ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vita flussen  (läst 3168 gånger)

2006-09-08, 21:54
läst 3168 gånger

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Jag har hittat vita flussen som dödsorsak.
Jag har slagit upp ordet fluss,och det tolkas som katarr eller flytning. Vi har ju ordet halsfluss, som väl är en sorts katarr.
Nu undrar jag om vita flussen är någon speciell katarr.

2006-09-08, 22:33
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Det verkar vara en könsjukdom, men vilken? Jag hittade på nätet, där det stod könsjukdomarna vita flussen och Dröppeln. Det sista är väl Gonorr?? Så det första måste väl då vara Syfilis eller kanske någon annan könssjukdom.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-08, 23:29
Svar #2

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Tack, Ann-Mari!
Det var intressant! Otäckt att det var en dödlig sjukdom på tidigt 1800-tal, liksom f.ö. många andra sjukdomar som det nu finns bot för.
Sylvia

2006-09-09, 07:14
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag blir lite fundersam att Vita flussen skulle ha varit Syfilis. Det låter som om symptomen är en vit flytning (katarr), men Syfilis verkar mer bestå av sår. Jag tänker mer på gonnor?, men det hallades ju för dröppeln. Om du läser vad som står under rubriken Syfilis, så ser du vad det handlar om. Jag har inte kollat om det finns något skrivet om Dröppel eller Gonnor?.
 
Hoppas någon annan kan tillfoga något i ämnet.
Ann-Mari Bäckman

2006-09-09, 14:31
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I Svenska sjukdomsnamn i gångna tider av Gunnar Lagerkranz står:  Vita flussen - eller födselflöden, vit flytning från underlivet (Födsla, födslan = blygden. SAOB)
 
Det verkar märkligt att Vita flussen är en dödsorsak enbart. Ett symtom på någon annan sjukdom?

2006-09-09, 17:00
Svar #5

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Flytningar från underlivet kan, om de följs av värk och feber, vara symtom på en infektion i äggledaren, i livmoderslemhinnan eller livmoderhalsen. Behandlas idag med antibiotika.

2006-09-09, 22:56
Svar #6

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Även tumörsjukdomar i underlivet kan ge flytningar.
Mvh Harriet

2006-09-10, 04:56
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om man söker på Vita flussen på nätet, så får man fram två förslag. Det ena är någon örtmedicin speciellt lämplig för vita flussen. Den andra är från en Lärobok och rådgivare för friska och sjuka av Louis Kuhne, 1917. Där nämns just könssjukdomar som Vita flussen och dröppeln.  
 
Jag vet inte hur det var då, men idag så är könssjukdomar detsamma som veneriska sjukdomar och dit hör fyra stycken: Gonnor?, Syfilis,mjuk schanker och fjärde könsjukdomen.
 
Om man nu ska lita till den där Kuhne, om att vita flussen är en könssjukdom, vilken kan det då vara? Det verkar ju, som om de tre sista inte består av flytningar.
 
I och med att det står vita flussen i bestämd form, så verkar det ju vara en speciell sjukdom, inte en diffus diagnos. Fast Anita har ju läst om att det kan betyda födselflöden också.
Ann-Mari Bäckman

2006-09-10, 09:56
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag funderade också över födselflöden. Man skulle ju kunna tro att det har något med födsel (av barn) att göra, men läser man SAOBs förklaring så betyder det ju något annat. De vita flytningarna hör ju definitivt inte hemma efter förlossningar heller, så jag tror att vi kan utesluta att det rör sig om en post partus infektion (dvs infektion efter förlossning).
 
Möjligen kan det - som Berit beskriver - vara ett symtom på en övre infektion i underlivet - eller en tumörsjukdom - men det brukar inte heller ge vita (däremot färgade) flytningar som regel. Fast allt är ju möjligt.  Men som dödsdiagnos?

2006-09-10, 10:41
Svar #9

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Söker man på nätet efter vit fluss/vita flussen på svenska ger det inte många resultat, men på tyska finns många sidor om Der weisse Fluss.
 
Ur Meyers Konversationslexikon (finns på nätet)
 
Wei?er Flu? (griech. Leukorrhoea, lat. Fluor albus, franz. Fleurs blanches), der Ausflu? einer wei?lichen, tr?ben, schleimigen, manchmal auch gelblichen, eiterartigen Fl?ssigkeit aus den weiblichen Geschlechtswerkzeugen. Der wei?e Flu? ist die häufigste Krankheit des weiblichen Geschlechts, besonders zur Zeit der Geschlechtsreife; sie beruht stets auf einer katarrhalischen, selten geschw?rigen Entz?ndung der Schleimhaut, die bald nur die äu?ern Schamteile, bald die Mutterscheide oder die Gebärmutter, bald auch mehrere oder alle diese Teile zugleich betrifft. Den Ausgangspunkt des wei?en Flusses nachzuweisen, ist Sache des Arztes, welcher sich zu diesem Zweck notwendigerweise des Mutterspiegels bedienen mu?. Bei manchen Frauen ist er ein unschädlicher und schnell vor?bergehender Begleiter der Menstruation oder des Wochenbetts; in andern Fällen entsteht er durch geschlechtliche Exzesse, durch Reibungen, denen die Genitalschleimhaut ausgesetzt wird, durch den Dampf der Kohlentöpfe, auf welchen man sich die F??e wärmt, durch Madenw?rmer (Oxyuriden), welche aus dem After in die Mutterscheide gelangen.
 
Min gamla skoltyska är lite rostig, men kanske kan någon annan översätta eller leta vidare på tyskspråkiga sidor?

2006-09-10, 10:45
Svar #10

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Från Wikipedia:
 
Leukorrhea (US) or leukorrhoea (Commonwealth) is a medical term that denotes a thick, whitish vaginal discharge. It results from inflammation or congestion of the vaginal mucosa.
 
There are many causes of leukorrhea. Vaginal discharge is normal for a woman, and all women are different. Causes of change in discharge include infection, malignancy, and hormonal changes.
 
Leukorrhea may occur normally during pregnancy. This is caused by increased bloodflow to the vagina due to increased estrogen. Female infants may have leukorrhea for a short time after birth due to their in-uterine exposure to estrogen.
 
Its usually a non-pathological symptom secondary to inflammatory conditions of Vagina or cervix.

2006-09-10, 11:16
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Båda inläggen beskriver - i stora drag - de normala vita flytningar som kvinnor har beroende på hormonförändringar, sjukdomar och graviditet.

2006-09-10, 11:54
Svar #12

Utloggad Berit Berglund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag skulle inte tro att vita flussen är en synomym för någon specifik könssjukdom.  
 
Under 1800-talet fanns precis som Ann-Mari skriver tre vanliga sexuellt överförbara sjukdomar: syfilis, ulcus molle/mjuk schanker och gonorr?, varav de två förstnämnda kan uteslutas då de har en annan symtombild. Den sk fjärde könssjukdomen - LGV (climatic bubo) blev känd i början av 1900-talet, och har också den en annan symtombild.
 
Men vi har ju alla sett att väldigt diffusa diagnoser då och då anges som dödsorsak i kyrkböckerna, som till exempel värk vilket ju inte kan ses som en giltig dödsorsak. Kvinnan i det här fallet kanske hade bekymmersamma flytningar, men vad hon egentligen dog av kan vi nog bara spekulera kring.

2006-09-10, 15:08
Svar #13

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Vet inte om man helt kan utgå från att det var en könssjukdom. Funderar på tuberkulos i livmodern som en alternativ förklaring med kraftig vit flytning. Detta är en egen hypotes utan att ha letat i några källor.
Mvh Harriet

2006-09-10, 17:24
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Harriet! Vet man hur pass vanligt det var (är)  att kvinnor drabbas av tuberkulos i livmodern?  
 
Mvh Anita

2006-09-10, 20:01
Svar #15

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Gjorde en littteratursökning på PubMed och fick 344 träffar /artiklar om tuberkulos i underlivet hos kvinnor (oftast beskrivs all tuberkulos i kvinnans könsorgan i ett sammanhang). I Sverige noterades 1968-1977 155 nya fall av gyntbc. De flesta artiklarna kommer från länder där tuberkulos är mycket vanligare än i Sverige.
Artiklar numera handlar om två aspekter: barnlösheten och den ökade förkomst som HIVepidemin medför i de hårdast drabbade länderna (HIV och tuberkulos triggar varandra).
Sverige på 1800talet har jag ingen specifik uppgift om men eftersom förekomsten av tuberkulos totalt sett var hög är det mycket troligt att även tuberkulos i underlivet var mycket vanligare.
Vad gäller symtom så betonas förutom barnlösheten smärta som typiskt (snarare än flytningar).
Mhv Harriet

2006-09-10, 23:32
Svar #16

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:05
    • Visa profil
Hej!
Oj, vad många funderingar det blev kring min fråga som jag trodde var lättbesvarad!
Tack för dem alla! Dessutom fick man ju mobilisera sina språkkunskaper. (Tur att det finns lexikon!)
Den kvinna som jag skrev om födde barn 1 år 7 mån innan hon dog vid 33 års ålder. Det verkar inte som om hon fött barn strax före dödsfallet Prästen här tycks annars ha varit noga med att även införa dödfödda. Men hon kan ju ha fått missfall.
Maken gifte sedan om sig, men nya hustrun blev inte smittad med någon dödlig sjukdom av honom,  vad jag kan förstå.
Ingen mer i socknen har fått vita flussen som dödsorak. En man som dog 50 år tidigare fick diagnosen venerisk smitta. I övrigt finns ingen antydan om någon könssjukdom.
Man lär väl aldrig få veta vad kvinnan egentligen dog av, och det visste förmodligen inte den som uppgav dödsorsaken heller. Vem var det, förresten? Inte reste väl någon doktor ut till varenda liten backstuga när någon dött! Var det inte så, att någon i familjen uppgav en dödsorsak som man gissade på?
Hälsning och tack till alla som kommit med intressanta inlägg i den här frågan!
Och till alla som kommer med fler inlägg!?
Sylvia

2006-09-11, 05:45
Svar #17

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Att fastställa dödsorsak var på den tiden prästens uppgift - vilket förklarar mycket av otillförlitligheten. En del präster är såpass ärliga att de flesta i deras församling får okänd dödsorsak. I en sådan församling kan man lita mycket mer på uppgiften de gånger någon orsak anges. Träffsäkerheten var av naturliga skäl också större för olyckor typ drunknad eller slagen av häst än för sjukdomar.
Om prästen angav att en kvinna dog av flytningar hade han säkert fått denna uppgift från någon - en familljemedlem eller barnmorska. Utbildade barnmorskor tillträdde 1830-1860 i de socknar jag kan bäst.
Mvh Harriet

2007-06-14, 20:32
Svar #18

Utloggad Kerstin Norberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-12-31, 19:46
    • Visa profil
Hej!
 
Kapten Nils Wilhelm Nordin skriver 1861 i ett brev till sina svärföräldrar att hans hustru Maria Paulina Norberg som var med honom på en utrikes resa avlidit.  
 
Kapten Nordin skriver: Hennes egentliga sjukdom var Vita Flussen som hon fick efter missfallet.
MVH Kerstin

2007-06-15, 19:43
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vita flussen betyder flytningar. Kan det vara en varig livmoderinfektion?

2007-09-16, 11:44
Svar #20

Ulla K

Hej!
Jag råkade ramla in i er diskussion då jag googlade efter nåt helt annat.
Jag kan bidra med info om sjukdomen LICHEN SCLEROSUS (vitfläckssjukan)
Citerar:Lichen sclerosus är en inflammation i huden av okänd orsak. Den kan finnas
på olika delar av kroppen, men oftast i underlivet och runt analöppningen och kan komma i vilken ålder som helst.,Lichen sclerosus kan i sällsynta fall orsaka cellförändringar.
Så efter att ha sett den här diskussionen och därefter läst om Vitfläckssjukan drog jag en parallell.  
Min källa: http://www.vll.se/accessability/pubs/index.asp?lngMenuID=130043&lngID=148144
 
Mvh Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna