ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huvudsvaghet  (läst 1588 gånger)

2010-06-07, 10:33
läst 1588 gånger

Åsa Alderlöf

huvud svaghet, vad betyder det får jag fråga? det står i en släkt tabell för familjen eketrä.
 
vill gärna veta vad det betyder. åsa

2010-06-08, 07:07
Svar #1

Carl Szabad

Svag i huvudet var detsamma som att man var efterbliven eller hade någon psykisk sjukdom.

2010-10-17, 01:25
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Min mffmmmfmmff, Peder Johansson i Finnbacken, Norrbärke, led av huvudsvaghet. Så här står det i hans dödsnotis från 1730:
 
...Lefwat Christeligen; tils för 3 åhr sedan han råkade uti hufwudswaghet, som alt til-
tog, ehuru både man med Gudz helga ord, och andra läkedomar sökte fliteligen
honom trösta och hielpa. Tog änteligen sin dödzsoot under en stoor tallroot,
som öfwer honom uti sin enslighet gående* liggande tilbaka stulpte. Dödde
wijd paß en tima sedan han undan roten framdragen blef af annat
folk(?) och deß son[.] 63 åhr gammal...
 
* överstruket
 
Är det någon som vet mer om begreppet huvudsvaghet? Handlade det om depression, demenssjukdom, etc?
 
Mvh
Anders Karlsson

2010-10-17, 09:35
Svar #3

Ulf Sjögren

Hej Anders.Du har nog rätt.Ett förändrat betende i 60-årsåldern tyder på just demens men  
depressioner kan uppträda i hög ålder och vara nog så tunga.Orsaken till ett förändrat
betende kan också vara en hjärntumör.
Begreppet klent huvud har använts oftast på en medfödd intelligensnedsättning.Tyvärr förekommer
det kyrkoboksanteckningar där det efter namnet står IDIOT. Ulf Sjögren

2010-10-17, 15:22
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Jo, huvudsvaghet kan nog vara nästan vilken form av psykisk/neurologisk sjukdom/handikapp som helst. Frågan om depression är ett tillräckligt allvarligt tillstånd för att leda till de här formuleringar i dödboken. Kanske är det troligare med någon svårare psykisk sjukdom?
 
Demens är ju också ett alternativ, hufwudswaghet, som alt tiltog visar att det handlar om tilltagande problem, som demens. Att han gått iväg lagt sig under en rot, som sedan fallit över honom, tycker jag också stämmer bra överens med demens. Det som jag dock inte får ihop med demens, är att man verkat ha trott att hans tillstånd gick att förbättra (jämför ...hufwudswaghet, som alt tiltog, ehuru både man med Gudz helga ord, och andra läkedomar sökte fliteligen honom trösta och hielpa.).
 
Det konstiga är att jag har hittat ytterligare en en släkting med eventuellt liknande problem. Han hette Johan Velamsson (1689-1766) och var min mffmmmfmff. Hans son var alltså gift med en Peder Johanssons sondotter. Johan Velamsson var bosatt i Pjantbo, Norrbärke och i dödboken (Norrbärke F2 1752-1783 bild 148) står bland annat följande (om jag tolkat det rätt):
 
Warit beswärad til sinna sinnen tid emellan hela 20 åhren(?) tilbakars(?). Men å slutet, under sängliggd., warit fri derifrån.
 
Detta verkar inte vara demens i detta fall, utan någon form av psykisk sjukdom.
 
Mvh
Anders

2010-10-17, 18:45
Svar #5

Ulf Sjögren

Hej igen.Man kan nog inte komma längre än så här.Ett problem är ju att ordet demens står för en rad olika sjukdomar
som Alzheimer,frontallobsdemens,åldersdemens.demens t f a skador på centrala nervsystemet osv.Vänligen Ulf Sjögren

2011-07-18, 21:01
Svar #6

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Jag har en ana som dödsorsak anges, död af hufwudswaghet och yra 49 år gammal, om jag läser rätt.
Stora Kil C:6 Sid 459, kan dödsorsaken berott på i detta fall? tumör? med tanke på yrsel.
 
Mvh Krister

2011-07-18, 21:52
Svar #7

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Visst kan din ana ha dött av en tumör eller någon annan sjukdom, det överlägset mest sannolika är nog en infektionssjukdom.

2011-08-10, 02:43
Svar #8

Utloggad Ann-Charlotte Lindroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:51
    • Visa profil
Hej!
Mina anor går ner till en Olof Wedbom f. 1718, gift med Brita Lignelia.
Från Olofs dödbok 1774 (i Älmsta, Väddö) står det:
 
Olof Wedbom, scholmästare uti Wäddö, afhände sig, förledne år, uti hufwudswaghet lifwet den 6 junii och blef efter
häradsrättens dom begrafwen uti stillhet detta år den 7 samma månad några 50 år gammal.
 
Vad innebär detta och vad betyder egentligen huvudsvaghet? Jag har sökt runt och det mesta som kommer upp är depression, psykisk sjukdom, demens, m.m. Om det är t.ex. depression, dog han bara av själva depressionen? Jag kan inte lista ut den exakta dödsorsaken i detta fall.
 
Någon som vet mer om detta?
 
MVH
Ann-Charlotte

2011-08-10, 05:37
Svar #9

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Ann-Charlotte,
det står ju att han avhände sig livet, dvs tog livet av sig. Men står det verkligen att han begravdes redan följande dag? Det var snabbt för häradsrätten att samlas och diskutera omständigheterna. I hätadsrättens protokoll borde du också hitta uppgifter om hur hans sjukdom yttrade sig, och hur han dog.

2011-08-10, 21:53
Svar #10

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Camilla!
 
Begravningen ägde nog snarare rum ett år och en dag efter självmordet. Notisen i dödboken är i själva verket från 1775 (Väddö FI:1, s 13). Observera att det står att han avhände sig livet förledne år den 6 juni och begravningen ägde rum detta år den 7 samma månad. Så häradsrätten hade gott om tid att behandla ärendet.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna