ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huntingtons sjukdom / Danssjuka / Dansaresjuka  (läst 7950 gånger)

2001-09-02, 06:51
läst 7950 gånger

Joakim Egman

Hej!
 
Har fått tag på ett gammalt tidningsurklipp om en av mina förfäder. I detta står det att han hade drabbats av dansaresjukan. Är det ngn som kan förklara vad detta är för sjukdom och hur den ter sig??
 
tacksam för svar
 
Joakim Egman

2001-09-02, 08:09
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Joakim
Hittar en liten gammal uppslagsbok som säger:  
 
Danssjuka, barnsjukdom, yttrar sig i ryckiga rörelser.
mvh
rune

2001-09-02, 08:46
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det är väl viktigt att skilja på den danssjuka (Sydenhams Chorea, Chorea minor) som främst drabbar barn och den ärftliga sällsynta formen (Huntingtons chorea, Chorea minor), som endast(?) drabbar vuxna, och som är ärfligt betingad. Den senare leder förutom ofrivilliga ryckiga rörelser, vad jag kommer ihåg, till demens.
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-02, 09:11
Svar #3

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil

2001-09-11, 08:18
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Huntingtons sjukdom, den ärftliga formen av s.k. danssjuka, behandlas utifrån ett sociologiskt och genealogiskt perspektiv i en intressant uppsats av docent Ulf Drugge: Ärftlig sjukdom i historiska arkiv - några tolkningsmöjligheter, som ingår i Riksarkivets och Landsarkivens årsbok 1996, Arv och anor (s. 150-168). Han ger flera exempel där man med hjälp av anteckningar i hospitaljournaler, domböcker och kyrkböcker i landsarkiven i Härnösand och Östersund kunnat dokumentera den ärftliga sjukdomen i vissa släkter.  
 
Huntingtons sjukdom ingår i det norrländska ärftliga sjukdomspanoramat som står i fokus i flera av artiklarna i skriften Arkiven, genetiken och sjukdomar, Arkiv i Norrland 17, utgiven av Landsarkivet i Härnösand, 2000. (Se min recension i Släkt och Hävd 2001:1, s 67-69).

2002-07-20, 01:30
Svar #5

Annicka

Svar till Olle Elm,
Huntington Chorea bryter ut i mer sällsynta fall även före 20-års ålder heter då juvenil form.
Huntington Chorea leder till döden dom brukar säja att den som har sjukdomen och från den bryter ut har ca;15 år kvar att leva. Det finns mycke information om den sjukdomen. Förr var den döpt efter släkten som tex,Johanssons dansarsjuka. För Huntington finns det ingen som hällst botemedel.MVH Annicka

2002-07-20, 01:42
Svar #6

Annicka

Jag kanske borde nämna att enbart i sverige har ca;600 personer sjukdomen. Huntington är en fortskridande neurologisk sjukdom som ger ofrivilliga rörelser, psykiska och psykiatriska symtomer.

2006-08-07, 12:10
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min morfars bror hade enligt uppgift från min mor och även hennes kusin, Danssjukan eller Anundsjösjukan. Det senare namnet p g a att så många i Anundsjö socken, Ångermanland drabbades.
 
Han var född 1888 och dog 1939, alltså 51 år gammal. Det verkar, som om de levde/lever ca 15 - 20 år efter sjukdomsdebuten. Det skulle innebära att att sjukdomen debuterade vid 25-30 års åldern för hans del. Han var ogift.
 
Om man ser till hur sjukdomen ärvs så, så är det 50 % risk att ett barn får sjukdomen, om någon av föräldrarna har den sjukdomen.
 
Det som jag tycker är konstigt är att hans far blev kring 80 och modern 90 år. Inget tyder på att någon av föräldrarna hade sjukdomen, eller kunde den debutera så sent, som vid 60 år eller senare?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-08-07, 14:32
Svar #8

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Här finns en hel massa information om Huntingtons:
http://www.norrkunskap.y.se/chorea.htm
 
Där står bl.a.: Sedan genen kartlades har diagnosen ställts i ett flertal fall där man med facit i hand förstått att sjukdomen funnits hos en av föräldrarna men förblivit odiagnostiserad.
Det verkar också som om sjukdomen under vissa förutsättningar kan debutera sent: Sjukdomen orsakas av en förändring av ett arvsanlag (gen) som är beläget långt ut på den korta armen av kromosom 4. Den friska genen innehåller koden för ett protein, huntingtin, vars normala funktion ännu är okänd. I den normala genen finns områden av upprepade basparssekvenser, s k trinukleotidrepetitioner (CAG-repetitioner). De är i normala fall cirka 20 till antalet. Om antalet upprepningar når över en kritisk gräns av 36 repetitioner blir genens funktion så förändrad att vissa celler i hjärnan skadas. Ju större antal repetitioner, desto tidigare insjuknar personen.
Det verkar också vara så att sjukdomen debuterar tidigare ju senare man är i syskonskaran. Vid bildandet av könsceller har områden med CAG-repetitioner en benägenhet att ändra storlek och upprepningarna blir fler. Detta innebär att insjuknandet tenderar att ske allt tidigare inom en och samma familj och medför i en del fall också en svårare sjukdomsbild (anticipation). Framför allt uppträder anticipation när anlaget för Huntingtons sjukdom ärvs från fadern. Kanske var fadern/modern (anlagsbäraren) första syskonet medan sonen var sist i syskonskaran, ett sladdbarn kanske?
 
Sedan finns det ju två alternativa förklaringar: 1. spontan mutation 2. fadern var inte biologisk far (minst 10% av alla barn födda inom fasta förhållanden lär ju inte ha partnern som far  ).
 
Om det inte är någon av dessa alternativa förklaringar verkar det ju märkligt om den här mannen är den ende i sin generation som har fått sjukdomen; om inte något syskon hade den, så borde någon kusin eller syssling ha fått den. Och vid vilken ålder och av vilka orsaker dog tidigare generationer?
 
Ingela

2006-08-07, 15:02
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingela!
 
Nu dog ju fadern vid 80 års åldern, men enligt min mamma skulle han ha haft alkoholproblem. Detta skulle också ha gjort att de fick gå från hus och hem. Min mamma var halvrädd för honom därför att han nöp henne när hon var tvungen att passera honom. Kanske det var så att han inte led av alkoholism utan av denna sjukdom (vingla och sluddra, kan ju både en alkoholist och en som lider av Huntington göra) fast den debuterade sent. En släkting, som jag nämnde detta för om Alkoholproblem, blev som ett frågetecken. Det kände han inte till.
 
Jag ska kolla kyrkoböckerna och se om det står nämnt om morfars brors sjukdom eller om fadern hade några problem. (Jag har samlat på mig en hel del nu, att kolla på biblioteket, men det måste bli sämre väder först :-)
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-08-07, 16:31
Svar #10

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Jag är ingen expert men hans beteende låter som att det kan vara Huntington. Många som haft denna sjukdom har tyvärr bemötts som om de varit missbrukare eller i tidiga stadier som slarviga och otillförlitliga. Om din morfars bror hade många syskon så borde någon till haft sjukdomen rent statistiskt, men det är inte säkert. Vad hände med andra i familjen och vad hände med tidigare generationer?

2006-08-08, 10:37
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Jag har inte hört att någon av de andra syskonen eller syskonbarnen,hade drabbats av den sjukdomen. Eftersom ett av barnen hade fått denna diagnos, så tycker jag att man skulle vara mer observant, när det gäller den övriga familjen. Man tvärdog ju inte, utan sjukdomen hade ju ett så dramatiskt, långdraget, förlopp. Min morfar dog vid 50-års åldern av magcancer. De övriga fyra syskonen levde till 80 års åldern. Två dog som barn.
 
Den drabbades farfar dog vid 40-års åldern (jag har ej det exakta dödsåret). Hustrun gifte om sig med en bror. Han verkar också ha dött före 40 års åldern. Vad dessa dog av vet jag ej.
 
Eftersom man kallade sjukdomen också för Anundsjö-sjukan p g a att så många drabbades i den socknen, borde väl det innebära att man gjort någon förteckning över de drabbade familjerna. Man kanske bara har konstaterat att många drabbats i denna socken i Ångermanland, men aldrig följt sjukdomen bak i tiden. Det skulle vara intressant och veta om någon gjort någon släktutredning på de drabbade familjerna.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-08-08, 11:12
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Jo, det har gjorts en hel del. En avhandling från 1936 av Sjögren kartlade släkterna det gäller. 1994 kom en artikel med genetiska analyser (Almqvist et al: Geographical distribution of haplotypes in Swedish families with Huntington's disease. Human Genetics augusti 1994), där man kunde slå fast att familjerna var mer släkt än man tidigare trott. Man fann 10 olika typer av gener (enkelt uttryckt) bland de som hade sjukdomen i Sverige och kunde sedan spåra gemensam förfader till en del av dem. Men alla fall i Sverige har troligen inte samma ursprungliga mutation utan det finns flera ursprung. De i Västernorrland var till stor del från en gemensam ana på 1400-talet. Men det finns 2 olika grupper där enligt artikeln, det har förekommit en hel del migration mellan Sverige, Norge och västra Finland som kan förklara saken, amn tror att denna gen kommit från någon plats utanför Sverige. Majoriteten av de svenska patienterna (89%) kommer däremot troligen från samma, mycket tidiga ursprung, från norra Uppland där ålänningarna kom ifrån en gång i tiden, därför finns samma gen hos ålänningar med sjukdomen. Tala om släktforskning!
Nu har ju genetisk analys utvecklats enormt de senaste åren så ev vet man ännu mer.

2006-08-08, 11:19
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ann Mari
 
Försök ta rätt på den drabbades farfar och hans bror och vad de dog av! Sedan måste man vara medveten om att dödligheten bland yngre var så mycket större förr, personer som senare skulle ha utvecklat sjukdomen hade relativt stor sannolikhet att innan dess dö av infektionssjukdomar. Däremot hade de haft möjlighet att skaffa barn som kunde föra sjukdomen vidare.

2006-08-08, 11:52
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Ja,jag ska kolla upp om jag hittar dödsorsaken. Jag har en lista, som jag fyller i, med allt, som jag ska kolla. Listan ska jag ta med till biblioteket för släktforskning, när det blir svalare :-).
 
Tack för dina uppgifter. Det ska bli intressant och se om jag hittar några fler drabbade i släkten.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-03-28, 14:17
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har idag fått besked från Riksarkivet vilken sjukdom min morfars bror led av. Min mamma sa att han hade Huntingtons sjukdom och en kusin till henne minns hur han som barn tyckte att det var olustigt med hans ryckiga rörelser och dreglande.
 
Brodern dog av Parkinsson!!! och myocard. chron (kronisk hjärtmuskelinflammation?) Det var ju skönt att veta även om Parkinsson kan vara ärftlig, men Huntington är ju starkt ärftlig.
 
När jag tittar på gamla anteckningar, så blir jag faktiskt fundersam. Kan detta vara Parkinsson? Han dreglade och gick runt, runt huset, Han dreglade och betedde sig skrämmande.  
 
(Meddelandet ändrat av ines 2011-03-28 17:28)
Ann-Mari Bäckman

2011-03-29, 11:48
Svar #16

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Tror inte heller att det var Parkinson. Känner flera med det, men de dreglar absolut inte. De har dock skakningar och känner sig väldigt stela.  
Monica

2011-03-29, 15:38
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Monica!
 
Det kanske finns olika sorter, för jag pratade nyss med min syster och hon känner personer, som har Parkinsson och dreglar. De kan t o m ha svårt att svälja maten. Så om det är så, då kanske det tillsammans med skakningarna, upplevs för barn, som skrämmande. Morfars bror dog 1939 i Anundsjö och där förekom släkten med Huntington. Så då kanske det var lätt att, om man inte visste, anta att det var Huntington istället för Parkinson.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-03-29, 23:55
Svar #18

Ulf Sjögren

Ann-Mari och Monica.Ökad salivutsöndring delvis beroende på sväljningssvårigheter är
vanligt vid senstadier av en rad neurol sjukdomar förutom redan nämnda också tex MS.
Parkinssons sjkd kännetecknas av mycket inskränkt rörelsemönster i motsats till  
Huntingtons sjkd.Vänligen Ulf Sjögren

2011-03-30, 20:36
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad jag förstår så var rörelsemönstret det motsatta bland dessa två sjukdomar. Hur lätt var det att diagnostisera dem i slutet på 1930-talet?
Ann-Mari Bäckman

2011-03-31, 14:18
Svar #20

Ulf Sjögren

Ann-Mari.Det tragiska är att i slustadiet av Parkinssons sjkd hade man knappt ngot rörelse-
mönster kvar.Neurologin var väl fungerande på 30-talet och i typiska fall lätt att särskilja
just dessa två sjukdomar spec som man inte kunde bromsa symptomen jämfört med nutilldags.
Det är dock vanligt med avvikande sjukdomsförlopp varför osvuret är bäst.Man för trösta sig
med att vanliga sjukdomar är vanligast.Vänligen Ulf Sjögren

2011-04-01, 11:24
Svar #21

Anna-Lisa Göransson

En liten anknytning till början av den här diskussionen.
 
En bekant till mig hade som barn det som kallas för danssjuka.Hade alltså återkommande stunder av svår ryckighet med mera. Sjukdomen vederlagd av läkare. Detta var på 1920-talet.
 
Nu har jag efter att ha läst denna diskussion förstått att det finns mer än en form av danssjuka. Vilken av dessa min bekant hade vet jag inte. Men vad jag undrar är, kan denna sjukdom orsaka epilepsi senare i livet. En sak till, är danssjukan en ärftlig sjukdom? Kan vara bra att veta för denna persons barn och barnbarn.
 
Anna-Lisa

2011-04-01, 18:57
Svar #22

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Här hittar Du en bra och överskådlig beskrivning av sjukdomen
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Huntingtons_sjukdom
 
Mvh
Inge

2011-04-01, 21:12
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter och svar på min fråga om Huntingtons sjukdom.
Ann-Mari Bäckman

2011-12-10, 22:05
Svar #24

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet om det finns register över ärftliga sjukdomar i detta fall tänker jag på Huntingtons sjukdom eller danssjukan. Eftersom den är dominant ärftlig så följer den vissa familjer. Den familj, som jag söker och som har denna sjukdom i släkten, fanns i början av 1900-talet i Södermanslands län.
 
Mvh Ingrid

2011-12-11, 11:57
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns, men det är sekretessbelagt av hänsyn till individers integritet.

2011-12-11, 13:21
Svar #26

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Chris, vet Du vem som kan få ut uppgifter från detta register? Jag har en ingift släkting, som har denna sjukdom i sin släkt. Honom hjälper jag att släktforska.  
Mvh Ingrid

2011-12-11, 14:23
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
De som har sjukdomen i släkten kan få råd och information från en medicinsk genetiker som finns på de stora universitetssjukhusen, om han inte redan har kontakt med dem. Han kan säkert fråga läkaren på vårdcentralen om en remiss. Sjukdomen nedärvs dominant, dvs om bägge föräldrarna inte har den så har man inte anlaget. Problemet är att insjuknandet kan vara ganska sent.
Här finns information samt adresser till olika kontakter och resurspersoner:
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/huntingtonssjukdom

2011-12-12, 18:22
Svar #28

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Min släktings far föddes med fader okänd. Modern arbetade vid barnets tillkomst på en gård i Frustuna fs (D). Enligt hörsägen fick hon en ko.Sedan fick hon bege sig hem till sitt föräldrahem, där sonen föddes. Denne son fick först i vuxen ålder diagnosen Huntingtons sjukdom. Då var han redan gift och hade fått 3 barn. Två av dem hade den juvenila formen och dog unga. Medan min släkting inte bär på sjukdomsanlaget. Det finns en misstanke om, att den okände fadern skulle ha varit antingen husbonden eller någon av hans söner med tanke på den gåva, som den blivande modern fick. Prästen gjorde förr i tiden många anteckningar i kyrkböckerna om församlingsbornas mentala status. Om en person dog med denna sjukdom vad kan den ha blivit benämnd i Död- och begravningsboken?
 
Mvh Ingrid

2011-12-13, 08:10
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2013-07-17, 10:49
Svar #30

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om de undersökningar, som nämndes i diskussionen kring Huntingstons sjukdom 2006 (Sjögren 1936 och Almqvist et al 1994) finns tillgängliga idag?
Jag söker en släkt med denna sjukdom från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, som troligen härstammade från Sörmland.
 
Med vänlig hälsning Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna