ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nervsammanbrott  (läst 1760 gånger)

2010-03-13, 17:30
läst 1760 gånger

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Min farmor Ingrid Lindgren dog 26 mars 1934 i Ljusdal vid 66 års ålder av något som prästen kallade nervsammanbrott, 2660B. Jag kan också uttyda orden Marasm + ev. Neuritis, som jag tror betyder svaghet och nervsjukdom. Bifogar en bild om någon kan uttyda latinet eller förklara närmare vad det var för sjukdom. Enligt farfars dagbok hade hon varit sjuk minst två månader och han hade hämtat medicin hos doktorn flera gånger. Dödsdagen står det bara Mor dog kl 7.45 fm och hon dog hemma, för nästa dag åkte farfar till tätorten och anmälde dödsfallet.  
 
Åsa
 
 
 
(Meddelandet ändrat av asaj 2010-03-13 18:06)

2010-03-14, 13:08
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Åsa!
 
En annan vanlig dödsorsak vid den tiden var nervfeber. Jag funderar lite om det kan vara denna, ibland något svårdiagnostiserade sjukdom, som din farmor drabbades av?  
 
Här en bra diskussion om nervfeber:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/21642.html
 
Mvh Anita

2010-03-14, 18:58
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Det står ju inte nervfeber! Det är svårt att se men sannolikt står det ju Neurosis grav. vilket får tolkas som svår nervsjukdom. Detta stämmer ju också med huvuddiagnosen, nervsammanbrott. Kvinnan var ju dessutom sjuk länge vilket också talar mot en infektionssjukdom.

2010-03-14, 19:47
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag är medveten om att det inte står nervfeber. Jag tolkade ordet som neuritis och det betyder nervinflammation. Av detta drog jag slutsatsen att prästen inte riktigt förstod vilken sjukdom kvinnan dog av.  
 
Eftersom nervfeber inte var en helt ovanlig dödsorsak vid den här tiden (riktigt eller ej..) så tycker jag det är en dödsorsak som inte behöver vara orimlig i det här fallet. Min mormor som dog 1946 fick den dödsorsaken trots att hon inte blev undersökt av läkare under sin sjukdomstid.
 
Kvinnan ovan var sjuk ett par månader ca, vilket jag tycker är en relativt kort sjukdomstid.
 
Står det neurosis så lutar det förstås åt att det var en psykisk sjukdom som kvinnan drabbades av. Att man dör av en relativt kort tids svår psykisk ohälsa tycker jag däremot låter märkligt. Troligtvis fanns det en mer komplicerad sjukdomsbild än så i den här kvinnans fall.
 
Mvh Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe 2010-03-15 07:03)

2010-03-15, 15:09
Svar #4

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Nu har jag hittat en annan förklaring på Marasm, nämligen undernäring. Kan hon ha varit deprimerad och därför slutat att äta? Medicinen som farfar hämtade var 14:e dag kanske var något för att stimulera matlusten, eller bara något allmänt stärkande.
 
Mvh  Åsa

2010-03-15, 15:12
Svar #5

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Jag tror det står marasm sen, dvs marasmus senilis  
Detta betyder ung detsamma som det vanliga ålderdomsbräcklighet  (om jag nu minns rätt)
Dessutom som ovan angetts neurosis grav

2010-03-15, 15:21
Svar #6

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Marasm betyder försvinnande, avtynande, och som medicinsk diagnos; stark avmagring på gränsen till förtvining (SAOB)
Marasmus senilis är inte bara en bräcklighet utan en människa som i princip svälter ihjäl på grund av sjukdom eller att hon inte äter.

2010-03-15, 15:40
Svar #7

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Tack till alla som hjälpt mig hitta en förklaring!  
 
Jag blev så illa berörd av ordet nervsammanbrott, som i mina öron låter som ett mycket våldsammare förlopp. Att farmor svalt ihjäl låter inte heller särskilt bra, men om hon själv vägrade att äta på grund av senilitet och ev. depression är det lättare att acceptera.  
 
Mvh  Åsa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna