ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tandinflammation  (läst 2812 gånger)

2005-12-28, 17:09
läst 2812 gånger

Ulrika Eversdijk

Min mormor berättade om en släkting runt förra sekelskiftet, som dog av inflammation i en tand. Vet någon vad den egentliga dödsorsaken var? Blodförgiftning?

2005-12-28, 19:08
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Jag vill ju inte skrämma upp någon hypokondriker, men en bekant fick tandvärk som senare visade sig vara cancer som ledde till döden.

2005-12-29, 08:39
Svar #2

Ulrika Eversdijk

Jag har hört att karies som nått pulpan kan ge blodförgiftning. Det kan ju ha varit det kom jag på.

2005-12-29, 09:34
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På 50-talet då det inte var så noga med tandborstning och tandläkarbesök förrän man börjat skolan, så hade jag varutbuktningar i överkäken på varje sida. Jag minns att jag med tungan tryckte ut varet och sedan var det inget mer med det. Man kan ju tänka sig hur lätt det kan vara att få blodförgiftning i sådana fall.
 
Hur botades tandvärk? Jo, man krossade en albyl mellan två skedar och lade sedan in pulvret direkt i carieshålet i tanden där det värkte. Det hjälpte!
Ann-Mari Bäckman

2005-12-29, 10:03
Svar #4

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Det är nog omöjligt att i efterhand säga vad som hänt din ana, men man kan väl tänka sig flera scenarier. Antingen hade hon fått en inflammation i pulpan som gått vidare i blodbanan och kanske orsakat en blodförgiftning. Eller så hade det att göra med det som Ann-Mari drabbats av(antar jag), inflammationer i tandfickorna. Bakterier kan spridas härifrån genom blodbanan och orsaka varbildningar på vitala organ. En granne fick hjärtklaffen förstörd på detta sätt.

2005-12-29, 10:49
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Annelie!
 
Nej jag hade inte inflammation i tandfickorna, utan inflammationen, kom sig av att jag hade så stora hål i mjölktänderna att det blev inflammation.  
 
Orsaken till dödsfallet kan vara som du säger att bakterier spridits till hjärtat.
Ann-Mari Bäckman

2010-05-25, 19:30
Svar #6

Utloggad Martin Ågren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2018-08-04, 12:09
    • Visa profil
Lite sent svar, men så här var det nog: Bakterieinfektionen, som berodde på karies i tanden eller att en tand gått av och bakterier på så vis kommit in i tanden, spreds från en tand i underkäken och neråt. Detta då det inte finns något viscera som begränsar utrymmet från tänderna och hjärtat. Detta orsakade en mediastinit, som till sist ledde till döden. Idag behandlas detta lätt då man antingen går till tandläkaren då man har tandvärk och får det åtgärdat, eller kommer in rejält omtöcknad till sjukhus där de pumpar i en mängder med antibiotika och ringer efter en tandläkare som får dra tanden.
 
(Meddelandet ändrat av martin_agren 2010-05-25 19:32)

2010-05-25, 20:12
Svar #7

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!  
Martin - om ditt svar avser frågan från 28 dec 2005 så skulle jag inte tro att mediastinit  (infektion i utrymmet mellan hjärtat och lungorna) var det mest sannolika. Om det var en tand i underkäken kan ett munbottenflegmone uppstå (och kanske, kanske i undantagsfall även en mediastinit). Generell infektion är mer sannolikt(mindre ovanligt) från infekterade/inflammerade tänder i överkäken pga dessas närhet till bihålorna och hjärnan. En hjärnabscess(varansamling i hjärnan) kan då uppstå i undantagsfall. Generellt är kroppens läkningsförmåga ovanligt väl utvecklad i käkarna och de flesta infektioner i detta område behöver inte antibiotikabehandlas och i de fall vi väljer att ge antibiotika behövs betydligt kortare behandlingskur än om samma bakterie har slagit sig ner i t.ex. ett finger eller en tå. Framförallt är genomblödningen mycket god i munhåla /käkar så att kroppens eget försvar kommer till.
En annan dödsorsak i anslutning till infekterade tänder var tromboser/proppar i vener /blodkärl på undersidan av hjärnan. Men även detta ovanligt.
Har du någon bra källa till att mediastinit i anslutning till karies var en vanlig dödsorsak runt 1900 så tar jag gärna del av denna.
Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2010-05-25 20:14)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna