ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bukbinda  (läst 1881 gånger)

2005-12-01, 02:24
läst 1881 gånger

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Hejsan!
Någon som vet vad bukbinda är för något?
Har funnit notis där det står:
Sjukvård och bukbinda åt hustrun å Maria sjukhus.
 
Tacksam för svar
Jennifer

2005-12-11, 10:58
Svar #1

Marita Kroon

Hej Jennifer!
Jag har hört att man förr lindade magen (buken) hos nyförlösta mödrar. Kan det vara så? Man kanske även lindade buken vid andra sjukdomar.
Bara en tanke!
mvh Marita.

2005-12-14, 00:16
Svar #2

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Hejsan!
Har fått tag i sjukjournalen från sjukhuset och kunnat få ut att hon hade bukbråk. Har ej kunnat läsa allt eller det latinska namnet på det men lite hjälp har det ju givit.
Tack för din hjälp!
 
Mvh
Jennifer

2005-12-14, 12:22
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Bråck---försvagning av muskulaturen/vävnaden som gör att något kan trycka ut sig och efter mycket och länge ev. även gå sönder.
Ex: Bråck på blodkärl---anerysm ---stroke(blödning [eller propp]) eller så går stora kärl sönder--man dör,
Bråck på ljumsken---tarmen trycker ut sig---har man mycket otur tarmvred/ förstoppning,
Bråck på buken---något organ trycker sig utåt för att få mera plats ex magsäcken---besvärligt kan det bli utan operation.
Detta kanske kan vara lite till hjälp för dig.
Hoppas att det inte förvillar mera.
mvh elisabet

2005-12-14, 16:52
Svar #4

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Tack Elisabet!
Usch låter hemsk med det du beskriver, kan inte ha avrit lätt på den tiden. Problemet är att diagnosen som hon fick står på latin och handstilen är inte så lätt att läsa. Dock måste jag säga att doktorer i början på 1900-talet var duktiga på att skriva fint. Men skall försöka hitta nån som kanske kan tyda vad det står. Dock har jag kunnat läsa det första ordet som står för bråk. Hernia. Men senare i journalen så står det bukbråk. Någon som vet hur man behandlade detta 1915? Antar att operationer kanske inte var så vanligt då eller har jag fel?
Mvh
Jennifer

2005-12-15, 01:34
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Förr ansågs bråckoperationer lite riskfyllda. Lite beroende på vad det var för bråck försökte man oftast, som första åtgärd, istället trycka tillbaka vad det nu var som petade ut och så satte man just ett bandage ovanpå - bråckband kallades det - för att hålla tillbaka.
Även idag kan det vara så att man av olika anledningar anser det riskabelt att operera (hjärtproblem el likn) och är bråcket då inte alltför farligt så använder man den här gamla metoden (hände en nära släkting till mig runt 1990).
 
Ingela

2005-12-15, 10:48
Svar #6

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Tack Ingela!
Då måste det varit bråckband som de menade när det stod bukbinda. Så med andra ord så kanske det inte var så farligt eller så kunde de inte göra en operation. I journalen så står det att hon var operarad på lule lasarett kan dock inte tyda mer men kunde man behöva binda även om hon var opererad eller kunde det vara så att operationen inte hjälpte?  
 
Jennifer

2005-12-15, 18:59
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ja, det är nog allt ett bråckband de menar.
Jag skulle tro att man kunde få ha det där bråckbandet en liten tid efter operationen också, musklerna var ju försvagade så det kunde väl vara bra med lite stöd tills allt läkt.
 
Jag är ibland väldigt tacksam att jag inte levde för 100 år sedan - inte för att jag är sjuk så ofta, men det känns lite tryggare idag!
 
Ingela

2005-12-15, 23:18
Svar #8

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Ja det är man tacksam för hade inte varit roligt att vara sjuk på den tiden även om det inte är det idag heller men de har lite mer resurser idag hoppas jag åtminstonde. Kunde ju kanske vara därför som hon hade det. Det finns nämligen inget mer i journalen sen dess att hennes man tog hand om henne i hemmet.  Men var det så att man inte kunde skaffa egna barn om man hade denna sjukdomen? Vet att de senare adopterade nämligen.  
 
Jennifer

2005-12-16, 19:57
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det beror väl på vilken sorts bråck det var, men rent generellt skall det nog inte betyda något. Det kan ju finnas många andra orsaker till varför de inte kunde få barn.
 
Ingela

2005-12-18, 20:48
Svar #10

Utloggad Jennifer Engström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2012-03-05, 19:54
    • Visa profil
Okej men då vet jag att det inte behövde ha med det att göra då. Tack så mycket för all hjälp!
 
Jennifer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna