ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slag  (läst 8855 gånger)

2009-09-13, 09:55
läst 8855 gånger

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
I en familj i min släkt hittade jag 4 små barn som mycket små dött av dödsorsaken slag. Det skedde under första halvan av 1800-talet, och handlade om en oäkta son, två flickor och en pojke.
 
Först blev jag ganska förskrackt då jag inte hade stött på dödsorsaken slag hos små barn innan men efter vad jag har förstått sen så kan den dödsorsaken egentligen stå för en hel del olika naturliga orsaker? Men kan det även stå för onaturliga dödsorsaker ??
 
Och är det rimligt att det hände 4 ggr i en familj ??  
 
Till saken hör att den här familjens senare släktingar alltid betett sig som att de velat dölja någonting som hänt i släkthistorien. De har även haft ett lite anmärksningsvärt sätt till döden, svårt att beskriva men t ex så var det som att personen aldrig existerat när den dött, tavlor mm togs ner och man nämnde aldrig personens namn igen. Dessutom så hade en släkting sagt någonting i stil med att de tog livet av han/hon eller han/hon tog livet av sig om nån tidigare släkting men vi vet inte vem så det är därför jag undrar vad som egentligen hände med de här barnen.

2009-09-13, 11:24
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Slag hos barn var inte vad vi kallar för slag idag och det var definitivt inte att de blivit slagna eller misshandlade.
Enligt forskaren Nils Rosén von Rosenstein så var det fråga om hjärtsprång, som det finns många orsaker till. Kolla i en medicinsk uppslagsbok.
 
Jag skulle också tro att det många gånger inte var någon läkare som satte diagnosen, utan prästen som skrev en lämplig dödsorsak. Visste man inte vad det var och hade barnet dött plötsligt så skrev man en vag dödsorsak.

2009-09-13, 12:44
Svar #2

Utloggad Sofie Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-01-28, 16:36
    • Visa profil
    • www.zoffix.se
Tack för ditt svar!
 
Men var det vanligt att det hände så många ggr i en familj? Barnen var mellan 11 dagar och 2 månader när de dog.

2009-09-13, 13:05
Svar #3

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Barnadödligheten var mycket stor förr. Det var inte så lätt att hålla rent och i arbetarhemmen var det vanligt med husdjur. Läkarbrist fanns redan då, men mediciner var väl nästan uteslutna. De som hade råd kunde möjligtvis få viss behandling, men annars var det till att lita till försynen.

2009-09-14, 19:24
Svar #4

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Slag hos spädbasrn kan nog ha stått för lite av varje. Mest roligt det som vi idag kallar plötslig spädbarnsdöd. Varje präst hade lite egna vanor hur dödsorsakerna användes - du kan titta i dödboken om denne präst alltid använde slag som dödsorsak när så små barn dog. Mvh Harriet

2013-12-16, 19:27
Svar #5

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Har funnit en 75 årig man som dog af slag genom hårda språng. Vad var det för slag?

2013-12-16, 19:46
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Var har du funnit detta? (Ange alltid källan.)
Hälsar vänligen
Maud

2013-12-16, 19:46
Svar #7

Utloggad Birgitta Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 09:20
    • Visa profil
Hej
 
Slag innebär att man avled plötsligt utan att varit sjuk och utan skada.  
I Slag innefattas flera av de olika diagnoser vi skiljer på idag.
Det som står i Dödsboken är ju vad prästen skrivit dvs inte någon diagnos satt av läkare.
 
Hårda språng kan vara samma ord som tex örsprång = smärta i örat. Vilket skulle innebär att han avled plötsligt och hade svår smärta.  
 
Birgitta

2016-01-23, 17:34
Svar #8

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
jag fick hjälp under läshjälp/Bohuslän/Svarteborg att tolka dödsorsaken för Nils i Björnemyren, som dog alldeles för ung år 1789. Vi får det till slag i sidan.
 
 
 
I mantalslängderna kan jag läsa mig till att Nils inte varit frisk på ett par år, redan i mtl 1787, som väl skrevs på hösten året före, är han skattebefriad och noterad sjuk. Han var dock inte värre däran än att han blev far i mitten av april 1788 och i augusti 1789, tre veckor innan han avled.
 
Kan det vara en partiell stroke han hade? Kan man leva ett år eller två med det, och inte vara arbetsför men kapabel till ett och annat annat som hör ett normalt liv till?
Vore tacksam om någon mer sjukvårdskunnig ville bolla lite - eller kanske någon som är duktig på att läsa får det till något annat, det här är kanske helt fel spår?
Med tack på förhand,
Britt

2016-01-23, 21:16
Svar #9

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Det står inte slag i sidan och du har redan fått förslaget stöt i sidan, vilket verkar mycket rimligare när man ser texten.
Det är väl klart att man kan dö av en rejäl stöt i sidan, lite konstigt att prästen inte är utförligare men det är ju så här det står.

2016-01-24, 00:33
Svar #10

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 05:45
    • Visa profil
Jag vill inte ge mig inte vad det står, men Googlade runt lite och hittade en sida med dödsorsaker. Slag i sidan finns med under slaganfall. http://ddss.nu/(S(3eqdtf45r55ld155yhyal3i4))/swedish/statistics/deathInfo.aspx
 
Och svaret på frågan om man kan leva några år efter en stroke (slaganfall) är att det är fullt möjligt. Det beror helt på var i hjärnan skadan sker. Restsymtomen efter en stroke kan vara allt från ingenting, dålig funktion i en hand eller ben till helt förlamad i en kroppshalva eller helt utslagen och ligger som ett kolli.
Har han nu haft en stroke, löper han större risk att få flera. Så det kan ha varit en eller flera strokar innan han avlider.
 
Men om det står stöt eller slag får nån annan svara på.
 
(Meddelandet ändrat av fredriklt 2016-01-24 00:46)

2016-01-24, 09:14
Svar #11

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej!  
Jag håller helt med om att det står stöt, men när jag blev otydlig när jag skrev mitt första inlägg, det ber jag om ursäkt för. Funderingen kring om det skulle kunna vara stroke, kanske två eller flera, verkar ju inte helt galen ändå. Stort tack, Åke och Fredrik!
Britt

2016-01-24, 12:06
Svar #12

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 05:45
    • Visa profil
Förra inlägget googlade jag på telefonen, kunde inte söka ordentligt på sidan då. Hittade nu även stöt i sidan. Det är sorterat under frakturer och liknande skador.
Där återfinns även krossad av ångmaskin, ihjälsparkad av häst och stött av träd osv. Så en stöt i sidan kan vara något stort trauma.
 
(Meddelandet ändrat av fredriklt 2016-01-24 12:16)

2016-01-24, 20:10
Svar #13

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Ushiamej vad man kan råka ut för. Helt säkert är det inte ett träd Nils krossats av - det var ont om sådana i hans hemtrakt på den tiden. Holmberg på sin Bohuslänska resa 1864 beskrev utsikten från Svarteborgs kyrka som det fulaste Bohuslän har att bjuda, endast norr om sjön Aspen fanns lite skog, annars var det hed och kala berg alltihop. Faror fanns det ändå, den stackars ihjälstötte Nils sondotter berättade på sin ålderdom för min då lille morfar om hur jobbigt det var för barnen att valla djuren på Björnemyren, man kunde aldrig slappna av och leka för man måste köra bort varg och björn hela tiden.
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna