ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moderpassion  (läst 11609 gånger)

2003-09-07, 21:07
läst 11609 gånger

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Frenesi 1. Frenitis (fr. fr?n?sie, af grek. i{fre'nesis,
af f ren, egentl, mellangärde, själsförmö-genheter),
ursinne, raseri; namn, hvarmed äldre författare
betecknade än inflammation i hjärnan och dess
hinnor, än feber med yrsel, än sinnessjukdom. -
Frenetisk (fr. fr?n?tiqne), ursinnig, rasande.
F. B.*
 
Till Korsberga utackorderades sinnessjuka från Växjö hospital.
 
Nordisk Familjebok, 2: uppl

2003-12-13, 17:48
Svar #1

Johannes Gävert

Hej
 
Jag har en förfader (el. moder) som 1771 dog av moderspassion och särskilt trevligt lät det då inte.
 
Legat 36 år till sängs och hade en svår moderspassion som äntligen sluter hennes jämmerliga dagar...
 
Eftersom hon är sängliggande borde inte det tyda på någons orts förlamning, kanske uppkommen i samband med förlossning?
 
mvh
Johannes

2003-12-13, 21:34
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Du kan även vara sängliggande på grund av psykiska problem.  
Har aldrig hört talas om förlamning vid förlossning, undantaget misslyckad ryggmärgsbedövning. Om någon sådan givits 1735 skulle jag dock bli mycket förvånad.
Nej, hon dog nog av någon annan, av prästen icke identifierad orsak, och sedan noterade prästen hennes psykiska problem vid dödsfallet.
Kvinnors sjukdommar är ett område där den medicinska utvecklingen gått fram ovanligt mycket.

2003-12-13, 23:20
Svar #3

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Johannes!
Enligt Svenska sjukdomsnamn i gångna tider:Detsamma som hysteri (av grekiskans hystera, dvs livmoder). Yttrar sig med varierande psykiska och nervösa symtom som känsloutbrott, kramper, förlamningar, okänslighet, svårigheter att andas och att svälja.
Vidare: När den visar sig någorlunda enkelt visar den sig med lidande i digestionsorganen, dålig matsmältning, ojämn aptit och ett retlighetstillstånd i allmänhet. Den påkommer i förvärrade anfall av minsta anledning. Enligt Platon innehåller livmodern ett väsen som önskar föda barn. Då denna önskan icke uppfylles irrar den omkring i kroppen så högt upp att den till och med hämmar andedräkten samt även orsakar andra slag av opasslighet! Slut citat.  
Själv har jag flera anmödrar som har angiven dödsorsak: moderspassion. En dog 33 år gammal, två år efter att hon fått sitt sjätte barn. En dog i moderspassion när hon var 66 år. Hon fick också sex barn.  
Instämmer i Anders Rybergs sista mening ovan.  
hälsar Lennart

2003-12-14, 06:51
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tidigare i diskussionen (feb-02) diskuterades  moderspassionen och hysteri och dess möjliga orsaker ur historiska, sociala och gynekologiska perspektiv. Jag tycker den diskussionen gav ett bra svar på de möjliga faktorer som kan liggas bakom denna sjukdom.
 
En annan faktor till psykisk ohälsa i samband med graviditet och förlossning är förlossningspsykos, tidigare nämnd amningspsykos. (Antikens läkare trodde att mjölken steg till hjärnan och förgiftade mamman...)  
 
Förlossningspsykos är en relativt ovanlig form av psykogen psykos (psykotrauma) hos kvinnor som fött barn. Psykosen utvecklas som en reaktion på en psykisk påfrestning som i det här fallet en förlossning utgör. Den ger symtom som depressionstillstånd, svår ångest och paranoida id?er (vanföreställningar) tex. Mamman blir djupt deprimerad eller psykotisk och kan t.o.m skada sitt barn i svåra fall. Psykoser är dock, till skillnad från de mentala sjukdomarna i allmänhet, av övergående natur. Obehandlade psykoser, som det i allmänhet var tal om förr, kan utvecklas till långvariga depressioner och annan psykisk ohälsa.

2004-05-16, 16:58
Svar #5

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Har inte tidigare tagit del av denna diskussion om hysteri och moderspassion. Läkare förr saknade ju dagens alla diagnostiska instrument, och diagnoserna ställdes därför efter klinisk värdering. I diagnosen hysteri (se bl a den välrenommerade Nordisk familjebok, Uggleupplagan, tryckt 1910) ingick ofta kramper och förlamningar. Det kan vara svårt även idag att skilja s k funktionella besvär från symtom med bakomliggande kroppslig sjukdom, och det är väl uppenbart, att man i de fall symtomen ledde till döden, det i allmänhet rörde sig om fysisk sjukdom. Orsaker till förlamningar och kramper kan t ex vara propp, blödning och tumör i hjärnan.
Mvh! Håkan

2006-02-02, 15:37
Svar #6

Susanna De Quarto

Oerhört intressant. Intressanta inlägg och fasliga beskrivningar. Orsaken till att jag kikade in här var att jag hittade en kvinna död i moderpassion (1700-talet) och aldrig hade hört talas om det. Då man knappast dör av hysteri, tror jag personligen att denna beskrivning var en psykosomatisk beskrivning. Idag kanske vi skulle utreda hormonerna? Övergångsålder, de besvären är inte att leka med alla gånger för en del. Livmoderscancer liksom all annan cancer kan ge hur många symptom som helst. Sen har vi fibromyalgi idag. Fanns den då? En sjukdom som är oerhört svår att klassa och bota. Likaså har vi utbrändhet. Många av beskrivna symptom stämmer även där. Vet inte hur jag själv skall tolka denna dödsorsak då knappt någon kunde det då. Bondkvinnorna hade inte så många alternativ till att få rätt diagnos. Men ordet moderpassion är onekligen fascinerande.  
 
Mvh/Susanna

2006-02-03, 14:42
Svar #7

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag läste någonstans, kan tyvärr inte komma på var, att moderspassion är en psykisk åkomma. Jag har faktiskt stött på en man som hade dött i den åkomman. Men annars är det ju mest kvinnor. Vad jag förstod så var det en depression (i dagligt tal) som drabbade vederbörande. Det kan ju stämma då jag också stött på självspillingar p g a moderspassion.
 
En depression kan ju vara av lättare art, men den kan också vara av väldig djup art, där allt är ett enda stort svart hål s a s. Man dör ju inte p g a depression, utan av följderna. Bla p g a självmord. Men på den tiden blev ju en depression inte behandlad, och då kom det naturligtvis till en massa följdsjukdomar, som man till sist kunde dö av. Ta bara immunförsvaret som försämras en hel del p g a psykiska sjukdomar. Mår inte själen bra så mår heller inte kroppen bra.

2006-02-03, 15:23
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Annki är inne på rätt spår. Sedan får vi inte glömma en sak. En präst, i synnerhet på 1700-talet, hade mycket begränsade kunskaper att ställa medicinska diagnoser. Han antecknade vad som syntes, inte nödvändigtvis vad som dödade. (Även om det naturligtvis fanns ett samband i många fall.) En präst vid denna tid kunde knappast ställa diagnos om det var fel med andra inre organ än mag-tarmsystemet, och tidvis hjärta-lungor.

2006-02-03, 18:32
Svar #9

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Människorna har väl dött av ungefär samma sjukdomar genom århundradena. Om vi inte finner dagens vanliga dödsorsaker i kyrkböckerna kan man misstänka att de döljer sig under andra namn.
Som påpekats var inte prästerna utbildade att ställa diagnoser på dödsorsaker.
Jag tror att moderpassion täcker ett brett spektrum av kvinnosjukdomar och dödsorsaker, allt från psykiska åkommor till livmodercancer, tyvärr en inte allt för ovanlig sjukdom, idag inte alltid dödlig vilket den torde ha varit tidigare.
Underlivscancer förekommer inte i kyrkböckerna och finns säkert under en annan beteckning.
Om bristande manlig hygien bidrar till kvinnosjukdomarna, är det lätt att förstå att de t.o.m. kan ha varit vanligare förr med dåtidens renlighetsvanor.

2006-02-03, 18:51
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Anledningen till att jag inte tror att den tidens präster förknippade moderpassion med livmodercancer är enkel, de saknade kompetens inom medicin. Över huvud taget hade man mycket dimmiga begrepp om hur saker hängde ihop på denna tid. Så i den mån en och annan kvinna som dog i livmodercancer fick dödsorsaken moderpassion så berodde det inte på att prästen förstått sammanhanget, utan snarare på att hon var kvinna.

2006-02-09, 09:44
Svar #11

Iréne Albinson

En ana , 46år dog i moderpassion. Hon hade fött 4 barn, 2 döda.I kyrkboken står att hon alltid varit vid god munterhet och hälsa och styrka. För 5 veckor sedan ansatt av Häftan och avled.
D.S. Moderpassion.Häftan var väl magåkomma?  
Närmare diagnostik var nog inte möjlig vid denna tid, man kan ju spekulera i att många åkommor fick samma diagnos.

2006-02-09, 12:02
Svar #12

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Enligt SAOB är häftan något så konkret som förstoppning: sjukdom (lidande) l. lyte som består däruti att ngt är bundet l. hindras l. hämmas; utom ss. senare led i ssgr numera nästan bl. (starkt bygdemålsfärgat) om förstoppning, hårdt liv.

2006-02-10, 07:28
Svar #13

Monica Fogelqvist (Monifo)

Ir?ne!
Moderpassion var psykiska och nervösa symptom hos kvinnor. Detta är en dödsorsak som man ser nu och då, men att man kunde dö av något sådant, har jag svårt att förstå...
 /Monica

2006-02-11, 15:21
Svar #14

Iréne Albinson

Man kan kanske tro att förstoppningen kanske berodde på ilius(Tarmvred), men det lever man ju inte med i 5 veckor.....

2006-06-14, 20:46
Svar #15

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hittade denna rubrik.
Jag tycker inte det är så svårt att förstå att man kan dö av moderpassion (psykiska och nervösa symptom hos kvinnor [det finns också bland män--vad heter det då?])
Tillräcklig psykiska besvär och nervositet kan leda till ofrivillig matleda / matvägran eller oförstånd att det är dags att äta och man gör det inte.
Jag menar att man får för sig att man har ätit trots att det finns folk runtomkring som bevisligen vet att det är fel, man kan få för sig att allt som ges är giftigt- någon vill döda en, man kan få för sig att andra behöver maten istället och då är det bättre att barnen / maken får min mat, jag klarar mej alltid-mentaliteten finns.
Så om detta inte behandlas så kan man mycket väl dö av självsvält--fast man inte förstår det.
 
En intressant sjukdom som jag också skulle vilja ha dagens sjukdoms-benämning på.

2006-06-14, 21:01
Svar #16

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Då jag nu även läst igenom tidigare insändare ser jag att mycket är beskrivning på dagens
fibromyalgia, kvinnliga tecken på hjärtinfarkt eller bakväggsinfarkt, jag kan också se en rad kvinliga symtom på div vanliga sjukdomar som då inte var definierade.  
Samt psykiskt trötta personer som inte orkar att bråka mer eller förklara sin ohållbara situation ytterligare en gång.

2006-06-15, 19:44
Svar #17

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Karin Johannissons Den mörka kontinenten beskriver bland annat synen på kvinnosjukdomar runt förra sekelskiftet. Kom för drygt tio år sedan och är mycket läsvärd.
 
Hälsningar
Marianne K

2006-09-26, 18:09
Svar #18

Hans Karlsson

Jag har stött på ett antal olika sk. moderssjukdomar under min tid som släktforskare: moderpassion, modersjuka och nu också moderskolik. Jag instämmer väl i vad som har skrivits tidigare i detta ämne; fast kanske inte i Elisabet Arvidssons åsikt om att man kunde dö i moderpassion, i betydelsen av hysteri, fast helt säker är man ju inte. I det tidigare refererade verket Svenska sjukdomsnamn i gångna tider står att läsa om olika symtom från magen vid moderpassion, bl.a kramp och väderuppstigningar. Det är väl vad kolik är ungefär. Ångest och oro sätter sig gärna i magen och kan också snörpa åt kring halsen, så jag tror nog att det var ångest som dessa kvinnor led av. Att de sedan dog tror jag inte hade ett skvatt med livmodern att göra. Dåtidens präster som skrev i dödböckerna hade inte tillräckliga kunskaper i anatomin. Är det någon annan som har stött på moderskolik i någon dödsbok, eller har någon annan åsikt om detta?

2007-01-31, 00:29
Svar #19

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Moderspassion drabbade torpare- och bondhustrur
 
Jag har då och då träffat på moderspassions och hysteri som dödsorsak och undrar liksom många andra hur detta kunde leda till döden.
 
Söker man efter dödsorsak i KGFs databas finner man att 58 kvinnor i Kronobergs län mellan 1809 och 1895 dog av ”moderspassion” (med alla reservationer för ofullständighet i detta register).  Åldern varierar mellan 32 och 75 år, med en stor majoritet över fertil ålder.  
 
Av dessa 58 kvinnor kom 20 från Angelstad mellan 1819 och 1855. Denna uppgift tar jag som intäkt för att diagnosen förmodligen användes något annorlunda i Angelstad än på andra platser. Med andra ord att diagnosen skall tolkas med stor försiktighet.
 
Enligt Nordisk Familjebok är moderspassions ett äldre namn för hysteri. Men enligt KGFs register dog 32 kvinnor mellan 1755 och 1886 i hysteri. Hysteri användes alltså före moderspassion och parallellt med denna diagnos.  
 
Lotta Nordins inlägg från 2002-01-30 i denna spalt liksom uppslagsordet ”Hysteri” i Nordisk familjebok från 1910, anser jag väl beskriver hur sjukdomen uppfattades under 1800-talet. Det var en psykisk sjukdom av något slag.  
 
Med reservation från felräkning, var endast en av kvinnorna som dog i av moderspassion eller hysteri ogift. Med ett undantag var dessa kvinnor också torpar- eller bondhustrur. Tesen att det var i första hand ogifta överklasskvinnor som drabbades av sjukdom som fick detta namn får alltså inte stöd i materialet från Kronobergs län.
 
Under 1800-talet dog 23 kvinnor och 21 män av sinnessvaghet eller sinnessjukdom. Men om detta var andra sjukdomar än det som kallades moderspassion är svårt att säga. Många bland dessa är kombinerade med självmord. Ordet självmord eller självspillning används normalt inte i samband med moderspassion.
 
Antalet självmord var omkring 160 i Kronoberg län under 1800-talet i det nämnda materialet. Av dessa var 37 begångna av kvinnor. En retorisk fråga som inte har något svar: Var, och är, det så att ”livsleda” tar sig något olika uttryck hos män och kvinnor?
 
Lars-Åke Stenemo

2007-02-10, 19:56
Svar #20

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Jag har en ana som 1816 dog av moderspassion vid 71 års ålder i Börstils socken i nordöstra Uppland. Jag tycker det allra mesta som tagits upp här verkar rimligt, men jag skulle vilja lägga till en sak.
 
Kan det inte vara så att moderspassion också kunde omfatta demenssjukdomar, som i alla fall indirekt är dödliga (även idag)? Min poäng är alltså att moderspassion säkert i många fall inte var dödlig, utan bara rörde sig om depression, hormonstörningar, etc. Ibland kanske även hjärntumörer och demens diagnosticerades som moderpassion? Jag kom också att tänka på sköldkörtelproblem, som väl i alla fall på lång sikt kan vara dödliga utan behandling. En annan tanke jag har, är att djupa (obehandlade) depressioner möjligen kunde göra personen så försvagad att (då) dödliga infektioner tillstötte.
 
/Anders Karlsson

2007-08-03, 17:48
Svar #21

Utloggad Christine Hanefalk

  • Sporadisk släktforskare sedan drygt tjugo år
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 13:17
    • Visa profil
Exempel på man som dött i moderspassion i Leksand 1799: GID 2191.50.71700 (Se Nr 171 på sidan). I övrigt en mycket intressant diskussion.
"1900-talsbastard" med anor från hela landet, född 1977. Boende, född och uppvuxen i Upplands Väsby norr om Stockholm.

2008-03-26, 10:51
Svar #22

Utloggad Björn Bergström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2017-09-08, 16:54
    • Visa profil
    • www.kamphavet.se
Jag undrar om inte moderpassion ibland kan vara stuma. S.K. Giftstruma har ett ganska långsamt förlopp och yttrar sig bland annat i stora humörsvängningar. Detta drabbar mest kvinnor, som dessutom kan få vilt stirrande ögon på grund av den förstorade skölkörteln. Så smångingom dör man av att hjärtat inte orkar med. Avmagring på grund av diarréer och hög ämnesomsättning hör också till bilden. Sjukdomen bryter ibland ut vid havandeskap eller annan påfrestning, både psykisk och fysisk.
Nu för tiden finns bot för sjukdomen, tack och lov. Annars hade även jag dött i moderpassion.
 
Hälsningar Ann Britt Bergström

2020-05-18, 21:58
Svar #23

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:43
    • Visa profil
Jag har stött på två lite märkliga kombinationer av dödsorsaker. "colique  eller moderpassion" och "colique eller modersjuka" på två 47- respektive 40-åriga kvinnor. Är inte detta en märklig kombination, vad har kolik med hysteri att göra? Även om man kanske blir lite upprörd av kolik till slut.

https://app.arkivdigital.se/volume/v7371?image=156
https://app.arkivdigital.se/volume/v7371?image=170

2020-05-19, 08:22
Svar #24

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Moderpassion är inte detsamma som hysteri. Moderpassion är ett epitet som använts under flera hundra år. På 1800-talet användes det som något motsvarande hysteri. Parallellt så har det använts för underlivssjukdomar av olika slag, inte ovanligt att mångföderskor avslutar sina liv med plågor fån underlivet. Begreppet moderpassion har ingen entydig betydelse, måste sättas in i sitt sammanhang.

2020-05-19, 18:25
Svar #25

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Moderpassion är grundligt diskuterat i forumet sedan 20 år – läs gärna tidigare inlägg:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=127510.0
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna