ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cancer mammae cum metastasibus  (läst 1659 gånger)

2012-03-31, 20:18
läst 1659 gånger

Utloggad Linda Kornberg Krogh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-09-27, 10:03
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med översättning av dödsorsak hos 3 personer.
 
1. Cancer mammae c.metast. generalisata et hemiplegia  (jag förstår så mycket som att det rör sig om bröstcancer, men vad betyder resten?)
 
2. Insuff. acuta et chronica cordis. Cardioarterisclerosis gravis + Thrombosis a. coronarie sin.+ Infarctus vetus (x 2?) cordis +Cor bovinium
 
3.Haemosoh. Cerebri recid
 
Tacksam för svar!
 
//Linda

2012-04-01, 00:07
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Linda!
 
Jag har undersökt de tre dödsorsakerna, och tror att jag kommit fram till några givande svar.
 
1. Den första dödsorsaken utskriven utan förkortningar ska vara Cancer mammae cum metastasibus generalisata et hemiplegia, som alltså betyder ungefär bröstcancer med allmänna metastaser samt förlamning i ena sidan av kroppen.
 
2. Den andra dödsorsaken utskriven utan förkortningar blir Insufficientia acuta et chronica cordis. Cardiosclerosis gravis + Thrombosis acuta coronarie sinus + Infarctus vetus (x 2?) cordis + Cor bovinium, som betyder ungefär akut och kroniskt hjärtfel. Allvarlig åderförkalkning plus akut koronartrombos (hjärtinfarkt) i sinus (hjärtats hålrum) plus två gamla hjärtinfarkter plus massiv förstoring av hjärtats huvudsakliga pumpkammare (vänstra ventrikeln).
 
3. Den tredje dödsorsaken blir jag inte helt klok på, kan det röra sig om en feltolkning av Haemorrh. Cerebri recid, alltså Haemorrhagia Cerebri recidivus, upprepade hjärnblödningar?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-04-01, 00:48
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
1. Bröstcancer med allmänna metastaser (dottersvulster) och halvsidig förlamning.
2. Akut och kronisk hjärtinsuffiens (otillräcklig hjärtfunktion). Svår åderförkalkning i hjärtat + blodpropp i hjärtats vänstra kransartär (hjärtinfarkt) + en eller två tidigare hjärtinfarkt[er] + kraftig hjärtförstoring.
3. Det står nog haemorrhagia cerebri, det vill säga hjärnblödning, och recid[ivus] betyder 'återfallande', vilket alltså blir flera hjärnblödningar.
Hälsar vänligen
Maud

2012-04-01, 14:39
Svar #3

Utloggad Linda Kornberg Krogh

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-09-27, 10:03
    • Visa profil
Tack snälla Markus och Maud för hjälpen!  
När det gäller nr 3 så har jag bara skrivit av vad som stod i personakten men visst kan det väl röra sig om en felstavning där.

2014-08-18, 13:31
Svar #4

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna