ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Likmask  (läst 1221 gånger)

2002-07-19, 13:21
läst 1221 gånger

linda

HJÄLP MIG! VAD ÄRO LIKMASK UNDRAR JAG! VORE SÅ GLAD OM JAG KUNDE FÅ REDA PÅ DETTA?!
ÄR DET NGN SOM MÖJLIGEN KAN TÄNKAS VETA! ÄR DET VERKLIGEN EN SJUKDOM? ELLER?

2002-07-19, 15:49
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
SAOB ger följande betydelser av ordet:
 
LIK-MASK,  
ORDKLASS: sbst.1
 #kräfta (se KRÄFTA, sbst. 5, kancer; äv.: frätande sår. i  
 
2)
BETYDELSE: viss sjukdom hos får, bovetesjuka.
 
3)  
BETYDELSE: om olika slag av insektlarver, särsk. fluglarver, som leva i o. förtära as; äv. bildl.  
TEGN?R (WB) 10: 42 (c. 1830; i bild).
Larverna, som komma ur äggen (av likflugan), kallas .. likmaskar.  
 
LIK-MASK,  
ORDKLASS: sbst.2
 
BETYDELSE: dödsmask.
 
Som dödsorsak torde endast den första betydelsen vara aktuell.

2002-07-19, 16:07
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Står lite mer om denna cancervariant under Sjukdomar och dödsorsaker: Strypsjuka, Fallandesot, Älta, Frisel, Likmask. (Jag saxar ut det som gäller likmask): Likmask.. anser man för detsamma som vattenkräftan (cancer aquaticus), som består av blåaktiga stinkande och frätande sår i munnen och tandköttet, såsom ock de i näsan. Ibland tages ock likmasken för kräfta och fulslag. Svallköttsfulla krällande sår (carcinoides) kan dock rättare därmed utmärkas.
(Uppgifterna är hämtade ur boken Sjukdomsnamn i gågna tider av Gunnar Lagerkrantz)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna