ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryggmärgslidande  (läst 2145 gånger)

2002-01-21, 12:34
läst 2145 gånger

Utloggad Staffan Tronestam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Vad är ryggmärgslidande?
 
Min farfar dog 1934 i något som jag tycker påminner om ALS. Han blev sakta allt mer oförmögen att röra sig. Till slut hade han svårt att svälja. Jag tror det tog 3-5 år innan sjukdomen tog hans liv.

2002-01-21, 16:48
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Staffan,
Ryggmärgslidande kan vara så mycket, men problemet med sjukdomar som drabbar ryggmärgen är att det angriper nervbanorna som går via ryggmärgen. Det gör att olika invalidiserande symtom kan visa sig som tex smärta, domningar eller förlamningar.
Om ALS specifikt även drabbar sväljningsfunktionen kan jag inte riktigt svara på, men omöjligt är det inte.
 
Mvh Anita

2002-01-21, 17:27
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
ALS (sclerosis lateralis amyotrophica) förstör celler i ryggmärgen som försörjer muskulaturen med nerver. Sjukdomen kännetecknas av att muskelvävnad försvinner och av förlamningar, tal- och sväljningssvårigheter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna