ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krossad av fall  (läst 910 gånger)

2006-07-23, 16:55
läst 910 gånger

Therse Nykvist

Hej,
Finns det någon som kan tyda vad Sven dog av?
 

(GID: 158.25.18400)
 
Tacksam för hjälp!

2006-07-23, 17:38
Svar #1

Utloggad Gunilla Hjelmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 18:20
    • Visa profil
Kan det vara komplikation av fall (kompl af fall)?
Gunilla

2006-07-23, 17:48
Svar #2

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Kanske krossad
Sten-H

2006-07-23, 22:39
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Krossad, står det. Och 'af tall', skulle jag tro.
Hälsar vänligen
Maud

2006-07-24, 10:29
Svar #4

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Krossad af fall skulle jag tyda det till.
Det är en dödsorsak jag sett förut i dödböckerna.
Visst skulle det kunna stå tall, men skulle man inte istället ha skrivet träd istället för att precisera arten?
Möjligen skulle man kunna utesluta tall om man visste något om språkbruket på den plats notisen kommer ifrån.
I vissa delar av Sverige skulle man nog skriva fura istället för tall.
 
Gissar, Mikael

2006-07-24, 19:03
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Javisst kan det stå 'krossad af fall', särskilt om du sett denna formulering flera gånger tidigare. Men själv tycker jag att den låter lite konstig.
Hälsar vänligen
Maud

2006-07-24, 23:07
Svar #6

Janne Svensson

Det står inte hur långt han föll, det kanske var en ättestupa.
Skämt åsido, det kan ha varit från ett tak eller likande.
 
Janne

2006-07-24, 23:27
Svar #7

Therse Nykvist

Tack för allas engagemang!
Ja, klurigt är det! Det låter ju ganska logiskt med tall, men du har nog rätt Mikael i att man kanske inte skulle ha preciserat trädarten. I ett dödsfall finns det väl viktigare saker att precisera (vilken kroppsdel blev krossad t ex). Jag googlade och fick upp två träffar där dödsorsaken också är krossad av fall.
Men du har rätt Maud i att formuleringen är lite underlig. Är då  fall ett verb (han föll och kroppen blev krossad av fallet) eller ett substantiv (något föll - ett fall - så Sven krossades)?

2006-07-25, 11:08
Svar #8

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
I de förtryckta formulären från tabellverket, som prästerna var tvungna att årligen fylla i, finns dödsorsaken krossade af fall och utvärtes skador.
Se denna sida:
 
http://www.ddb.umu.se/tabellverk/Material/Formularinnehall/dodsors.htm
 
Jag hittade fyra fall  med den aktuella dödsorsaken på nätet:
 
Catharina Andersdotter, död 1854-02-12 i Östra Eds sn, Kalmar län.
 
Johan Karlen, död 1835-05-05 i Habo sn, Jönköpings län?
 
Israel Fredberg, död 1829-06-02 i Gamleby sn, Kalmar län.
 
Anna Stina Persdotter, död 1831-08-06 i Gamleby sn, Kalmar län.
 
Intressant nog är alla från samma del av Sverige!
Om man vill skulle man ju kunna kolla upp de fyra ovanstående i primärkällorna. Men jag har tyvärr inte tillgång till Genline för tillfället.
För den förstnämnda, som jag har i min egen databas, står det följande i dödboken:
Hade söndagen d 12 från ett besök hos grannarna begifvit sig hemåt men fanns sedermera liggande död endast på ett kort avstånd från hemmet. Krossad af fall.
 
mvh/
Mikael

2006-07-28, 09:32
Svar #9

Therse Nykvist

Tack Mikael!
Intressant ja! Min Sven var också från Småland (Söderåkra, Kalmar län). De verkar även alla ha dött under samma tidsperiod - 1800-talets första hälft. Sven dog 1841-06-30.
 
:-)
Ther?se

2006-07-28, 14:17
Svar #10

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Denna dödsorsak har jag noterat är vanligt förekommande i gruv- och bruksorter. Antingen föll personen i fråga och blev krossad eller annars föll något över personen och vedebörande krossades. Arbetsmiljön var nog inte den allra bästa på dessa ställen men även en kombination av alkohol i tjänsten förr i tiden, gjorde säkert sitt till. På vissa ställen kunde ju lönen tas ut i alkohol, vilket gjorde att fattigdomen blev ännu svårare i familjerna.
 
Mvh
Gunilla

2006-10-25, 23:04
Svar #11

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Att dö av ett fall är inte så konstigt. Det händer idag. Personer som ramlar och slår i huvudet illa, riskerar att dö (punk & slut).
Fall har högre dödssekvens än dödsolyckor med bil / gångare.
Om man sedan ramlar högt ifrån och krossar skallen så blir det ju genast adekvatare. Ibland så klarar man sig men många ggr dör man, ex vid byggnadsplatser.
 
För äldre gäller bra skor= en sko som går runt om foten & hälkappa ett måste, medvetenhet om att det finns hjälpmedel så man håller sig på fötterna, inget på golvet som gör att man kan ramla / halka är några av det viktiga medicinerna.
 
 
Kul att finna ett ämne som vi arbetar hårt inom sjukvården--fast konsekvensen är tragiskt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna