ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nässelfeber  (läst 1357 gånger)

2002-01-07, 16:43
läst 1357 gånger

Stefan L.

Hej!
Jag har för mig att jag har sett sjukdomar med namn som nässelfeber, blåsot(har för mig att sett nånstans).
När jag gjorde min vetenskapliga uppsats på historiska institutionen fann jag att en pojke på två år att dött i följd av tandsprickning. En lustig teori om detta var att man hade hällt i ungen brännvin och han hade då ramlat o slagit ut tanden, möjligvis har han svalt tanden och därmed hade fastnat i halsen och stryt andningsvägen.
MVH
Stefan Lundgren

2002-01-07, 18:32
Svar #1

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hejsan!
Ur boken Sjukdomsnamn i gågna tider av Gunnar Lagerkrantz kan jag citera följande:
Nässelfeber är detsamma som flyktiga hudrodnader, vanligen orsakade av överkänslighet för vissa födoämnen. Kan flytta sig runt över kroppen men har ingenting att göra med bältros.
Blåsot är blåaktig missfärgning av hud och slemhinnor vid vissa medfödda hjärtfel.
Det står också om tandsprickning som har att göra med kalkhalten i blodet. Kan återkomma med ytterligare information om någon önskar.
Solveig Mårtensson

2002-01-07, 19:35
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Nässelfeber heter nässelfeber även nuförtiden och är inget ovanligt.  
 
Tandsprickning hos en tvååring betyder sannolikt inte att tanden har spruckit, och har således knappast med blodets kalkhalt att göra. När man pratar om tandsprickning hos små barn menar man tillståndet när tänderna spricker fram, dvs när barnet får sina tänder, vilket kan göra ont. Var läste du om brännvinsteorin?

2002-01-07, 21:46
Svar #3

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Jag fortsätter att citera ur ovannämnda bok:  
Under tandsprickningen uppträdande allmänna konvulsioner utan påverkbart genetiskt samband med tändernas framträngande, vanligen orsakade av spasmofili dvs med underskott av kalkhalten i blodet förbunden krampsjukdom hos spädbarn. Den låga kalkhalten beror i sin tur på D-vitaminbrist. På våren när barnen får mer sol, försvinner D-vitaminbristen, deras rakit läks ut, och då binds så mycket av blodets kalk i bensystemet, att barnen kan få kramper (spasmofili) som tom ger upphov till kramp i stämbanden, så att andningshinder uppstår och barnen kan kvävas.

2002-01-08, 10:14
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag skulle gärna be att få döpa om denna diskussion till Blåsot, Nässelfeber och Tandsprickning - för att sedan  flytta över den till rubriken Anbytarforum: Övriga ämnen: Sjukdomar.. Det har ju kommit ganska bra beskrivningar på dessa åkommor, och det är bra om vi kan få så mycket som möjligt att ligga under samlande rubriker..
//Peter

2002-04-04, 13:58
Svar #5

Stefan L.

Hej Kristina
Brännvinteorin läste jag inte nånstans, min f d studierektor på historiska institutionen på Uppsala Universitet sa på skämt om man hällde brännvin i ungen.
Stefan

2002-08-16, 13:34
Svar #6

sara

Jag har också en ung flicka - under året - som dör av tandproblem. Hur kan detta gå till?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna