ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mjölkstockning  (läst 893 gånger)

2005-12-23, 22:55
läst 893 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
En kvinna fick mjölkstockning (efter sjunde barnet) och blev därefter psykiskt sjuk.  
Vad var detta och vad heter det på engelska eller latin?

2005-12-24, 00:32
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Mjölkstockning är en form av bröstkörtelinflammation: bröstkörtelinflammation, mastit, retningstillstånd i bröstkörteln som nästan enbart uppkommer i samband med amning. Bröstet blir spänt, ibland knöligt, ömmande, ofta rodnat, och kvinnan får smärtor och feber. Den lindrigaste formen är mjölkstockning, som beror på att brösten inte blir tömda vid amningen och att mjölken spänner ut mjölkgångarna. Behandlingen är att man tömmer brösten med hjälp av en bröstpump. En mera intensiv inflammation uppstår vid bakteriell infektion, vanligen med stafylokocker som kommit in i mjölkgångarna, ofta i samband med mjölkstockning. Förutom tömning av bröstet ges behandling med ett antibiotikum. Infektionen kan i körtelvävnaden ge en härd av vävnadsförstöring (smältning) och varbildning (abscess), bröstböld, som förutom antibiotikum kan behöva behandlas genom att varet töms ut genom ett litet insnitt eller en punktion.
 
Mjölkstockning förekommer än idag. Kvinnan blev nog inte psykiskt sjuk av själva mjölkstockningen; det var nog snarare ett svårt fall av baby blues, alltså post-partum depression. Som naturligtvis inte hjälptes upp ett dugg av mjölkkörtelinflammationen, som är mycket smärtsam.
 
Ingela

2005-12-24, 19:43
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack så mycket Ingela!  
 
Varför jag undrar är att jag forskat om en kvinna som fick sitt sjätte barn i slutet av 1884. I början av 1886 blev hon inlagd på Lunds Hospital i 4? månader med diagnosen Paranoia. Hon verkar ha tillfrisknat helt. 1887 fick hon ytterligare ett barn varefter hon åter blev sjuk. Jag har dock ej sett några journaler från den senare tiden.
 
Enligt hennes barnbarn skulle hon ha blivit psykiskt sjuk efter det sjunde och sista barnet därför att hon då fått mjölkstockning. Barnbarnet kände inte till den första hospitalvistelsen.
 
Själv misstänker jag  (utan att vara det minsta kunnig!) att det skulle kunna röra sig om en förlossningspsykos. Men kan den blomma ut 15 månader efter förlossningen?  
 
Kanske kan vi övergå till den frågeställningen under rubriken Postpartumpsykos..... som jag skrev för en tid sedan?  
 
Marianne

2005-12-25, 01:41
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det verkar väl lämpligt, ja!
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna