ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swinkören  (läst 563 gånger)

2005-05-26, 14:20
läst 563 gånger

Caroline Gistander

Hej!
Jag har en släkting som 1757 i Vårdsberg (E) dog av swinkören. Hon var endast 8 år. Vad kan det vara för något? Jag tvivlar dock på att jag läst rätt. Hon hette Maria Larsdotter och var dotter till Lars Olofsson och Kristina Samuelsdotter som då bodde i Stora Metsjö eller Månestad.

2006-12-02, 14:17
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Det tycks onekligen stå swinkören eller swinköran, vilket med största sannolikhet är en variant av swinkörn. Enl. Svenskt Dialektlexikon av J.E. Rietz är svin-körn det samma som vattenkoppor (orsakad av  varicella-zoster-virus) eller svinkoppor (= impetigo, bakteriell hudinfektion orsakad av stafylokocker eller streptokocker). Enligt Rietz påträffades ordet svin-körn i Småland och Östergötland, vilket ju stämmer bra i detta fall. Hälsn. Peter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna