ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brottfälling  (läst 1700 gånger)

2011-03-03, 17:31
läst 1700 gånger

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
(Tänkte först lägga detta under Läshjälp, men tror det passar bättre här.)
 
Ur Tanum DB 1727 (C:1 p 154):
 

 
Juni 1. frå Rörwijk _______ Sifwer efter långligt elände död d. 26 Maj. 54 åhr gammal
 
Vad står det mellan platsen och namnet? Taget bokstav för bokstav tolkar jag det som Brotfälln. Det har en ytlig likhet med Rusthålln, men det tydliga B och f talar emot det.
 
SAOB har under BRÅTE bl.a. den äldre betydelsen af fällda träd uppkastad (tillfällig) förskansning (i skogen), förhuggning; ofta i uttr. fälla, hugga bråtar l. en bråte, med referens till Olaus Petri ca 1540. Kan bråtfällare ha varit ett yrke?
 
(Meddelandet ändrat av acb 2011-03-03 17:32)

2011-03-03, 18:25
Svar #1

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
 
Mannen ifråga led nog av epilepsi eller spasmer, något som ofta brukade skrivas ut i mantalslängderna (som skäl för att slippa betala skatt - jag har själv en ana på 1740-talet som led av denna åkomma). Sifver benämns som Brotfäll[ing]en, och enligt SAOB var en brottfälling en  bygdemålsfärgad benämning på en person som led av fallandesot (epilepsi) eller konvulsioner, ibland använt som förolämpning. Detta låter ännu mer troligt eftersom Sifver ju ska ha dött efter långligt elände (kanske upprepade epileptiska anfall).

2011-03-03, 21:21
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Aha, det hade jag aldrig kunnat gissa - tack så mycket! Flytta gärna tråden till Sjukdomar och dödsorsaker (hade nog varit mindre dåligt om jag satsat på avdelningen Läshjälp ändå).

2011-03-04, 09:46
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anna-Carin!
 
Det är inte lätt med alla dessa gamla ord (och i detta fall även förkortade gamla ord)  Jag flyttar diskussionen till Sjukdomar och dödsorsaker.
 
(Sagt och gjort: diskussionen har nu flyttats från Yrken » Yrken A-E » Bråtfällare, och rubriken har ändrats till Brottfälling).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna