ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelska sjukan  (läst 2603 gånger)

2006-10-31, 20:25
läst 2603 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Vet någon vad dödorsaken Engsjuk avser för sjukdom? Om jag nu har tolkat texten rätt, se bild ovan. Det är ett 6-årigt barn som avlidit, Torpa socken i Östergötland.
mvh  
Rolf

2006-10-31, 21:12
Svar #1

Utloggad Ingrid Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2016-06-07, 09:42
    • Visa profil
Hej Rolf Ström! Kan det vara Engelska sjukan, Rakitis,D-vitaminbrist. Jag visste inte att den kunde vara dödlig. Hade den som barn.Hej från Ingrid Lind, Bälinge.

2006-10-31, 23:47
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Rolf :-)
 
Ja, visst kan det stå Engelska sjukan. En del barn fick svåra kramper pga denna D-vitaminbrist. Ibland är denna sjukdom kallad barnasjuka vilket inte egentligen säger så mkt men ofta åsyftas Engelska sjukan, Rakitis. En inte helt ovanlig dödsorsak förr, som tur är inte numera.
Hälsningar,
AnnBritt :-)

2006-11-01, 23:26
Svar #3

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack AnnBritt och Ingrid!  
Jag misstänkte faktiskt att det kunde avse engelska sjukan och blev något förvånad när jag inte hittade den i denna diskussion. Men med era synpunkter stärks min uppfattning att det är engelska sjukan och ingen annan okänd eng sjuka.
/Rolf

2012-07-26, 20:34
Svar #4

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
Har hittat ett barn i 2års ålder som det står att hon dog i engelska sjukan.
Har läst lite om det och vet att det beror på D-vitamin brist och att deras skelett blev missbildat och fontanellen växte ihop ovanligt sakta och det ledde ofta till att de fick ovanligt stort huvud.
Dock har jag inte kunnat utläsa om detta var direkt dödligt
 
Någon som vet?

2012-07-26, 21:12
Svar #5

Utloggad Per Inge Renström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2022-01-29, 23:13
    • Visa profil
Hei
 
Den engelske syken eller rachitis/rakitt beror på mangel/ brist på Vitamin D pga og brist på  ultafiolette stråler . Det fører til for lite
opptak av kalsium i tarmen og det fører til mindre citratinnhold  i vevet og blodet . Det fører til mindre utveksling av kalsium mellom blod o g
skjellettet.  For lite kalsium i blodet ( hypokalsemi) fører til en reaksjon hos bi-sköldkörtel . Det blir en såkalt hyperparathyreoidismus som fører til kalken går ut av knoklene . gjennom nyrene forsvinner mer fosfat.
 
Dette fører til forskjellige skjelettsymptomer som primært ikke er dødelig , mer utsatt for brudd/frakturer som igjen kan virke kompliserende
og forkskjellige deformeringer i bein , finger , hode ( kraniotabes) og brøstkorg og mindre kalk i tennen for å nevne noe.
 
Behandling er tilførsel av vitamin D .  
 
En sjeldnere utgave er Vitamin D resistente Rachitis type hvor tilførsel av Vit D ikke hjelper bla pga fosfatdiabetes  eller andre årsaker.
 
Per Inge

2012-07-27, 08:58
Svar #6

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 20:27
    • Visa profil
Det var inget som var direkt dödligt, men många drabbade verkar fått ett kortare liv. De två personer jag känner till blev ungefär 35 år. Sjukdomen är nu på frammarsch igen i England, på grund av rädslan för hudcancer.

2012-07-27, 09:13
Svar #7

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
D-vitamin har sannolikt stor betydelse för immunsystemet (-förr infektionsförsvaret)
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.809107-hogre-dodlighet-med-lagt-d-vitamin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna