ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cancer ventriculi cum metastas hepatis  (läst 2036 gånger)

2013-07-30, 19:41
läst 2036 gånger

Utloggad Susanne Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 12:37
    • Visa profil
Vet inte om jag skriver på rätt ställe! Men jag skulle vilja att någon hjälper mig att tyda + förklara vad det är för dödsorsak på Anders Pålsson
SCB-utdrag ur dödboken 1931 för Hardeberga församling i Malmöhus län Bildid: A0032556_00252
 
Mvh Sussie

2013-07-30, 21:23
Svar #1

Kerstin Andersson

Hej Susanne!
Jag har inte Genline, men har hittat en Anders Pålsson död 1931 1 jan (född 1844 14 nov),i dödboken för Hardeberga FI:1, sid 50, och gissar att det är den du söker. Han dog på lasarettet i Lund av cancer ventriculi c(um) metastas hepatis = magcancer med levermetastas samt bronchitis = luftrörskatarr. Det sista ordet (som hör ihop med bronchitis) tyder jag till patrida, men känner inte igen det eller vet vad det skulle kunna vara, kan det vara en felskrivning av prästen? Någon annan som vet?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2013-07-30, 22:35
Svar #2

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:04
    • Visa profil
Hej Susanne och Kerstin!
 
Där står Bronchitis putrida.
Kunde tydligen också kallas Bronchitis foetida.
 
Det enda jag har hittat är från Nordisk familjebok, Uggleupplagan:
 
En obehaglig form är den putrida bronkiten (bronchitis  
foetida), då sekretet i bronkerna sönderdelas af  
förruttnelsebakterier. Vid fall af bronk-ektasier  
föreligger särskildt denna fara.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2013-07-30, 23:20
Svar #3

Kerstin Andersson

Hej Stefan!
Tack, då fick vi förklaring på det också (felläsning av en bokstav av mig) Återigen något nytt att lära sig. Har inte hört talas om denna diagnos - vad heter det månntro i moderna termer?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2013-07-31, 18:00
Svar #4

Utloggad Susanne Malm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 12:37
    • Visa profil
Ni ska ha tusen tack Kerstin & Stefan för era snabba svar, ja för förklaringen också förstås. Jag hade inte i heller hört talas om denna sjukdom. Men som du säger Kerstin...man lär sig alltid något nytt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna