ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-04  (läst 3212 gånger)

2003-12-31, 12:27
läst 3212 gånger

Andreas Snildal

Soppero er en bygd i Jukkasjärvi.

2004-01-02, 11:48
Svar #1

Utloggad Agneta Henriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2012-12-18, 10:50
    • Visa profil
Hej Britt !
 
Enl. August Ljungs familjeregister så finns det i Övre Soppero en Hans Hansson f. 1803-03-25. Denne Hans är gift med Brita Stina Nilsdotter Fjellborg f. 1799-06-25. Paret har 6 st barn varav en kallas Maja Stina f. 1832-08-15. Jag tror att det är denna Maja Stina som du söker. I Ljungs familjereg. står det också att familjen flyttade till Norge 1838.
 
Far till Hans Hansson är Hans Pehrsson Soppero f. 1776 - 1815-06-26. Hans Hansson är född utom äktenskap med uppgiven mor Brita Samuelsdotter Fors från Pajala församling.
 
ff  Pehr Hindersson Niemi f. 1736 i Soppero.  
fm  Anna Hansdotter f. 1749 - 1815-10-01.
 
fff  Kronolänsman Hindric Jönsson Niemi f. 1702 -     1780 Bosatt i Soppero.
ffm  Marget Persdotter f. 1712 - 1785.
 
fmf  Hans Hansson Lainio f. 1722 i Lainio. Död 1785 i Lainio
fmm  Margit Hansdotter f. 1716 - 1778.
 
ff ff Jöns Mattsson Mämmi-Niemi född i Muonionniska, Pajala församling. Omnämnd 1686.
ff fm Brita okänd födelseplats.
 
Jag har fler uppgifter men dessa tar så stor plats. Om du vill kan jag skicka dessa åt dig via e-mail.
 
Jag har också uppgifter på Hans Hansson fru Brita Stina Nilsdotter Fjellborg.  
 
Hälsningar Agneta.

2004-01-04, 11:02
Svar #2

Britt Kristoffersen

Hei Agneta! Tusen takk for dette!! Send meg gjerne mail. På mitt andre innlegg (og her også) er mailadressen registrert under navnet mitt. Jeg vil gjerne ha alle opplysninger du har om både Hans og Brita.
 
mvh Britt

2004-01-18, 15:19
Svar #3

Lars Gunnar Sandström

Hej! Karl* Alfred Julius Nyberg, f 1875, hade svagdricksbryggeri i Kiruna. Har DU mer om hans familj, fru, ev. barn etc.?
Tackar på förhand gör
Lars Gunnar Sandström, Luleå

2004-01-18, 15:52
Svar #4

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej Lars Gunnar! Här kommer lite från folräkningen 1890 och 1900.
 
Mo församling    
Karl Alfred Julius  f. 1875 Elghult Kronob. l.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Mo
Hemort: Gottne
Kontrakt: Ångerm.ld:s n.v.
Län: Västernorrland
 
Födelseår: 1875
Födelseförs: Elghult Kronob. l.
Yrke:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000379  Kort nr: 8
Sida: 16  Rad: 50
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Bengt Oskar Nyberg f. 1844, skomakare & jernvägsarb. Födelseförs: Lenhöfda Kronob. l.
Emma Gustafva Holm f. 1844 Födelseförs: Elghult Kronob. l.
Oskar Arvid Gottfrid f. 1873 Födelseförs: Elghult Kronob. l.
Karl Alfred Julius f. 1875 Födelseförs: Elghult Kronob. l.
Sally Charlotta f. 1881 Födelseförs: Elghult Kronob. l.
Axel Ludvig Kristofer f. 1883 Födelseförs: Nyhem Jemtland
Gustaf Georg Leonard f. 1885 Födelseförs: Ragunda Jemtland
Frans Vilhelm Konrad f. 1887 Födelseförs: Resele V.norrl. l.
 
 
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Gällivare församling    Visa källa  
Karl Alfred Julius Nyberg f. 1875 Elghult Kronob.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Gällivare
Hemort: Malmberget
Kontrakt: Västerbottens 3:dje
Län: Norrbotten
 
Födelseår: 1875
Födelseort:  
Födelseförs: Elghult Kronob.
Födelseland:  
 
Yrke: arb.
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Ensamstående (E)
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: CA9994  Kort nr: 37
Sida: 113  Rad: 3
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Karl Alfred Julius Nyberg f. 1875, arb.  
 
Mvh Lisbeth

2004-01-18, 22:45
Svar #5

Lars Gunnar Sandström

Hej igen! Karls tolv år yngre bror, Frans* Vilhelm Nyberg, f 1887, hade skoaffär i Kiruna (enligt min källa, f 1913). Har du Lisbeth - tack för dina data ovan förresten - eller någon annan några upplysningar om Frans Nyberg och hans familj?
Tackar på förhand gör
Lars Gunnar Sandström, Luleå

2004-01-19, 01:46
Svar #6

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej Lars Gunnar! Tyvärr inget mer
Mvh/Lisbeth

2004-01-19, 02:05
Svar #7

Lisbeth Rithander (Skottarp)

Hej igen! Jag glömde att söka på detta förra gången. Ytterligare ett syskon enligt 1900-års folkräkning. Familjen bor nu i Hällnäs
 
 
Degerfors församling    Källa: '240401-100.jpg'  
Johan Emrik Manfrid  f. 1890 Nordmaling Vbt:s l.  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Degerfors
Hemort: Hällnäs
Kontrakt: Vesterbottens 1:sta
Län: Västerbotten
 
Födelseår: 1890
Födelseförs: Nordmaling Vbt:s l.
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest: s.
Famstkod: Barn (B)  
 
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
 
Gällivare församling    Visa källa  
Oskar Arvid Gottfrid Nyberg f. 1873 Elghult  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Gällivare
Hemort: Malmberget
Kontrakt: Västerbottens 3:dje
Län: Norrbotten
 
Födelseår: 1873  
Födelseförs: Elghult
 
Yrke: brygg.
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Famstkod: Far/man (F)  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: CA9994  Kort nr: 37
Sida: 116  Rad: 36
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Oskar Arvid Gottfrid Nyberg f. 1873, brygg.
Karolina Tålin f. 1881 Födelseförs: Sundsvall
Hildegard Elfrida f. 1899 Födelseförs: Gellivare
Ragnhild Linnea f. 1900 Födelseförs: Gellivare
 
 
Mvh/lisbeth

2004-02-03, 02:36
Svar #8

Evert Eriksson

Till Erik o Solveig.
 
Har en olof Jonason f.1780 i Painack enligt f.b  
kan vara feltolkat av mig men hans son Johan Jonasson Vinsa f.1811 verkar väl vara en broder till din Jonas f.1808.Vet ej var jag söker Painack så jag kan gå vidare.Johan var min mf ff gift med Lisa Johansdtr. f.1823 i Wettasjärvi
 
MVH Evert

2004-02-11, 13:46
Svar #9

Inger Eide

Jeg prøver å skaffe opplysninger om to familienavn  fra Sverige. Det er Landa og Hvit.
Finnes det opplysninger om disse og eksisterer de som familienavn i dag? Navnene skal stamme fra Nord-Sverige.
HilsenIE

2004-02-16, 08:47
Svar #10

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Till Inger Eide.
 
Landa och Hvit är mycket riktigt namn som har förekommit i tornedalen och Torne lappmark.
 
Landa är en, numera utdöd, samesläkt, som hade sin hemvist i Tingevaara och senare Saarivuoma samebyar. Släkten kan spåras till bröderna Per och Nils Henriksson Landa, som levde i Tingevaara under 1600-talets andra hälft. Några släktmedlemmar bar namnen Valkeapää och Ollipanna. Släkten kan möjligen fortleva i Norge, dit ett antal släktmedlemmer flyttade på 1700-talet. Jag har en hel del uppgifter om släktens olika medlemmer från 1600-talets andra hälft till 1730-talet.
 
Hvit var dels en för länge sedan utflyttad eller utdöd samesläkt, som framträdde i Jukkasjärvi på 1700-talet, dels förekom det som som soldatnamn i Övertorneå socken. 1890 fanns ett fåtal personer med namnet i Piteå, Råneå, Nederkalix, Övertorneå, Hietaniemi och Korpilombolo socknar. Enligt SCB:s namnregister finns idag 51 personer i Sverige med namnet Hvit.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-02-19, 17:48
Svar #11

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Forskarvänner!
 
Träffade idag en äldre man, som av sin mor lämnats till Kiruna barnhem i början av 1920-talet. Han växte även upp där. Vet någon något mer om detta barnhem och kanske fr.a. om det finns bevarat något arkiv från barnhemmet?  
 
Tacksam å den äldre mannens vägnar för alla svar och ledtrådar.
 
Bästa hälsningar,
Stefan

2004-02-19, 18:36
Svar #12

Inger Eide

Til Erik Kuoksu  
Takker hjerteligst for fin informasjon om familienavnene Landa og Hvit. Ditt svar var så interessant at jeg har sendt en privat mail til deg og håper den er kommet frem.
Hilsen Inger Eide

2004-02-19, 21:04
Svar #13

Utloggad Kalle Pekkari

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2022-08-23, 21:00
    • Visa profil
Hej i Jukkas
Söker lite fakta om syster Mia Karlsson som i Kiruna fått en gata namngiven efter sig: Syster Mias väg eller gata.
Tacksam för lite data om denna dam. Gärna födelsedata och föräldrar m fl.
Tack på förhand från Kalle

2004-02-20, 17:36
Svar #14

Utloggad Jack Sture Muotka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2017-06-27, 10:34
    • Visa profil
Hei !
Håper noen kan hjelpe med opplysninger om mine forfedre.
Johan Rasmusson bodde i Saarivuoma. Han døde i 1749. Johan var gift med Ella Persdotter, f. ca 1700 (jfr. Ljung og Marainen). De fikk i hvert fall sønnen Joseph Johansson Kerttu, f. 1732, d. 1789. Joseph er også kalt Joseph Johansson Rasmus i et par tilfeller. Han ble gift med Karin Larsdotter Frisk, Saarivuoma. Etterslekta bodde også i Lainiovuoma, og noen flyttet til Norge, bl.a. Malangen. De var reineiere og i Malangen/Balsfjord ble noen i slekta også kalt Gade (=Kati?). Gade Jon eller Jon Josephsson Kerttu hadde sommerbeite for sine dyr i Balsfjord. Han er omtalt i Balsfjord og Malangen Bygdebok av A.O. Hauglid. Noen ble også bofast i Malangen.
Forbindelsen mellom Kerttu slekten i Saarivuoma og Kati slekten (Gällivare ?) har jeg ikke eksakt dokumentasjon for, men er det noen som har opplysninger eller betraktninger som kan bidra til nærmere avklaring av dette forholdet?  
Hilsen
Jack Sture

2004-03-10, 22:00
Svar #15

Utloggad Jack Sture Muotka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2017-06-27, 10:34
    • Visa profil
Hei !
I Dombok 5. februar 1776 fremgår det at Anders Olsson Landa i 2 1/2 måned har skiött Josef Johansson Kertu´s mor Johan Kertus hustru Ella Jönsdotter.
A. Ljung har med Johan Rasmusson g.m. Ella Persdotter og sønnen Josef f. 1736 under Talma. Under Saarivuoma har A. Ljung med Jon Rasmusson og h. Elin Jonsdotter. De var gift 1722. Barn datter NN, død 1723, og Gjertrud, f. 1731, død 1731. Det virker som om at disse to familiene er identiske. Kan man anta det ? 
Det finnes en Jakob Rasmusson i dombøkene på den tiden Johan Rasmusson er nevnt. Kan han være broren ? Videre finnes en Erik Jakobsson Kerto under Saarivuoma (A.Ljung). Han var gift i 1749 med Margreta Olofsdotter. De fikk datteren Margreta i 1751. Vi finner også en Olof Jakobsson Kerto i dombok 1744, s. 76. Dersom Erik og Olof var sønnene til Jakob Rasmusson så var Jakob Rasmusson sannsynligvis broren til Johan Rasmusson. Begges barn begynte jo å bruke slektsnavnet Kerto, Kerttu.
Kan også nevnte at Johan Rasmusson har hatt en bror som het Olof Rasmusson, jfr. dombok 1709 hvor det fremgår at de var brødre. Og de hadde en ikke navngitt søster som var gift med Nils Mikkelsson ( samme db 1709).
Er det noen som har betraktninger om dette ?
Mvh
Jack Sture

2004-03-11, 08:26
Svar #16

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Angående släktnamnet Kerttu, som ljudmässigt är den mest korrekta stavningen, så kan man tillägga att det bör komma av en finsk/samisk form av kvinnonamnet Gertrud.
 
Mvh
 
Erik Kuoksu

2004-03-11, 17:32
Svar #17

Utloggad Jack Sture Muotka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2017-06-27, 10:34
    • Visa profil
Kerttu ... 
 
Ja, det er nok riktig hva angår Kerttu navnet. Har muligens et gjennombrudd når det gjelder John Rasmusson´s forldre. Gjennomgang av dombøkene viser at foreldrene kan være Rasmus Jonsson og Gjertrud Josefsdotter i Siggewara. Rasmus Jonsson var broren til Henrik Jonsson. Rasmus døde ca 1707. Gjertrud fikk senere en sønn Josef med Olof Johansson i Siggewara omkring 1710. Gjetrud døde før 1715. 
I 1726 (Enontekis tinglag)strides søsknene Ella Rasmusdotter, Guttorm Rasmusson og Per Rasmusson ennå om arv etter faren. Ella Rasmusdotter var gift med Per Olsson Ninta. Det fremgår at de også har søsken i Jukkasjärvi. 
I øyeblikket kan det dokumeteres at Ella, Guttorm, Per, Anders og Jakob var søsken. Og Johan (Jon) Rasmusson, Olof Rasmusson og Erik Rasmusson var søsken. 
Får nok jobbe videre ut fra dette.
Mvh
Jack Sture

2004-03-11, 21:03
Svar #18

Utloggad Jack Sture Muotka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2017-06-27, 10:34
    • Visa profil
Kerttu og Rasti !
Fant Johan Rasti i dombok 1715. Meget sannsynlig Johan Rasmusson. Johan Rasti tok vare på rein som tilhørte Olof Johansson (Tålk). Olof Johansson hadde rømt til Norge i 1713 og ingen visste når han ville komme tilbake. Denne Olof og enken Gjertrud Josefsdotter var flere ganger for retten på grunn av sitt samlivsforhold. 
Guttorm Larsson krever i 1715 en reinkalv fra svågeren Jakob Rasmusson etter sin avdøde svigermor. Reinkalven gikk imidlertid til Per Rasmusson som hadde laget kisten. Den avdøde må være Jakob og Per´s mor Gjertrud Josefsdotter. 
Slekta nevnt ovenfor ser derfor ut til å være forfedrene til Rasti I (Per Rasmusson) og II (Guttorm Rasmusson) hos Marainen. Det virker som om det er Gjertrud Josefsdotter som har gitt opphavet til Kerttu-navnet. Kerttu og Rasti er dermed mest sannsynlig samme slekt.
Er det noen som ser noen brister her ?
JS

2004-03-29, 16:23
Svar #19

Utloggad Elna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Axel Karlsson Bister f 1903 ohh Jenny f 1902 bodde i Kiruna. Axel var bl.a busschaufför.
Jag vill veta vad deras barn heter.
Axel var äldsta broder till min svärmor.
 
Tack på förhand
Elna Jonsson
Nora

2004-04-11, 12:39
Svar #20

Ammi Lindbergh (Ammi)

Den 1december 1908 invigdes Kiruna Barnhem. Då fanns det bara 24 barnhem i Sverige. Barnhemmet låg där Högalidskolan ligger nu. Det var inte alls självklart att det skulle finnas något barnhem. Men där kunde barn som bodde i byarna utanför Kiruna bo under skoltiden men det fanns också barn som bodde där jämt. Där fanns plats för ett 40-tal barn.
 
År 1912 gjordes en avdelning för ogifta kvinnor med barn, där fanns också en förlossningsavdelning.
 
Barnhemmets föreståndare hette Per Emil Artur Johansson. Han kom från Gotland och kallades Barnhems-Johanssson. Han var en av Kirunas stora profiler. Han kom till Kiruna 1917 och var föreståndare till 1945 och hans fru var husmor.
 
Barnhemmet låg i samhällets ytterkant. Johansson gjorde om den förut oplanerade omgivningen till en blomstrande idyll, flera meter höga solrosor, jättebestånd av stormhattar och jättemånga kaktusar. I trädgården anlade han en pool med tempererat vatten och en springbrunn. Efter ett tag kom det också ett växthus. Där odlades meloner, gurkor, fikon och druvor.
 
Läste jag någonstans, min farfars systrar växte upp på detta barnhem, troligen också en bror, de blev föräldrarlösa tidigt.

2004-04-11, 17:12
Svar #21

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Stefan E. Sundbäck
Du frågade om Kiruna barnhem och eventuellt arkivmaterial. Som komplettering till Ammi Lindberghs text ovan, här ett tips till: Läs Lasse Brunnströms Kiruna - ett samhällsbygge i sekelskiftets Sverige, del 2 (1981), sid. 119-121. Där finns en utförlig beskrivning av hur Kiruna barnhem kom till och hur huset såg ut,  också ritningarna. Han hänvisar även till arkivhandlingar, som finns i Kiruna kommuns centralarkiv [KKCA]: Jukkasjärvi kommunalstämmas protokoll och protokollsbilagor 1907-1910 i första hand. Givetvis också barnavårdsnämndens protokoll, m m. under många år.  
I del I (1981), sid. 220-227 finns en förteckning över alla otryckta källor och över tryckt litteratur, som han använt för de två volymerna. Jag tror att du har en hel del information att hämta i de två volymerna.
 
m v h
Irma

2004-05-10, 17:12
Svar #22

Birgitta Lundqvist

Hej!
 
Finns det någon som kan hjälpa mej med uppgifter om personerna Lars Lundqvist f i Jukkasjärvi 1774-09-13 och brodern Gustaf Lundqvist f i Jukkasjärvi 1772-01-29.
Vem var deras föräldrar?
Lars flyttade till Gällivare den 1806-12-18 och brodern Gustaf flyttade till Gällivare 1806-01-31.
Hälsningar
 
Birgitta

2004-05-13, 08:23
Svar #23

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Birgitta Lundqvist!
 
Är du säker på att de kom från Jukkasjärvi? Jag tycker att namnet Lundqvist, samt förnamnet Gustav, känns lite främmande i Jukkasjärvisammanhang. Hursomhelst skall jag se om jag kan hitta dessa bröder i Jukkasjärvi nästa gång jag är på biblioteket, och har tillgång till mikrokortsläsare.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-05-15, 15:35
Svar #24

Birgitta Lundqvist

Hej Erik K!
 
Ja enligt mantalsskrivning här på Skellefteå lfs. Pastorsexp, finns dessa uppgifter. Det är väldigt många år sedan jag stötte på dessa uppgifter, som jag då inte fäste så stort avseende vid, men nu när jag forskar efter fff:s bakgrund, som är okänd, född u.ä och fader okänd, har misstanken om att någon av bröderna var hans far.
Jag ska göra ett nytt besök på Pastorsexp. Vi har annars här i Skellefteå en väl utbyggd registrering på INDIKO. Dessa 2 personer har jag ej kunnat spåra där. Förmodligen är det väl så att om personerna är bosatt en kort tid, mellan 2 husförhör, så kom dom inte med på registreringen.
Tack Erik för din jälp och är det så att du stöter på dessa personer är jag tacksam att höra ifrån dej!  
 
Hälsningar
 
Birgitta

2004-05-18, 10:48
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har för mig att jag ställt den här frågan förr, men kan inte hitta den. Så nu gör jag ett nytt försök.
 
Enligt uppgift från en släkting i USA så föddes hans pappa Holger Lindgren 1908 i Kiruna. Holgers föräldrar var Nils Lindgren och Jenny Forsgren f. 1884. Systern hette Ellen f. 1906, men om hon också var född i Kiruna vet jag ej.
 
Är det någon som har möjlighet och se om familjen fanns med i folkbokföringen 1910? Kan Jenny redan som 16-åring ha bott i Kiruna 1900?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-21, 20:50
Svar #26

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Birgitta!
 
Jag har nu undersökt kyrkoböckerna för Jukkasjärvi under den aktuella tiden.
 
Tyvärr saknas Jukkasjärvi födelse- och dopböcker för många år under 1700-talets senare del, däribland 1774 och 1772, så något enkelt svar på om bröderna är födda i Jukkasjärvi kan inte fås.
 
Ingen familj med namnet Lundqvist finns heller i husförhörslängderna åren 1765-1827, åtminstone inte vad jag kan se, och inga bröder Gustav och Lars födda under de aktuella åren finns heller med, återigen med reservation för att jag kan ha missat dem. Husförhörslängden 1795-1827 saknar dock ett par blad för själva Jukkasjärvi kyrkoby, så det är möjligt att brödernas familj fanns med på någon av dem, även om naturligtvis ingenting säger att den den gjorde det.  
 
Möjligen kan de ha varit från något av bruken i Pajala eller Övertorneå (Kengis, Junosuando masugn, Tornefors, Palokorva, Svanstein), där ju många familjer med svenska namn bodde v?d denna tid. Varken Gustav eller Lars finns dock i födelseboken för Pajala under de angivna åren. I mån av tid skall jag undersöka om de kom därifrån. I folkräkningen 1890 fanns i Matojärvi, Hietaniemi sn en piga Hilja Maria Lundqvist, som uppges vara född i Pajala 1863, så möjligen kan Pajala vara värt att titta närmare på.
 
En teori kan var att någon förväxlat Jukkasjärvi med Jokkmokk. Det finns ett flertal Lundqvist i Jokkmokk enligt folkräkningen 1890. Bara två av dessa är dock födda i Jokkmokk (de övriga är födda i Överluleå), men det kanske kan vara ett spår som är värt att följa upp.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-05-22, 01:22
Svar #27

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
I Kengis gifter sig 1863 05 03 min mormors  
fars  
syster Kajsa Greta Drugge  f 1840 04 22 i  
Kengis  
med Jonas Lundqvist f 1835 01 03.
Jag vet inte varifrån Jonas kom, även om jag i  
bakhuvudet har en anteckning om Piteå. Jag  
har  
inte letat efter hans anor än, men han hade  
många  
barn och jag har uppgifter om en del av deras  
ättlingar. Jonas var snickare vid bruket.
 
M V H
Irene
olofer@cox.net

2004-05-23, 11:04
Svar #28

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag har efter en snabb genomgång av husförhörs- och kommunionslängderna för bruken från 1760 och 1770-talen inte hittat någon familj med namnet Lundqvist. Vid tillfälle skall jag ta en titt på husförhörslängderna från 1780- och 90-talet.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2004-06-04, 17:00
Svar #29

Utloggad Linda Widenström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2010-02-05, 22:37
    • Visa profil
Hej på er!
Finns det någon som har hört talas om Privathotellet i Kiruna? Skall ha funnits i början av 1900-talet. Vad var detta och vem drev det?
 
Hälsningar
Linda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna