ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vattusot  (läst 13425 gånger)

2001-10-12, 18:05
läst 13425 gånger

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Är det någon sonm vet vad Vattusot var för sjukdom?

2001-10-12, 18:43
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Vattusot innebär vätskeansamling i kroppen, vanligen pga hjärtsvikt men ibland pga njur- eller leversjukdom. Vattuskräck däremot är en dödligt förlöpande infektionssjukdom, vanligen överförd genom hundbett och nu extremt ovanlig i Sverige.
Mvh! Håkan

2001-10-12, 20:51
Svar #2

Bertil Berglund (Berra)

Kerstin och Håkan
Min mor var född 1897. Hon drabbades av canser i magen. Hon sade inte att det var Canser, utan det var Vattusot. Kan det vara ett uttryck för en sjukdom som man förr inte visste så mycket om?
Som Håkan säger,var sjukdommen en anledning till vätskeansamling i kroppen. Men, var benämningen vattusot en mildare omskrivning av canser eller fanns inget annat namn förr för den sjukdommen?
M.V.H.
Bertil

2001-10-12, 20:59
Svar #3

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Bertil!
Även cancer i buken kan ge upphov till vätskeansamling. Vätska i buken, som kan ha olika orsaker, benämns ascites.
Mvh!
Håkan

2001-10-14, 22:55
Svar #4

Malin Norus

Vattuskräck som nämns ovan är vad jag har läst rabies - om någon dyker på det i annat sammanhang.

2001-10-15, 13:15
Svar #5

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hejsan!
I boken Sjukdomsnamn i gågna tider av Gunnar Lagerkrantz kan följande läsas om vattuskräck: Detsamma som rabies, en över hela världen(utom Australien) spridd infektionssjukdom(virus) med vanligen dödligt förlopp. Namnet vattuskräck hänför sig till förlamningen i svalgmuskulaturen, vilken drar ihop sig under smärtor, när patienten försöker dricka. Läkarboken.
Vad beträffar vattensot, finns många olika typer. Jag kan inte räkna upp dem här, det finns en bilaga i ovanämnda bok, som finns att låna på biblioteket.
Mvh Solveig Mårtensson

2001-10-15, 16:54
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Svar till Bertil: Cancer är latin för kräfta. Och kräfta kallades olika former av cancersjukdomar allmänt i Sverige åtminstone fram till 1950-talet.
 
Vattusot är en gammal benämning på sjuklig vätskeansamling i kroppen, främst synlig sådan, t ex under huden (ödem) och i buken (ascites). Som redan sagts är det ingen sjukdom i sig utan en följd av sjukdom, t ex hjärtsvikt eller njur- och leversjukdomar.  
I äldre tider kunde man ju inte diagnostisera sådana inre sjukdomar och kände alltså inte till vad som orsakade svullnaden. Man uppfattade symptomet, vätskeansamlingen, som själva sjukdomen  och vattusot är ganska vanligt förekommande som dödsorsak i gamla dödböcker.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-10-15, 22:24
Svar #7

Bertil Berglund (Berra)

Tack Maud
 för de förklaringar Du ger. Ordet kräfta är ju välbekant och förekom ju förr i vårt språk. Om jag fattat rätt så var vattusot en benämning hos gemene man för en rad olika sjukdommar som orsakade vattenansamling i kroppen.
Det är ju en rasande tur att vetenskapen går frammåt, man kan ju undra hur många som förr dog i vattusot som i dag hade kunnat botas eller lindrat sjukdommen. Det med tanke på icke cansersjukdommar.
Av detta drar jag slutsatsen att min mor inte visste eller ville berätta att hon led av canser. Vi syskon hade det klart för oss men det diskuterades inte med mor, eftersom vi trodde att vattusot i mors språk var detsamma som canser.
MVH
Bertil

2001-10-16, 08:00
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Tilläggas kan att ”sot” är ett mycket gammalt ord för sjukdom. Att dö ”sotdöden” betydde att dö genom sjukdom, i motsats till död genom olyckshändelse etc.  
Vi använder fortfarande ordet i dagligt tal: gulsot. Medan vattusot är en förlegad benämning, liksom bleksot (anemi, svår blodbrist), fallandesot (epilepsi), lungsot (tuberkulos, TBC), rödsot (dysenteri).    
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2006-01-15, 17:30
Svar #9

Jenny Nilson

Hej,
Jag har funnit en man som dog av något som jag läser till Wattufri eller Wattusvi i dödboken (svårt att tyda texten). Kan det vara samma som vattusot?
Jag hoppas denna fråga passar in i detta forum.
 
Tack på förhand
Jenny

2006-01-16, 11:48
Svar #10

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Jenny!
Det låter troligt med Vattusot, men om du talar om var du läst det så kan fler försöka tolka.
Mvh
Christina H
Eagle

2006-01-16, 17:05
Svar #11

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hejsan Jenny!
Lite tolkning på vad ett ord kan betyda.
OM det står Wattusot=vattensvullnad---så skulle jag nog i dagens läge assossiera till svullnader i benen av vätska.....detta är ju en symtom på Hjärtsvikt eller Njursvikt (eller både ock).
Med andra ord-- Hjärtat eller njurar klarar inte av att utföra sitt arbete....Hjärtat pga av förmycket vätska i kroppen och njurarna klarar inte av att rensa ut vatten från blodet(så man kissar).  
Vill du veta mera så är det bäst att rådfråga en sjuksköterska eller läkare om du känner någon.
mvh elisabet

2006-01-16, 19:15
Svar #12

Jenny Nilson

Hej Christina och Elisabet,
Jag fann honom i Norrby, E:1 1789-1869 Vigsel/Dödsbok 1846
Där står: Soldaten Jan Erik Westman å Warmsätra ägor, dec. 25, 1846, dödsorsak Wattufri (som jag läste det).
Jag är mycket tacksam om jag kan få en andra tolkning av vad som står skrivet.
 
Mvh Jenny

2006-01-16, 20:06
Svar #13

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Hej Jenny!
Visst står det Wattusot. Det står det för övrigt på ytterligare 2 döda på samma sida.
Elisabet har ju gett en bra förklaring till vattusot ovan. Det enda man kan tillägga att 1846 fastställdes inte dödsorsaken av läkare, det var prästen som nog ofta gjorde antaganden. Präster var ju inte medicinskt skolade.
Vattusot eller ödem som man säger idag, kan ju dock vara väl synligt, speciellt i benen.
Mvh
Christina H
Eagle

2007-02-07, 21:45
Svar #14

johanna pettersson

hej jag är 17 år ja undrar är det vanligt att man som är så ung kan få canser vi har forskat om det i skolan och jag vet att mer en jag är rädd att få canser men många säger att vi inte ska vara oroliga för vi är så unga. men är det värkligen sant är det inte vanligt att vi unga får canser eller dör av canser i såfall behöver ja inte vara orolig?

2007-02-07, 22:06
Svar #15

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Johanna,
 
Cancer kan dyka upp i alla åldrar. Men cancer är ett så vidsträckt begrepp. Vissa sorter är vanligast när man är barn, andra när man är äldre. Men det vanligaste idag är att många fler drabbade överlever sin sjukdom, mot förr.  
 
Vi drabbade överlever nog oftare än vi dör och jag är själv drabbad (räknades som ung), liksom antagligen ett stort antal andra personer på detta forum. Idag finns så många bra läkemedel och andra behandlingsmetoder, det blir bättre varefter cancerforskningen avancerar. Det kan alla tacka de som godhjärtat arbetar och skänker pengar för.
 
Cancer är inget man behöver gå och vara orolig för att drabbas av om man inte bär på en ärftlighetsgen. Det är vanligaste är att man är frisk och förblir frisk eller kan botas.
 
Mvh
 
Gunilla

2010-08-05, 20:39
Svar #16

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej,
Någon som vet hur man översätter Vattusot till engelska.
Mvh
Sten

2010-08-05, 21:39
Svar #17

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
I ett gammalt svensk-engelskt lexikon hittar jag vattusot = dropsy.
Adjektivet vattusiktig är översatt till dropsical.
 
Vänligen  
Sylvia

2010-08-05, 21:41
Svar #18

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Ett weblexikon ger följande fem motsvarigheter:
- Anasarca
- Dropsy
- Hydrops
- Hydrosarca
- Hyposarca

2010-08-05, 21:49
Svar #19

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Samppa,
 
Tack för hjälpen!
 
Hälsningar
 
Sten

2010-08-05, 21:50
Svar #20

Utloggad Sten Tegfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1796
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 12:47
    • Visa profil
Hej Sylvia,
Tack för hjälpen!
 
Hälsningar
 
Sten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna