ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Högsta soten  (läst 1213 gånger)

2009-11-07, 20:33
läst 1213 gånger

Utloggad Margaretha Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 20:00
    • Visa profil
Den 3 april 1776 dör bonden Per Persson i Dentersta, Vadsbro sn(D) efter 5 månaders sjukdom af frossa, hwartill kom den högsta soten. Vet någon vad uttrycket högsta soten avser för sjukdom? Har någon sett uttrycket någon annanstans? Själv är jag inne på att uttrycket kan avse sorg eller liknande. Året innan, 5 månader tidigare, föds en son Gabriel/Gustaf(namnen dubbelskrivna över varandra i dopboken) den 5 nov 1775, barnets mor, hustru Anna Gabrielsdotter dör den 11 nov. 1775 efter öfwerstånden barnsbörd. Den nyfödde sonen dör sedan en månad gammal. På mig verkar det som om Per Persson helt gav upp efter dessa dödsfall. Han hade annars 3 äldre barn i livet.

2009-11-07, 22:26
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Jag läser snarare texten ( Vadsbro, Södermanland C:1, sid 538, uppslag 262 stämpelpaginerat, uppe till vänster ) som ... hwartill kom den Hwijta Soten.  
 
Det är då troligen det som brukar kallas vitsot, ett slags anemi eller blodsjukdom som yttrar sig i onormal blekhet.

2009-11-08, 20:08
Svar #2

Utloggad Margaretha Edenholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 20:00
    • Visa profil
Tack Per!
du har helt rätt.
Margaretha E.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna