ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Venerisk sjukdom  (läst 6104 gånger)

1999-10-26, 23:53
läst 6104 gånger

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej!
 
Har i min forkning i Julita socken i Sörmland stött på en anmoder som dog 1816 av venerisk sjukdom. När jag sedan tittat närmare i dödboken från andra hälften av 1700-talet och början av 1800-talet så har jag stött på en massa dödsfall med samma förklaring. Vad var detta? Har aldrig stött på något liknande i de andra socknarna jag forskat i. Vad kan det ha vart för sjukdom?
 
Mvh!
 
Carolina

1999-10-27, 00:29
Svar #1

Hohn Winblad von Walter

Könssjukdom är annat översättning.  I min gamla ordbok från 1800-talets den heter syfilis.

1999-10-27, 19:34
Svar #2

Bengt Svensson

Hej Carolina
Veneriska sjukdomar var i slutet på 1700- och början på 1800-talet ett stort problem i Sverige, som ex. kan jag nämna att i Filipstad var under åren 1802-07 drygt 27% av alla intagna på Filipstads Lasarett intagna för veneriska sjukdomar(Syfilis). Ett beslut togs vid 1815 års riksdag att länslasaretten skulle utvidgas i avseende på den veneriska smittans spridelse, man ville få kontroll över och utrota syfilisen. Länslasaretten fick därför ekonomiskt stöd för uppförandet av särskilda kurhus. Att du finner så många fall i dödboken i Julita beror nog på att det fanns någon som kunde ställa dignosen, jag har kollat upp ett antal patienter i Filipstad som var intagna på lasarettet för syfilis men jag har inte kunnat hitta en enda av dom i dödboken med diagnosen Venerisk som dödsorsak  
Mvh
Bengt

2002-10-09, 14:06
Svar #3

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Så här såg det ut i längden då min ff ff m dog:
 
”Inhyses piga i Myckelby Soldattorp, hvarest hon dog. Född i Bjärbrunna 1781 den 4 Oktob. hitkommen 1822. Var ofördelaktigt känd, efterlämnat en Oäkta Son. Bar märken af flera sårnader, som misstänktes för veneriska. Begr. den 14.
 
Hon dog visserligen av detta misstänkt veneriska, utan av Bröstfeber.

2002-10-09, 15:44
Svar #4

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:29
    • Visa profil
I början av 1800-talet började man att få riktiga läkare även på större landsbygdsorter, men dessförinnan så var det ofta prästen som avgjorde dödsorsaken, åtminstone t ex i Norrlands landsbygd. På lite större orter hade man ofta lasarett (efter Lazarus, den man som Jesus uppväckte från de döda), och där konstaterade läkare dödsorsak och skrev dödsattest. Där inte ett vanligt sjukhus/lasarett kunde det också det finnas en Provincial-läkare som skrev ut dödsattester. Dessa listor/böcker, och sammanställningar som gjordes i form av bl a årliga provincialläkarrapporter, finns ofta i landstingens arkiv.

2005-03-24, 23:13
Svar #5

Inger Månsson

Har i dödboken i Tullstorps församling i Skåne stött på dödsorsaken Venis hos en av mina släktingar. Undrar om någon vet om detta är en förkortning av Venerisk sjukdom?

2005-11-17, 16:33
Svar #6

Utloggad Roland Palmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2014-03-06, 16:34
    • Visa profil
    • www.paroll.dinstudio.se
VÄLLSOT - som jag tyder det som i dödbok från 1811 - är dödsorsak för en 34-årig man. Vad kan den sjukdomen heta i modernt språk? Jag hittar inga förklaringar på nätet.

2005-11-17, 16:56
Svar #7

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Svällsjuka, vattusot finns både på nätet och på Anbytarforum: Sjukdomar.
Ett förslag, fast kanske inte så bra.
 
Mvh Åke

2005-11-18, 09:14
Svar #8

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Venerisk sjukdom är ju något som man per definition inte är ensam om. Ändå har jag en förmoder som var det, och det förbryllar mig. Jag har kollat dödsorsaker tio år före och efter hennes död, i hemsocknen och grannsocknarna, och hon är den enda. Hennes föräldrar, bror, man och barn dog alla av bröstvärk,ålderdomssvaghet och sådant vid hög ålder.  
Jag funderar på om det kan finnas andra sjukdomar, som man kan förväxla? Eller om syfilis (som det väl borde handla om) kan ligga latent i kroppen lång tid? Hennes bror var sjuk hela livet, förvärkt och som gammal blind. Kan hon vara född med det? Kan hennes pappa soldaten ha haft smittan med sig från främmande där i mitten av 1700-talet?

2005-11-18, 17:20
Svar #9

Carina Quick

Hur många vet om att det finns väldigt missvisande statistik apropos sjukdomar? På 1800-talet dog ett stort antal kvinnor av, som det sades, mässling. Vad det i själva verket handlade om var, att dessa kvinnor blivit smittade av sin man med syfilis, som de i sin tur fått av umgänge med prostituerade. Man förteg medvetet för kvinnorna att de smittats med en venerisk (överförd via samlag) sjukdom. Istället fick de beskedet att de fått mässlingen. Nog finns det åtskilliga s.k. fakta i historien, som medvetet förvanskats i syfte att skydda vissa personer, dock ej de som verkligen behövde skyddas. Det finns även ett okänt antal barn som smittats med könssjukdomar, såväl biologiska som foster/adoptivbarn så nära som inpå 1900-talet och framåt. Detta är dock väldigt känsliga och tabubelagda ämnen, som för dens skull ändå inte skall förtigas eller förvanskas. När man läser dödsattester finns det nog anledning att i särskilda fall granska närmare om alla fakta verkligen stämmer överrens med sanningen.

2005-11-18, 18:57
Svar #10

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Carina!
 
Mässling var en farlig sjukdom under 1800-talet (och långt in på 1900-talet) som härjade epidemiskt många gånger (och är fortfarande det om den går fram bland ovaccinerade med av annan orsak nedsatt motståndskraft). Som ett exempel kan nämnas Falun 1887. Med 10 dagars mellanrum dog två systrar (yngre syskon till min ana), de var födda 1883 och 1885. I dödboken fanns vid denna tid ganska många som dött i mässling, de flesta barn.  
 
Ditt resonemang om att man av olika anledningar ville dölja att den verkliga sjukdomen var syfilis är nog alldeles korrekt, men just mässling kanske inte är rätt som felaktig diagnos såvida inte en kontroll i dödboken visar att det var det enda fallet.
 
Mvh
Bibi

2005-11-19, 11:33
Svar #11

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Att man blandade ihop mässling och syfilis anser jag mindre troligt. Vi ska inte underskatta tidigare generationers förmåga att skilja på olika sjukdomar, även om deras kunskaper var begränsade.
Mässling är ju en akut förlöpande epidemisk virussjukdom. Jag hade den själv på 1960-talet. Inget ovanligt då. De flesta barn fick den. Vaccin fanns inte då. Det var i gångna tider en farlig och fruktad sjukdom, som många gånger ledde till döden, framförallt hos barn, eller ledde till bestående men.
 
Syfilis däremot, är en bakteriesjukdom, som förlöper i tre stadier. Den är inte akut dödlig, men kan leda till döden med åren. De franska koppor den gav upphov till i sitt andra stadium,  kunde knappast förväxlas med mässlingsutslag. I detta stadium kunde sjukdomen ge upphov till groteska hudförändringar, där vävnaden smälte och förstördes. I sitt sista stadium, som kan uppträda årtionden efter smittotillfället, kan den smittade få en tilltagande nedsättning av nervsystemets funktion och som obehandlad leder till döden, om den sjuke inte avlider i någon annan sjukdom innan.
Syfilis är besläktad med spetälska/lepra, som dock har annan smittväg.
 
Jag anser att folk mycket väl hade kunskap om hur fransosen eller pocker, som den kallades, yttrade sig i sina två första stadier.
Christer Kalin

2011-06-27, 18:35
Svar #12

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Hej! Någon som kommit på vad Veneriskt är för dödsorsak? Har funnit en förfäd till mig.
Marit Eriksdotter, dog 1850 16/10 i Finnsjön, Gräsmark (S). 82 år. Dödsorsak: Veneriskt?

2011-06-27, 20:07
Svar #13

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Någon form av sexuellt överförbar sjukdom. Syfilis kanske?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-06-28, 06:41
Svar #14

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Sexuellt känns lite fel då hon var 82 år och änka sedan 21 år tillbaka, eller kunde sjukdomen sitta i lång tid?

2011-06-28, 06:52
Svar #15

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Ex. Syfilis påverkade bland annat hjärnan (bröt ned) så visst kan det ha funnits med länge (från ungdomen).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2011-06-28, 06:57
Svar #16

Utloggad Krister Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 472
  • Senast inloggad: 2016-02-21, 00:41
    • Visa profil
Aha, tack för ditt svar Patrick, Mvh Krister

2011-06-28, 14:13
Svar #17

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
Innan pencilinet uppfanns var syfilis inte enbart sexuellt överförbar, det fanns också en medfödd form där barn smittades via moderkakan redan som foster. De flesta barnen med medfödd syfilis dog dock strax efter födseln och få nådde vuxen ålder.

2011-06-29, 00:59
Svar #18

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Innan penicillinet uppfanns? Även efter att antibiotikabehandling mot syfilis kom i bruk på 1940-talet så kvarstår givetvis kongential smitta (mor till barn-smitta) som en reell smittväg för denna i sina tidiga stadier mycket smittsamma och i sitt sena stadium allvarliga och ibland livshotande sjukdom. Syfilis är ännu idag i större delen av världen i hög grad närvarande som en kongenital sjukdom, och även i Sverige ser vi enstaka sådana fall, så medfödd syfilis är ingalunda utrotad. Penicillinbehandling är ju utmärkt när väl en infektion är konstaterad, men problemet med kongenital smitta är att modern kan ovetandes vara asymtomatisk bärare av syfilis och därför inte fått behandling för sjukdomen. Om hon är i ett smittsamt stadium av sjukdomen så kan den överföras till barnet, antingen redan i fosterstadiet eller i samband med förlossningen. Eftersom syfilis ökat påtagligt även i vår del av världen under det senaste decenniet (trots närvaron av effektiv antibiotikabehandling!) gäller i Sverige sedan 2004 att sjukvården är skyldig att erbjuda gravida inte bara hiv- och hepatittester utan också syfilistest, för att på så sätt öka möjligheten att hitta smittbärare och förebygga kongenital smitta.  
 
I fallet med den 82-åriga änkan som avled av venerisk sjukdom 1850 rör det sig dock knappast om medfödd syfilis utan snarare om sexuellt överförd syfilis som förvärvats i vuxen ålder. Med venerisk sjukdom avsågs på 1800-talet vanligen syfilis eller gonorré som man vid den tiden trodde var uttryck av samma sjukdom. Ungefär 1/3 av dem som smittats av syfilis (och inte fått behandling) utvecklar sena sjukdomssymtom (tertiär syfilis) efter en latensperiod utan symtom som kan sträcka sig från några få år ända upp till 50 år eller mer. Det är därför inte ovanligt att sena sjukdomssymtom uppträder först i ålderdomen hos en person som smittats i ungdomen. Syfilis i dess sena stadium kan yttra sig bl.a. med neurologiska symtom och demens, samt orska irreversibla skador på centrala nervsystemet inklusive hjärnan och på aorta och hjärtat vilket i sig kan leda till döden.

2013-06-19, 20:09
Svar #19

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag har en ana, Anna Persdotter, som dog 1851-01-24 i Sandbäcken, Stora Malm, Södermanland, av ålderdom vid 74 års ålder. Emellertid så är hon noterad såsom vanför åtminstone från hfl för 1829-31 och när hennes man (som är noterad för bråck) dör 1838 så börjar hon noteras som sjuk weneriskt i den hfl (1836-40).
 
Hon gifte sig redan som 19-åring och hennes man verkar aldrig ha noterats för sjukdomen, så hur kunde hon få den? Och hennes man blev aldrig smittad?
Första sonens födsel (1796-01-04) indikerar visserligen tjuvstart med samlivet, men betyder sjukdomen att hon var med någon annan innan?
 
Med vänlig hälsning
Martin Nordling

2013-06-20, 03:04
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Hon konstaterades vara veneriskt sjuk (sannolikt syfilis) rätt sent i livet och kan mycket väl ha smittats av maken, även om sjukdomen aldrig upptäcktes hos honom.  
Läs här: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/syfilis/
Hälsar vänligen
Maud

2013-11-23, 23:49
Svar #21

Kerstin Andersson

En kvinna född 1747 som dör 26 år gammal anges ha dött av venerisk sjukdom. Hon bor hos föräldrarna, en bondefamilj, tills hon gifter sig vid 20 års ålder. Hon föder tre barn, vilka alla dör i småbarnsåldern. Hennes föräldrar lever till hög ålder. Maken gifter om sig, får 6 barn i det nya äktenskapet och dör av ålderdomssvaghet vid 69 års ålder, och hustru nummer två dör vid 74 års ålder.
Jag har endast funnit ytterligare en i församlingen med venerisk sjukdom som dödsorsak under de aktuella åren, en bondhustru som dör vi 54 års ålder.
Jag finner dödsorsaken märklig i detta fall. Jag tänker närmast på syfilis, finns någon annan förklaring?  
Med vänlig hälsning  
Kerstin

2013-11-24, 09:21
Svar #22

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej!
Tycker diagnosen låter högst märklig då maken lever vidare och dör av ålderdomssvaghet (borde rimligtvis blivit smittad, han också, om kvinnan fört syfilis med sig in i boet)69 år gammal. Likaså hustru nr 2 är ju ett bevis för att inte syfilis funnits med i bilden. Fanns ju ingen behandling att tillgå.  
Finns dödsorsaker angivna på de 3 små barnen? Kan kanske vara en ledtråd. Som grund till denna diagnos lutar jag mer åt ont förtal och bristande kunskap hos de personer som handlagt det hela!
Hälsn. Birgitta.

2013-11-24, 12:07
Svar #23

Kerstin Andersson

Hej Birgitta,
Javisst låter dödsorsaken märklig. Uppgifterna i kyrkböckerna är knapphändiga, men det finns inte någon antydan om att den här kvinnan skulle ha levt annat än ett normalt tryggt liv i bondemiljö, så hur skulle hon kunna blivit smittad? I synnerhet som det inte finns någon annan i omgivningen som får samma dödsorsak.  
För 2 av barnen, 1½ och 4 år gamla, anges dödsorsaken kikhosta, och det yngsta barnet dör 20 veckor gammalt av okänd sjukdom ett halvår innan modern dör.  
Vid den här tiden fanns varken sjukhus eller läkare i närheten, så det är osäkert hur diagnosen ställts.
Med vänlig hälsning
Kerstin

2013-11-24, 12:57
Svar #24

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Enl. äldre medicinsk litteratur, som jag också har tillgång till, framgår att syfilis utvecklades i 3 stadier, under en tidsperiod av många år. Från smittillfället (i regel mellan 20-30 års ålder) tog det 10 - 30 år innan man såg en ökad dödlighet p.gr.a. sjukdomen. Så först någonstans mellan 40 - 60 års ålder kunde man notera en ökad risk att avlida. Risken var då fördubblad, jämfört med befolkningens i övrigt.  
Gonorré har, obehandlad, ett mkt snabbare o häftigare förlopp med bestående led- ögon- och infertilitetsproblem som följd, både hos män o kvinnor. Och det tycks ju definitivt inte änkemannen ha drabbats av . . .
Hälsn. Birgitta.

2013-11-25, 08:29
Svar #25

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Vi vet ju inte alls vad som hänt. Det kan mycket väl vara maken som smittat henne från början även om det är hon som dör i sjukdomen. Smittspridaren kanske undvek att visa sina symptom och dog i annan orsak?!

2013-11-25, 13:02
Svar #26

Kerstin Andersson

Tack Birgitta och Mats för era synpunkter. Nej, utan andra källor går det ju inte att veta vad som hänt. Det konstiga är att hon avlider redan vid 26 års ålder om det var syfilis, som ju bör ha ett långsammare förlopp, mannen och nästa hustru anges ju ha avlidit vid hög ålder och någon indikation på att de drabbats finns inte. Ingen annan i omgivningen har heller fått dödsorsaken venerisk sjukdom. Kan några andra symtom likna någon venerisk sjukdom och därför misstolkas?
Med vänlig hälsning
Kerstin

2013-11-25, 16:25
Svar #27

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Kerstin
 
Skulle du inte kunna ge källan till uppgiften?

2013-11-25, 20:29
Svar #28

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kerstin,
Syfilisinfektionens förlopp är individuellt vilket innebär att tertiärstadiet, som kan vara livshotande om vitala organ angrips, kan inträffa redan efter något eller ett par år medan det dröjer decennier för andra. Det är inte korrekt att det tar minst 10 år att utveckla tertiära symptom (som anges ovan i denna tråd).  
 
Medfödd syfilis förekommer också, vilket innebär att en person som smittats under fosterstadiet kan bära på infektionen (utan att vara smittsam) och sedan utveckla svår sjukdom och död senare i livet. Viktigt att veta när det gäller syfilis är att infektionen endast är sexuellt smittsamt upp till 2 år efter smittotillfället, vilket betyder att endast de sexualpartner som den smittade har sexuellt umgänge med under de första 2 åren sedan han eller hon blev smittad löper risk att få syfilis (smittöverföringsrisken via sex är givetvis aldrig 100% och avtar dessutom ganska snabbt för syfilis när primär- och sekundärinfektionsstadiet är passerat).  
 
Dessutom, om smittan förs vidare från en smittsam person så kommer inte alla som smittas att utveckla sjukdom. Idag vet man att ca 60% av alla som blir smittade av syfilis läker ut infektionen spontant, d v s utan antibiotikabehandling.  
 
Hurvida din anmoder drabbats och avlidit av syfilis kan jag förstås inte säga, men inget i det du skriver om fallet motsäger väl egentligen att det kan ha varit syfilis som hon drabbats av, även om infektionen säkerligen var betydligt vanligare i städerna än på landsorten vid den aktuella tiden.

2013-11-25, 23:10
Svar #29

Kerstin Andersson

Tack Torsten för ditt klargörande. Då kan det väl i alla fall röra sig om syfilis.
Kristina, källan är Vitaby (L) Kyrkobok CI:1, sid 237 (bild 128 AD), döda nr 42.
Med vänlig hälsning
Kerstin
 
(Meddelandet ändrat av kerstina 2013-11-25 23:16)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna