ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scharlakansfeber  (läst 3345 gånger)

2005-12-19, 13:48
läst 3345 gånger

Ulrika Eversdijk

Min lille son har fått scharlakansfeber o jag fick veta, att sjukdomen idag har ett lindrigare förlopp än förr, då den ofta var dödlig. Jag förstår att pencillin o bättre hygien botar, men även utan behandling sägs det vara ett lindrigare förlopp. Vet någon varför?

2006-01-02, 20:36
Svar #1

Kristina Elmström

Ca 36 barn dog i scharlakansfeber under månaderna mars-maj 1857 i Hedemora, så nog var det en dödlig sjukdom! Jag hittade detta idag när jag letade efter ett barns dödsorsak och då fortsate jag varken på februari eller juni, så det kan ha varit ännu fler. Jag vet inget om skillnaderna i sjukdomsförlopp då och nu. Var det vanligt förr med sådana epidemier med dödlig utgång?

2006-01-03, 17:33
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Nordisk familjebok skriver att: Scharlakansfebern plägar uppträda i större epidemier med 5-10 års mellanrum. [...] Dödligheten i de olika epidemierna kan växla mellan l och 50 proc.

2006-01-04, 14:09
Svar #3

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Åtminstone en bit in på 60-talet åkte de som fått scharlakansfeber i ambulans till infektionssjukhuset och var isolerade. Ansågs som den allvarligaste barnsjukdomen följd av mässling och påssjuka om jag minns rätt. Med de två senare var det p.g.a. allvarliga följdsjukdomar, säkert detsamma med scharlakansfeber.
Mvh
Bibi

2006-01-04, 19:10
Svar #4

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
När jag själv hade scharlakansfeber någon gång 1962 ungefär, så var det fortfarande epidemisjukdom.
Jag var jättesjuk, och fick isoleras på epidemisjukhuset i Stockholm.
Har för mig, att det låg vid Roslagstull.
När min bror fick det strax efter, så var det nerklassat.
Så han kunde vistas hemma.
Björn

2006-09-25, 22:22
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Streptokocker är inte att leka med idag heller. Från tid till annan varierar vilka streptokocktyper som dominerar och de vi fruktar mest idag är dem som orsakar nekrotiserande fasceit - brukar i media benämnas dödsbakterierna och medför nedbrytning av muskelhinnorna.
Finns egentligen inget som säger att scharlakansfeber är en lindrigare sjukdom idag - bara ovanligare p.g.a. att vi kan stoppa smittspridningen med penicillin och isolering därför inte behövs - fast visst skall man var hemma från dagis tills penicillinet haft effekt. Vid scharlakansfeber får man ett finprickigt utslag - halsfluss med prickar. Vilka symtom /vilken sjukdomsbild man får av streptokocerna beror också på den sjukas ålder. I en syskonskara kan alltså olika barn få olika sjukdomar av samma bakterie: scharlakansfeber, halsfluss eller svinkoppor bl.a.
Mvh Harriet

2007-03-15, 12:41
Svar #6

Maud E Reimer

Hej.
Läste inslagen om scharlakansfeber. Min dotter har precis fått denna sjukdom, med fullt av utslag, smultrontunga och även munsår. I hennes klass har flera barn drabbats av halsfluss och det verkar just nu som det bara är hon som fått scharlakansfeber. Enligt läkaren skulle hon vara hemma ca 1 vecka och sedan ta det lugnt ytterligare 1 vecka. Själv hade jag scharlakansfeber 1969 och drabbades av flera följdsjukdomar. Var borta 2 ? månad från skolan, trots att jag fick penicillin.
 
MVH Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna