ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strypsjuka  (läst 6203 gånger)

2010-09-20, 15:27
läst 6203 gånger

Roina Berntsson

Hej!
 
Har hittat dödsorsak Strypsjuka i dödsboken i Fröskog och undrar om detta kan vara kvävning?
 
Mvh Roina

2010-09-20, 17:52
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Nej, det  var nog difteri.

2010-09-20, 17:58
Svar #2

Roina Berntsson

Kikade i Nordisk familjebok och fick fram att det är krupp, vilket kan stämma då de 2 som avled av strypsjuka var barn.
 
Tack ändå Roina

2010-09-20, 18:12
Svar #3

Ulf Sjögren

Hej. Krupp finns i två varianter. Äkta krupp = difteri = strypsjuka.
Falsk krupp förekommer fortfarande och är betydligt ofarligare men nog
så alarmerande för föräldrarna. Vänligen Ulf Sjögren

2010-09-21, 15:48
Svar #4

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej jag skulle vilja berätta om att min son F:1952-07-21 i Göteborg var som liten baby
  En baby som redan som liten fick besvär av strypsjuka
Symptonen var att han hade svårt för att andas då halsen svullnade igen invändigt på honom och vi fick sitta med honom i så kallat ångtält.
Han var endast ca.3 månader vid första angreppet då vi åkte in med honom för behandling på Sahlgrenska sjukhuset avd.Öron/Näs och Hals.
Där fick han en spruta som innehöll koksaltslösning i sin lilla bak denna behandling var underbar att se då krampen nästan omedelbart släppte och andningen gick lättare.
Det var egentligen enligt vad läkarna på Sahlgrenska sjukhuset benämde sjukdomen som Falsk Krupp någon form av Difteri.
Redan 1952 berättade en sköterska på sjukhuset för mig att hon haft en broder som blivit död i denna sjukdom 50 år tidigare.
Alltså i början av 1900-talet så det var tydligen en gammal åkomma
Tyvärr så när barnet blev äldre övergick denna sjukdom ofta till  Astma eller Alergier.
Vilket blev vad vår som fick uppleva han är nu fylda 56 år och klarar sig bra trots astman.
Hälsningar Maj-Brith i Leksand

2010-09-21, 16:22
Svar #5

Roina Berntsson

Hej Maj-Brith och tack för din berättelse.
 
Jag är inte helt obekant med falsk krupp då mitt barnbarn haft anfall av detta. Jag är en gammal barnskötare och förskollärare och fick lära på 60-talet det ned ångtältsbehandling, men idag har man helt andra metoder att lindra detta med.
 
Difteri är ju alla idag vaccinerade mot som tur är.
 
vad bra att jag fick förklaring till vad strypsjuka var.
 
Hälsningar Roina

2012-10-17, 21:12
Svar #6

Utloggad Petra Öhrberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-10-02, 20:49
    • Visa profil
Vad var det för dödsorsak? Blev personen kvävd?
//Petra

2012-10-17, 21:50
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Difteri.  
 
Wikipedia: Difteri (även kallad äkta krupp och stryparsjukan) är en mycket allvarlig bakteriesjukdom, orsakad av Corynebacterium diphtheriae. Toxinet som bakterien skapar är skadligt för flera av människans organ. Genom bättre hygien och allmänna vaccinationer (sedan 1950 ingår den i barnvaccinationerna) har difteri blivit ovanligt i Sverige. Sjukdomen är fortfarande vanligt förekommande i många utvecklingsländer och under senare år på grund av sänkt sjukvårdsstandard har den ökat i flera östeuropeiska länder, bland annat i Ryssland och Ukraina.
 
Difteri sprids enbart mellan människor genom direktkontakt med en sjuk person, huvudsakligen genom saliv, till exempel när man använder gemensamma glas och matbestick eller genom kyssar. Inkubationstiden är två till fem dygn från smittotillfället tills sjukdomen bryter ut.
 
Symptom är oftast svalginfektion och kan likna halsfluss med feber. Difteri kan ge svårigheter att svälja och svullnad i halsen med tjocka gråa beläggningar, som kan ge andningssvårigheter. Sjukdomen kan också angripa slemhinnan i näsan. I efterförloppet kan difteritoxinet skada andra organ, som nervsystemet (förlamningar) och hjärtat (rytmrubbningar).
 
Om sjukdomen lämnas obehandlad leder den till döden för upp till tio procent av de smittade. Risken att insjukna i difteri minskade med 97 procent mellan 1980 och 2007. Källa: WHO

2012-10-17, 22:37
Svar #8

Utloggad Petra Öhrberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-10-02, 20:49
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna