång denna uslingen skulle betienas hadde iag et ganska svårt Ämbetsmåhl, stanken war odrägelig, et kläde måste hängas öfver hans ansikte på stolen han satt, Kalken kunde icke brukas, utan sedan consecration war skied, måste iag ösa winet i ett glas, hvilket stacks in i den sårade och bortfrätna munnen.
 
Min gissning är alltså att det nog rör sig om någon annan sorts tumörsjukdom, precis som Harriet skriver. Man kan dog inte vara säker, men man kan nog dra andra slutsatser utifrån vilket århundrade det gäller.
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-07-18, 17:19
Svar #4

Utloggad Johnny Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 14:19
    • Visa profil
Hej!
 
Personen (min farfars morfar)dog 1878. I sin ungdom var han sjöman (1820-talet)men blev sedemera hemmansägare på norra Gotland. Båda dessa yrken skulle ju kunna innebära mycket solexponering men jag vet inte hur vanligt det var med hudcancer på 1800-talet. Dåtidens människor var väl inte lika solfixerade som vi är idag och man klädde sig väl ganska väl (inkl. huvudbonader) oavsett om solen sken eller inte.
/Johnny

2009-07-18, 22:14
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Johnny!
Framgår det av dödsboken om det var en läkare som konstaterade dödsfallet? Vet du om han dog hemma på gården eller på sjukhus? Andra tumörsjukdomar än hudcancer kan vara tumör i spottkörtel /parotis eller en tumör i ansiktets skelett som spritt sig m fl sjukdomar. Fast egentligen räcker det kanske att veta att han dog av kräfta i ansiktet.
Mvh Harriet

2009-07-19, 15:30
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vid vissa former av cancer uppstår yttre svåra, rinnande och mycket illaluktande sår. Det är en mycket stark odör från såren. Idag behandlas dessa sår ofta med strålbehandling för att torkas ut och minska såren. Dessa cancer-sår är allvarliga och ses oftast i ett mycket sent stadium av sjukdomen.
 
Mvh Anita

2009-07-20, 09:23
Svar #7

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Johnny.
Muncancer kan vara förädiskt. T.ex. när ena kinden är borta och cancern äter sig in mot käken, då blir det ett stort besvär med att äta och svälja eftersom maten bara rinner ut hela tiden. Så jag förstår varför det står att dödsorsak kräfta i ansiktet.  Sen vet vi ju inte var metastaserna tar vägen och vilka organ som blir angripna i det fallet som du tog upp.

2009-07-20, 19:22
Svar #8

Utloggad Johnny Wallin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 14:19
    • Visa profil
Hej igen.
Det finns ingen närmare förklaring i dödsboken (läkare etc.)kring dödsfallet. Troligen handlade det om någon form av tumör som Ni föreslagit ovan. Hur som helst, tack för alla synpunter!
MVH
Johnny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna