ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Berg, Oscar & Andersson,Maria f c:a 1856  (läst 879 gånger)

2003-11-16, 12:23
läst 879 gånger

Ingrid Wikberg

Fick ett mail från USA där en emigrantättling söker uppgifter och rötter,ev.på Ytterön,Blekinge
Oscar(?) Berg och Maria Andersson båda födda c:a 1856.Maria dog omkring 1852 vid 96 års ålder.  
De fick tre barn: Hanna, Oscar jr, Hilda.
 
Hanna f.10/4 1878-d.19/6 1932 Brooklyn,N.Y.  
Hon gifte sig med Peter Magnus Johnsen f.1876 från Torshauer alt Torshauun. Svårt att tolka, det låter nästan som Torshavn !?.
De var skrivna i Ytterån (Ittron) enligt emigrant-handling uppger ättlingen. Peter Magnus föräldrar hette Haakon Johnsen & Lina-Sophia Olson. Peter Magnus avled 10/5 1935 Brooklyn,N.Y.
 
Hanna och Peter fick följande barn: Hattie Marie f. 3/1 1908 i Brooklyn -d. 1/8 1989 i Texas.
Oscar Herbert f.1906 Brooklyn-d.15/8 1963, N.Y
 
Hattie Marie besökte Sverige 1969, bl a till släkten: Herr&Fru Max Berg i Hisings Kara (?) och Hattie hade även besökt Ytterön och träffat Ragnar, Svante, Bror, Hartvig och Esther.
 
Är det någon som känner igen sig? Och kan bidraga med uppgifter till Hatties ättlingar i Texas. Jag kan i så fall förmedla kontakten.

2003-11-17, 02:42
Svar #1

Christian Andersson

Hej Ingrid.
 
Det var mycket Swengelska här. Ytterön ligger i Torhamns socken. Torshauer alt Torshauun är säkerligen Torhamn på amerikanska. Hisings Kara skall naturligtvis var Hisings Kärra i Tuve socken i Göteborgs norra utkant. Fru Max Berg är av Långöra-släkten med rötterna i östra skärgården i Blekinge.
 
Jag har lite svårt att få ihop det här med Oscar Berg och Maria Andersson och deras tre barn. Kan det vara så att Oscar och Maria var de som emigrerade och att Hanna t.o.m. skulle kunna vara född over there?  
 
Hur som helst Hartvig Petersson med hustru Ester finns inte bland oss längre, men kan vi bara pussla ihop bitarna ska vi nog kunna släkta ihop amerikanerna med halva befolkningen på Ytterön.
 
Under tiden kan du ju rekommendera dem ett besök på Blekingerötter: Tips&Hints: Parishes in Blekinge: Torhamn så de får geografin klart för sig!
 
Mvh Christian

2003-11-17, 18:18
Svar #2

Ingrid Wikberg

Tack för att du löste svengelska-gåtorna; Eftersom jag själv ej känner till Blekinge så väl så var namnen inte självklara att tolka. Skönt att det finns kunniga som rättar till det.  
 
Jag ska mejla till USA både fråga om vem som utvandrade och när; samt ge tips om Blekingesidan!
Så bra att de har en engelsk version!

2003-11-17, 18:54
Svar #3

Ingrid Wikberg

OBS FEL år blev skrivet i:
 Maria dog omkring 1852 vid 96 års ålder.
 
Maria dog givetvis år 1952 vid 92 års ålder. Jag snubblade tydligen på tangenterna där...... :-)

2003-11-18, 13:15
Svar #4

Christian Andersson

Hej Ingrid.
 
Det hade varit intressant att få reda på var Maria dog 1952. Likaså var hon var född.
 
1895 reste fiskaren Peter Magnus Håkansson, 19 år, den långa vägen från Torhamn till Norra Amerika. Det är nog han som är kopplingen till folket på Ytterön. Jag tror mig ha identifierat alla utom Svante. Och dom är alla i släkt med varandra på det ena eller andra sättet.
 
Varifrån Oscar(?) Berg och Maria Andersson kom ifrån är väl en öppen fråga. Jag börjar tvivla på att de kom från Blekinge över huvud taget. Kan det finnas en koppling till Max Berg i Hisings Kärra?  
 
Kan du inte be din amerikanska kontakt att skriva direkt, helst på denna sida, alternativt via mail. Som du ju har lagt märke till så klarar vi av både engelska och swengelska.
 
Mvh Christian

2003-11-18, 18:44
Svar #5

Ingrid Wikberg

Hej Christian, Jo jag har redan skickat sid-adressen för RÖTTER till USA och informerat om denna eminenta sida och att de flesta svenskar klarar engelskan.Och att det är en fördel att hon skriver ner frågorna direkt här.
Jag har fått veta att:  
Oscar och Maria stannade i Sverige.OCH att Hanna var född i Sverige.( 10 april 1878)  Hanna reste till USA som ung och gifte sig tydligen i USA med Peter Johnsen.
Förhoppningsvis så skriver den frågande själv här snart; jag vill ju ej lägga ut namn och adress eftersom jag ej har uppmanats göra detta, Det får hon själv ta intiativ till.  
Jag bad henne att ställa frågan under Blekinge.

2005-08-28, 12:29
Svar #6

Johanna Ovelius Gustavsson

Hej!
Jag har släkt på Ytterön sedan långt tillbaka. Jag har släktforskat ganska mycket. Det är så att jag tror det var min farfars(farfar är född 1946)pappa eller farfar som hade en syster som for till Amerika och gifte sig där. Själv vet jag inte så mycket vad som hände i Amerika sen, men skulle gärna vilja veta! Kanske är det någon från den släkten??
Jag kan ta reda på vem som for till AMerika om ni vill!?

2006-06-20, 19:41
Svar #7

Johanna O Gustavsson

Jag har nu - ungefär ett år senare fått veta att det var farfars fars syskon som for till Amerika. Altså inte någon utav ovanstående.
Men jag har en Maria Andersdotter/Andersson  på  mitt släktträd. Har inte de uppgifterna om att hon fick de tre  ovanstående barnen, men däremot har jag ett annat barn (Anders Olsson - far: Ola Olsson). Sedan har jag även en Ragnar på Ytterön i mitt träd. Ingrid Wikberg skrev att Hattie besökt Ytterön och hälsat på Ragnar, Bror m.fl. Bror hette en broder till min ana Ragnar f.  1913. Kan det möjligtvis vara dessa som ni också menar?
 
MVH Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna