ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ansigts ros  (läst 3420 gånger)

2011-11-22, 22:05
läst 3420 gånger

Utloggad Susanne Rådlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 17:20
    • Visa profil
vad var det?
mvh susanne

2011-11-22, 22:23
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Med ansiktsros idag menas oftast acne rosacea, en oftast beskedlig beskedlig men vanprydande hudsjukdom i ansiktet. I äldre tider och speciellt när den anges som dödsorsak rörde det sig om rosfeber i ansiktet. Rosfeber är en allvarlig bakteriesjukdom (streptokocker). Allvarliga bakteriesjukdomar kunde ofta leda till döden innan vi hade antibiotika, det var väl sannolikt en av de vanligare dödsorsakerna.

2011-11-23, 21:53
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Nja - nog är det än idag så att ansiktsros är en svår bakteriesjukdom i ansiktet - orsakad av streptokocker (eysipelas). Än idag är denna sjukdom dödlig, vissa typer av streptokocker är speciellt aggressiva och kallas därför mördarbakterier. Min källa är personlig erfarenhet av att behandla, ofta bota men ibland förlora patienter med denna sjukdom - och antibiotika fanns långt innan jag började i sjukvården. En rosfeber som sitter i ansiktet har högre komplikationsfrekvens än rosfeber på andra delar av kroppen. Bland annat kan en blodpropp uppstå i venerna på hjärnans undersida s.k. sinustrombos - vi publicerade ett sådant fall med kvarstående blindhet i Läkartidningen 1991, sid 1789. Mvh Harriet
 
(Meddelandet ändrat av hkh 2011-11-23 21:59)

2011-11-24, 09:26
Svar #3

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Svenska benämningar på sjukdomar är ju sällan exakta, om man googlar på ansiktsros så får man många svar på rosacea, frågar man efter rosfeber så rör det sig om allvarlig streptokocksjukdom. Detta gäller väl dagens språkbruk, i äldre tider och där är vi väl överens, måste ansiktsros tolkas som trolig rosfeber i ansiktet.

2011-11-24, 19:55
Svar #4

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Kan man inte tänka sig bältros i ansiktet?  Den är ju också om sällan dödlig så alltid smärtsam och besvärlig, och ger / gav ofta synskador.

2011-11-24, 22:09
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej Stefan!  
Jodå, man kan visst ha bältros (en virussjukdom med vattenkoppsviruset) i ansiktet men den sjukdomen kallas inte ansiktsros (i varje fall inte inom svensk infektionssjukvård) och är som du nämner inte dödlig på samma sätt. En möjlighet är att en person med bältros får in bakterier i sin bältros och då dessutom alltså har en ansiktsros (erysipelas/rosfeber i ansiktet). Kanske förvirrade jag diskussionen genom att nämna patienten med synbortfall - just den komplikationen är tämligen ovanlig vid rosfeber.
Mvh Harriet

2011-11-25, 09:33
Svar #6

Utloggad Anita Nilsson Serrano

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2015-09-24, 17:09
    • Visa profil
Ett barn till min  mormor dog som baby (ca 6 månader gammal) i rosen i ansiktet. Min mormor blev uppmanad att sluta amma barnet, vilket hon naturligtvis inte kunde göra. Följden blev att min mormor också fick rosen, men jag tror det var bältros. Hon blev mycket sjuk, men överlevde. Detta var i slutet av 1910-talet på landet i Skåne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna