ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hetsig feber  (läst 6442 gånger)

2006-04-09, 00:21
läst 6442 gånger

Utloggad Angelica Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-05-08, 17:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon vet om hetsig feber har något speciellt sjukdomsnamn idag eller att det betyder just att han fick plötslig feber?
 
Mvh
Angelica

2006-04-09, 11:40
Svar #1

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Angelica!
Man träffar ofta på hetsig feber som dödsorsak när man läser gamla dödböcker.
Som förklaring till denna sjukdom har jag funnit att det är en inflammatorisk feber, allt från influensa till lunginflammation.
Jag förmodar att hetsig innebär att sjukdomen hade ett snabbt förlopp.
 
Mvh
Solvig

2014-09-29, 15:02
Svar #2

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har en fråga om diagnoser/dödsorsaker på 17-1800--talet.
Har i släktforskning Dalsland (Gestad bl a) sett en massa människor i slutet av 1700-talet och i början av 1800-talet som dött av hetsig feber.
Låter ju som en samlingsbenämning för en hel del olika sjukdomar, kanske av infektionstyp. Men förkylning kände man väl till även då och lunginflammation,
håll och styng, måste ju ha varit vanlig som dödsorsak (ända tills det kom antibiotika långt in på mitten av 1900-talet). Förmodar att diagnosen ofta blev
lika med symptomen annars, helt enkelt för att man inte kände till så mycket om sjukdomar.  
Folk verkar också ha dött i alla åldrar, men flest kanske barn och gamla, och vid alla årstider av denna hetsiga feber... Kanske kort förlopp också.
Så vilka sjukdomar kan det då, vanligast, ha handlat om?
Tacksam för synpunkter.
Hälsn Elin E

2014-09-29, 23:41
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Elin & Angelica.  
Kolla bland annat in dessa sidor
http://landberga.se/medicinhistoria/dysenteri.html
http://www.hosserudkullen.se/forskning/slakt_hbe_sjukdomar.html
 
Här finns några varianter på svar på vad hetsig feber kan vara.
Även en propp i hjärnstammen kan ge snabb feber, som inte går att vända förrän man är död (snabbt förlopp).
Din sista fråga, Elin, om vilken sjukdom som var vanligast??? Ja, det får vi nog inte veta eftersom sjukdomarna inte är väl beskrivna och ingen läkare hade så fina metoder att de kunde ta reda på vilken bacill / virus eller annan parasit det gällde.  
 
Även idag är det vanligt att mindre barn och deras respektive far- och morföräldrar får samma sjukdomar eftersom barnen inte har haft sjukdomen tidigare och de äldres immunförsvar har minskat betydligt sedan deras egna barn var små. Själv skrattade jag åt mej själv som är mycket stark och klarar av vilka virus/bakterie påverkan som helst i det arbete som har, MEN min egen barnbarns förskylning gick jag bet på.  Var förkyld i några dagar innan det gick över.  Kan det bero på alla pussar som delas ut från snoriga barnbarn ;) ???
 
Hälsningar Elisabet

2014-10-03, 15:54
Svar #4

Utloggad Elin Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-30, 12:50
    • Visa profil
Hej Elisabet!
Tack för intressant svar och dito bilagor.
Rödsot och brännesjuka låter mer sannolikt än bara eskalerande luftrörsinfektioner. Det där om propp i hjärnstammen kände jag inte till, fast jag jobbat på
sjukhus rätt mycket. Att dysenteri var vanligare än kolera visste jag inte heller - båda hade väl med dåliga avlopp att göra.
Var det alltid läkare i bygderna på 17-1800--talet som konstaterade dödsfallen, eller gick prästerna på vad de anhöriga sa jämt? Obduktioner var väl mycket sällsynta. Verkar
lite riskabelt ibland..!
Hälsningar
Elin E

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna