ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 6.9.2001  (läst 3023 gånger)

2001-08-31, 22:25
läst 3023 gånger

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Funderingar kring dödsorsaken ”Av våda förkvävd av modern”.
Jag har noterat ett flertal fall i dödböckerna i Herrljunga pastorat, under 17- och 1800-talet där prästen har skrivit ovan nämnda orsak till dödsfallet. Det kan gälla såväl spädbarn som något äldre barn.
Kan det vara så att:
1. Kan det ligga brottsliga handlingar bakom dödsfallet.  
2. Barnet har på grund av den trångboddhet som rådde, där man låg flera personer i samma säng, verkligen blivit kvävd.
3. Beror det på, det vi idag kallar ”plötslig spädbarnsdöd”.
En sådan dödsorsak skulle väl idag komma, att utredas av ett flertal olika myndigheter.
Är det någon som noterat liknande fall och även där det har skett utredning av juridiska myndigheter?
Jag har inte kontrollerat i Kullings häradsrätts domböcker om det där finns noterat några fall, där det skett med brottslig uppsåt.

2001-09-01, 19:06
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
”Av våda förkvävd av modern” är i dödböckerna/ministrialböckerna en relativt vanlig dödsorsak för späda barn. Det är knappast orsakerna 1. eller 3. som är aktuella i det här fallet, utan i stället alternativ 2.  
 
I den mån det kunde misstänkas att brott låg bakom (sådant kan man ibland hitta i domböckerna), tror jag inte att ovan nämnda rubricering användes. Exakt den nämnda lydelsen var i stället ett standardbegrepp för den tyvärr alltför vanliga olyckshändelsen. Jag tror nu inte att det hade direkt med trångboddhet att göra, utan i stället berodde det på att man före låt oss säga 1850 (?), inte placerade spädbarnen i speciella barnsängar, utan direkt i sängen hos modern. Varje oavsiktlig rörelse hon sedan gjorde i sömnen, kunde ju i olyckliga fall därför bli förödande för det försvarslösa barnet. Hon kunde ju t.ex. råka lägga armen, eller kanske t.o.m. hela kroppstyngden över barnets hals eller näsa. Detta skedde ju som sagt i sömnen, och självfallet helt oavsiktligt, och beredde föräldrarna minst lika stor sorg som om barnet skulle ha avlidit av andra skäl.
 
I mariginalen kan jag ju nämna att hade olyckor av detta slag aldrig hänt, skulle inte jag sitta här och skriva detta. Min ff ff ff ff föddes i Kisa sn 1701 22/6, exakt 11 månader efter att hans ett år äldre syster Sara hade kvävts på detta sätt. Hade händelsen aldrig ägt rum, skulle med största säkerhet inte brodern fötts året därpå, och i så fall...

2001-09-01, 20:39
Svar #2

Björn Anesäter

Det var väl ingen om visste vad plötslig spädbarnsdöd var för hundra år sedan. När de inträffade måste expertisen finna någon förklaring till varför barnet dött. Det troliga för  gemene man var väl då att barnet förkvävts av misstag.Jag undrar lite försynt om en moder kan kväva sitt barn omedvetet. Det förekommer inte allt för sällan i dödböckerna. Detta är väl något för kvinnor med barn att svara på. Nog tror jag att det finns en inbyggd försvarmekanism hos modern att lägga sig över sitt barn eller att krama det för hårt.

2001-09-01, 20:46
Svar #3

Ann-Mari Östberg (Annmari)

Kunde vara intressant att veta om många fall av kvävning skedde bland ogifta mödrar. Jag har nämligen svårt att tro att de flesta kvävningarna var olyckshändelser.

2001-09-01, 21:39
Svar #4

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Björn och Ann-Mari!
 
Era misstankar är helt ogrundade. Om ni läser mitt inlägg, ser ni att kvävningarna skedde  i sömnen (vilket oftast också framgår i dödböckerna), eftersom mor och spädbarn låg i samma säng. Några sådana förvarsmekanismer, som omtalas ovan, tror jag inte att man har, när man sover.

2001-09-01, 21:44
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag vill gärna hålla med Björn Anesäter att jag finner det svårt att tro att det var vanligt att mödrar av misstag kvävde sina barn i sömnen. Även om barnen av trångboddhet var tvungna att ligga tillsammans med modern eller föräldrarna, så tror jag att modern omedvetet skyddar sitt barn även när hon sover.
 
Plötslig spädbarnsdöd som kan drabba spädbarn det första levnadsåret bör väl ha förekommit även på 1700-och 1800-talen, och förorsakat lika stor tragik som för föräldrar som drabbas idag. Dödsfallen inträffar ju oftast i hemmen och föräldrarna hittar ofta barnet dött i sängen på morgonen.  
 
Jag vet inte av våda förkvävd egentligen står för, men vad skrev man om ett barn hittas oväntat död i sängen?? Inte tror jag att man skrev plötslig spädbarnsdöd...
 
När det gäller äldre barn som dog av våda förkvävd måste det ju finnas andra omständigheter som föranlett dödsfallet.

2001-09-01, 23:00
Svar #6

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Om ni hade arbetat lika hårt som dessa kvinnor har gjort, så skulle ni nog själva inse, att ibland så blir man så utmattad att man sover som en stock. En stock som rullar sig i sängen, kan ju som var och en förstår, vara rent livsfarlig för ett spädbarn.  
Plötslig spädbarnsdöd måste ju givetvis ha föekommit då också, men jag har lite svårt att tro att det skulle ha förekommit så ofta.

2001-09-02, 00:36
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Vad jag förstår, har dödsorsaken plötslig spädbarnsdöd förklarats med det faktum att det för ett antal år sedan blev ett måste att man lade barnen med ansiktet nedåt i sängen när de skulle sova. Man trodde att man via denna metod skulle undvika fall av kvävning på grund av barnets egna uppkastningar. I stället visade det sig att barnen kvävdes genom att de inte orkade lyfta på huvudet...
Numera lägger man barnen på rygg igen, som man alltid gjorde förr, och diagnosen plötslig spädbarnsdöd verkar ha blivit inaktuell.
Att mödrar kvävt sina barn av våda var inte särskilt ovanligt förr. Omständigheterna var ju som gjorda för det. Trånga sängar med höga kanter, kanske flera barn i moderns säng (om hon ens hade en egen), iskalla rum, hårda arbetsdagar (jag gissar att man sov tungt), etc. Ser man det ur detta perspektiv är det så att man tycker att det är underligt att inte fler barn kvävdes!

2001-09-02, 01:08
Svar #8

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Jag tror nog som många andra här att orsaken till att barn kvävdes till döds kan ha haft med de trånga sängarna och trötta föräldrar att göra.
 
Jag vill bara säga att diagnosen plötslig spädbarnsdöd tyvärr inte riktigt är inaktuell nuförtiden, även om den plötsliga uppgång från 70-talet och fram inpå början av 90-talet nu har vänts tillbaka till normalnivåer i och med den av Jojje Lintrup beskrivna vändningen av barnet från mage till rygg.
 
Det dör dock fortfarande barn där man inte minst ser samband med att modern röker (förutom just att barnet sover på mage - en del kan ju inte sova på rygg), och även misstänkta samband med vissa virusinfektioner, inte minst pga viss säsongsvariation.
 
Antagligen var en del av barnen som förr i tiden dog av kvävning sådana barn som idag skulle ha dött av plötslig spädbarnsdöd.
 
Det hade dock varit intressant att se ifall det finns något samband mellan socioekonomisk klasstillhörighet och förekomsten av förkvävda barn. Jag misstänker att det redan har studerats, men kan för tillfället inte påminna mig någon sådan studie.
 
Man har sett sådana samband i nutid, men efter att ha korrigerat för bl a rökning, antal födda barn och ålder hos modern, så har något direkt samband med social klasstillhörighet inte kunnat visas vad jag vet.
 
Underlaget lär bli rätt magert eftersom det ändå är en klart ovanligt dödsorsak i spädbarns- och unga barnaåren, så det lär inte gå att dra några slutsatser av att studera endast en socken eller så.
Henrik Mosén

2001-09-02, 07:57
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Henrik efterlyste en socioekonomisk undersökning. Jag gjorde därför en sådan ur min databas. Jag har registrerat 88 st förkvävda barn mellan åren 1690 och 1802 inom ett tjugotal landsortssocknar i framför allt nordvästra Skåne. Resultatet visar entydigt att fenomenet med förkvävda barn dominerar kraftigt inom kategorin gifta hårt arbetande vanliga människor.
 
Endast 3 av 88 barn var utomäktenskapliga, en lägre procent än sett över alla födslar.
 
83 av 85 fäder till förkvävda barn tillhör kategorin bönder, torpare, indelta soldater och sockenhantverkare. En klockare och en inspektor kompletterar, men inspektorns barn dog hos amman, inte hos föräldrarna.
 
Formuleringen i dödboken varierar något:
förkvävd 25 st
förkvävd hos modern 48 st
förkvävd hos modern i sängen 4 st
förkvävd hos modern i sömnen 2 st
förkvävd vid moderns bröst 5 st
förkvävd hos föräldrarna 3 st
förkvävd hos amman 1 st
 
Trångboddhet och trötthet är säkert förklaringen. Att andelen oäkta förkvävda är så lågt visar att det knappast döljer sig många barnmord i denna kategori. Det kan väl snarare vara så att den ensamma modern med oftast bara ett barn och ingen karl löpte mindre risk att ligga ihjäl sitt barn än den gifta flerföderskan.

2001-09-02, 09:33
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
Kan Ni göra er en föreställning om hur kvinnorna hade det förr i tiden. Gör det och sen mutiplicera med minst 3 så kanske det blir i närheten av verkligheten.
Arbetsdag mellan 5 (senast) på morron och kanske 11-12 på natten. Hon skulle sköta ALLT inomhus (mat, kläder o. dyl.), kreaturen i ladugården och vara behjälplig i arbetet ute. Slåtter (2 mån), ta löv till fåren och sånt. Dessutom ha en unge i magen varje år (för det mesta).
Var det då underligt att hon kanske var mer eller mindre medvetslös, när hon äntligen fick komma i säng. Om kvinnan har försvarsmekanismer så kanske dom inte trädde i funktion.
 
Alla kvinnor var väl inte som den här som hade 11 barn:
 
KARL-FREDRIK och hans HULDA tyckte mycket om att dansa. De kunde gå långa sträckor  för att få svänga om i dansens virvlar. Det berättas att, efter en lördagsdans och lång vandring hem, kom KARL-FREDRIK på söndagsmorgonen till grannen för att låna socker. Grannen undrade vad som skulle firas, svaret blev att mor fick en pojke i natt. Grannfrun erbjöd sig då att ta hand om djuren i ladugården. Svaret hon fick var att det gjorde mor sedan pojken fötts.
 
mvh
rune

2001-09-02, 10:35
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anders Berg!
 
Det skulle vara intressant att veta åldrarna på de förkvävda barnen i Din databas?  
 
Jag vill fortfarande hävda att dog barnen under det första levnadsåret så kan dödsorsaken mycket möjligt vara plötslig spädbarnsdöd, som fortfarande drabbar ett av 4-500 levande födda barn (1993).  
 
När det gäller äldre barn än ett år som förkvävdes hos modern, så har jag fortfarande lite svårt att förstå att det kan hända utan att modern på något sätt uppmärksammade situationen innan barnet var dött. Om det inte var fråga om brott förstås?

2001-09-02, 12:34
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Anita, de förkvävda barnens ålder fördelar sig på följande sätt:
 

2001-09-02, 13:56
Svar #13

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Lite statistik från Vikingstad, Östergötland.
 
Period:              1700-1850
Antal barn:          42
Dödsorsak:           Qwäfd i sömnen, av modren, av bröstet i sömnen osv.
Genomsnittlig ålder:  2 månader 9 dagar
Äldsta barnet:        6 månader
Yngsta barnet:       10 dagar
Antal oäkta barn:   1
 
Barn döda dec-feb:   20
Barn döda mar-maj:    8
Barn döda jun-aug:    7
Barn döda sep-nov:    7
 
Barn döda okt-mar:   30
Barn döda apr-sep:   12
 
Kan möjligen tyda på att modern hade barnet hos sig oftare under vinterhalvåret då det var kallt.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-02, 14:07
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag hade lite gamla uppgifter om förekomsten av spädbarnsdödligheten i mitt förra inlägg. Förekomsten av spädbarnsdöd i Sverige har framtill 1993 legat på ca 1/1000 och 1996 sjunkit till 1/2500. De flesta fallen inträffar när barnet är mellan 4-16 veckor gammalt, och pojkar drabbas nästan dubbelt oftare än flickor. De flesta dödsfallen inträffar under vinterhalvåret och oftast under sömn under efternatten eller tidiga eftermiddagstimmarna.
 
Enligt Din studie Anders, så kan statistiken med avseende på åldern stämma (4-16 veckor)om dödsfallen rör sig om plötslig spädbarnsdöd. Hur är det med könsfördelningen?
 
Jag inser att detta bara blir spekulationer om dödsorsaken till dessa barns död, men jag har svårt att tro att alla dessa barns död beror på att modern kvävt sitt barn till döds pga trötthet och trångboddhet.  
 
Plötslig spädbarnsdöd utgör idag den största enskilda dödsorsaken hos tidigare friska barn i Sverige, och jag kan inte tro att förekomsten bara är en nutidsföreteelse. Genom information om riskfaktorer har dödligheten dock tack och lov minskat de senaste åren. Hur förekomsten var under 1700-och 1800-talen lär vi ju aldrig få veta, men jag tror absolut att barn dog av denna gåtfulla sjukdom även på den tiden.

2001-09-02, 14:17
Svar #15

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Mats inlägg hade kommit medan jag skrev mitt, och hans uppgifter om att barnadödligheten var högre under vinterhalvåret stödjer också den statistik som finns för när plötslig spädbarnsdöd i nutid oftast inträffar.

2001-09-02, 14:48
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Enligt min studie (utan citationstecken) var 37 pojkar, 41 flickor och för 10 stycken angavs inte barnets kön i dödboken. Det stämmer alltså inte alls med att pojkar drabbas dubbelt så ofta vid plötslig spädbarnsdöd.
 
Det allra bästa argumentet för att det verkligen handlar om barn som kvävts i sömnen av modern är ju trots allt att så uttryckligen sägs i dödboken! Dödsorsaker i gamla kyrkböcker är ofta svåra att översätta till moderna sjukdomar, men i dessa fall har säkert modern själv berättat att hon vaknat upp med det döda barnet under sig. Omständigheterna har med säkerhet undersökts noga på grund av risken för barnamord. Modern har förhörts om hur det har gått till.
 
Detta och resultatet av ovanstående undersökningar borde väga tyngre än att något är svårt att tro.

2001-09-02, 16:26
Svar #17

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej igen!
 
Uppdelningen av kön i min undersökning av 42 barn i Vikingstad, döda av kvävning under sömnen under åren 1700-1850 ser ut på följande sätt:
 
Pojkar: 25
Flickor: 17
 
I övrigt kan jag nämna att det i samma socken under åren 1750-1850 dog 190 barn under ett års ålder och där dödsorsaken nämns som slag. Här är könsfördelningen annorlunda:
 
Pojkar: 120
Flickor: 70
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-02, 19:30
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Anders,
Mina citationsstecken runt studie var absolut inte att förringa din undersökning, utan mera att jag förmodar att databasen i första hand inte var gjord som en vetenskaplig forskningsstudie i barnadödlighet. Men vill man misstolka så går det alltid.
 
Jag tror inte att jag har så många fler argument att komma med. Var och en får väl bilda sig en egen uppfattning om vad de enskilda döds-fallen av våda förkvävd betyder. I de fall inte ett brott föreligger kan vi väl vara överens om att barnet har dött medan modern sov, vare sig hon kvävt det av misstag eller att barnet dött av annan orsak. Med all säkerhet en stor tragik för föräldrarna hur det än har skett.

2001-09-02, 20:45
Svar #19

Björn Anesäter

Hej.
Det är intressant att det mest är män som svarar Anita Berglund Eriksson. Finns det uttröttade kvinnor idag som vaknar så fort deras nyfödda barn vänder sig i sömnen?  
Ibland när man får höra hur hemskt folk hade det förr i tiden, undrar man varför de inte begick kollektivt självmord. Jag är inte säker på att mina förfäder skulle förstå mig om jag kunde ojja mig framför dem och beklaga deras öde.
m.v.h. Björn Anesäter

2001-09-02, 22:41
Svar #20

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Hej.
Får jag rekommendera en bok i ämnet:
Arthur Thomson. Barnkvävningen - en rättshistorisk studie, utg 1960.
Mvh
Eva

2001-09-03, 05:24
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Hej Björn
Tänk det tror även jag att dom inte skulle förstå om du finge ojja dej framför dom, och det vore nog ingen hjälp heller. Ord mättar inte. Men du kanske kunde ha hjälpt till så dom fått tag i mat, för det fanns ju ingen kvartersbutik den tiden. Däremot fisk i sjöarna och kanske vilt i skogen, som du kunde ha införskaffat. Lite avlagda kläder kanske?
 
Prästen dom hade var säkert mer intresserad av levande folk, än kollektivt självmord, annars hade vi kanske haft det.  Självspillingar fick ju begravas på särskilda ställen och inte tillsammans med den som dog på riktigt sätt. Så han fick väl ingen utdelning på det.
mvh
rune

2001-09-03, 07:57
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eva Dalin,
Tack för litteraturhänvisningen! Har Du själv läst Arthur Thomsons, Barnkvävningen?
Kan Du i så fall ge oss några korta glimtar som kompletterar ovanstående intressanta diskussion.
 
Vill också tacka Mats Högberg och Anders Berg för era studier ovan.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-03, 08:48
Svar #23

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Eva,
Intressant med din litteraturhänvisning. Jag är också mycket intresserad av att veta om Du läst studien och vilka slutsatserna blev?
 
Intressant också med Mats studie (bäst att inte sätta citationstecken..) Finns det flera som har liknande studier så är det roligt om det kan redovisas!
 
Men vad menas med att barn under ett år dog av slag?? Det har jag trott att dödsorsaken berodde på hjärnblödning/trombos (propp)åtminstone när det gäller äldre människor. Och den diagnosen kan ju inte gälla spädbarn i denna generella omfattning?? Eller har slag även andra betydelser i gamla tider?

2001-09-03, 14:59
Svar #24

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Just detta undrar jag också. Det var väldigt många små barn som just dog av slag. Användes denna dödsorsak när man inte riktigt visste vad som var den egentliga orsaken? (här skulle ju t.ex. plötslig spädbarnsdöd passa in).
 
Om man tittar igenom dödboken och barn under ett år så kan man dela in dessa i följande grupper, från vanligast till mindre vanligt:
 
1) Specifik sjukdom d.v.s. hetsig feber, messling etc.
2) Slag
3) Kvävning
4) Okänd barnsjukdom
5) Olyckshändelse (drunknad, skållad, innebränd etc.)
 
Jag är osäker på huruvida 3) och 4) ska byta plats i ordningen för vanligast förekommande men har en känsla av att det är färre fall av okänd barnsjukdom än kvävning vilket i så fall skulle tyda på att de hade (eller trodde sig ha) en ganska god bild av vad som var dödsorsaken.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-03, 19:29
Svar #25

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En diskussion kring dödsorsaken slag och för den delen oförklarlig spädbarnsdödlighet i allmänhet kan man studera i Magdalena Bengtssons avhandling Det hotade barnet - Tre generationers spädbarns- och barnadödlighet i 1800-talets Linköping, 1996.
 
Hon konstaterar bl a att det finns en mängd tolkningar av de bakomliggande orsakerna till dödsfall i slag. Hon funderar bl a i banor kring om en del kan förklaras av mag- och tarmsjukdomar, men även just pga plötslig oväntad spädbarnsdödlighet
 
Hon meddelar för övrigt bland annat att i kohorten 1797-1810 så var just slag den klart vanligaste dödsorsaken och utgjorde över hälften av spädbarnens dödlighet, på andra plats kom lufvägsinfektioner och därefter torsk och barnsjukdomar (sammalagt 93 % av alla dödsfall).
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2001-09-04, 06:34
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Att slag var en vanlig dödsorsak hos barn var oväntat för mig. Att den till och med under några år i Magdalena Bengtssons undersökning är den vanligaste orsaken måste ju betyda att den står för en annan okänd dödsorsak än vad slag vanligtvis står för.
 
Slag och kvävning finns också högt upp i Mats studie som dödsorsaker och det är intressant.
 
Har tittat lite på nätet för att hitta aktuella sidor om plötslig spädbarnsdöd (i brist på aktuell litteratur om detta just nu) och har hittat ett flertal sidor som mycket kortfattat har lite historik om denna sjukdom. Jag citerar:
 
Plötslig spädbarnsdöd är ingen ny sjukdom. Den har funnits under hela vår kända historia. Redan i Gamla testamenet berättas om en kvinna vars spädbarn hade dött därför att hon hade legat ihjäl honom.(Första konungaboken 3:19: Men en natt dog denne kvinnas barn, ty hon hade legat ihjäl honom.) Att kvinnorna låg ihjäl sina barn var länge en förhärskande uppfattning. Sedan ganska lång tid har läkarna förstått att det inte berott på försummelse hos föräldrarna. Först på 1960-talet började man uppmärksamma plötslig spädbarnsdöd som en specifik dödsorsak.
 
SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) kan ses som en modern beteckning för oförklarliga dödsfall i spädbarnsåldern. Dessa spädbarnsdödsfall har följt människan genom årtusenden. Det ansågs länge att ett spädbarn som avled hade legats ihjäl.
 
Under 1900-talets början gick många av SIDS-dödsfallen (Sudden Infant Death Syndrome) under beteckningen Status Thymolymfaticus. Teorin var att thymus (en körtel bakom luftstrupen)skulle komprimera luftstrupen (=kvävning).

2001-09-04, 18:30
Svar #27

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Jag har också funderat mycket ang kvävd av modern och plötslig spädbarnsdöd då jag skrivit av dödboken i Otterstad. Nu har jag gått igenom alla döda mellan 0-1 år 1742 till 1860 och hittat följande:
 
Kvävd av modern: Pojkar 8 st, flickor 10 st
Bröstvärk/bröstsjukdom: Pojkar 45 st, flickor 25  st.
Hjärtsprång: Pojkar 55, flickor 35 st.
Slag: Pojkar 38 st, flickor 23 st.
Dessutom har jag 121 pojkar och 96 flickor där man inte uppgivit någon dödsorsak samt många andra dödsorsaker, allt ifrån mässling och kikhosta till skabb och torsk. Sammanlagt har 782 barn dött mellan 1742 och 1860.
Hälsningar
Susanne

2001-09-05, 18:04
Svar #28

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Ytterligare två dödsorsaker som betecknar plötslig död är ju Brådöd och Stickfluss.
 
Brådöd: enligt SAOB: Plötslig och oförberedd död. Förhärjande sjukdom, som medför hastig död; pest.
 
Stickfluss: enligt okänd källa på Tema LiU's hemsida: Stickfluss (asphyxia) är som en hastigt dödande sjukdom med andens bortkvävande. Asphyxia=pulslöshet, användes mest om högre grader av andnöd, ända till kvävning. Jfr tyskans sticken=kvävas.
 
Dessa två dödsorsaker slogs tillsammans med Slag ihop till en grupp i Tabellverkets statistik.
 
Känner någon till om dessa två dödsorsaker även användes på Barn?
Kan möjligen plötslig spädbarnsdöd döljas bland dessa?

2001-09-06, 14:18
Svar #29

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Jag hade ingen av ovan nämnda diagnoser bland de barn jag gick igenom.
Hälsningar
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna