ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-05-07  (läst 3195 gånger)

1999-10-02, 13:37
läst 3195 gånger

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej ! Jag söker information om ett bageri i Jockmock ungefär 1894. Min ana Olaus Larsson f.1840 i Lane-Ryr, Bohuslän uppges i hfl vara bageriidkaredär.Vilken typ av register ska jag söka i för att t ex ta reda på om han ägde bageriet ?

1999-10-02, 23:17
Svar #1

Carina Sunesson

Hej Cecilia,
Har du sökt efter bouppteckning på Olaus Larsson?

1999-10-03, 10:53
Svar #2

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Nej. Jag är ganska grön som släktforskare, så jag har mest jobbat med Olof Brattös databas för Olaus födelseförsamling.Och sen kollat det på RA. Norrbottensdelen omfattar egentligen mest en annan gren som redan är utforskad av min släkt. Hur hittar jag bouppteckningar ? Finns det ev. kopia i Stockholm ? Alla hans barn fanns i Norrland så jag tror inte det finns i något arkiv på västkusten.

1999-10-03, 14:09
Svar #3

Carina Sunesson

Det beror lite på när han dog, men kolla först hans dödsdatum och kontakta därefter tingsrätten på samma ort.
Om det finns en bouppteckning så kan de skicka en kopia av densamma till dig.
Om Du har svårt att finna hans dödsdatum kan du kontakta Landsarkivet i Härnösand per tel. eller email.

1999-12-05, 22:07
Svar #4

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej!
 
Undrar om det är någon som har kopplingar till släkten Wikström ifrån Holmträsk i Jokkmokk.
Bl.a. Hans Petter Wikström 1818-1875, arrendator och nybyggare i Holmträsk.
 
Hälsningar Christer.

2000-02-13, 19:52
Svar #5

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Karl Mauritz Karlsson född 10/5-1912 i Jokkmokk. De ska heta Karl Johan Karlsson och Ida Viktoria Engfors. Men var kom de ifrån?
 
Söker även hustrun Signe Viktoria Ståhls föräldrars härkomst. hon var född 6/7-1923 i Jokkmokk. Föräldrarna Gerda Viktoria Ståhl och Oskar Nordqvist.

2000-03-09, 21:15
Svar #6

Jan-Anders Ackring

Hej Gunnar!
 
Av en tillfällighet så visade jag en bekant, Kerstin Isaksson som inte har tillgång till dator, vad Anbytarforum på nätet är för något. Eftersom hon kommer från Jokkmokk, Lappland så bad hon mig att kolla lite på Jokkmokk. Här fanns ju inte mycket, bara ett inlägg! Men döm om min förvåning då hon ropar till Det var ju grannar till mig och Sonja bor i Halmstad.
 
Jag föreslog att Kerstin skulle ringa till Sonja i Halmstad och höra sig för lite. Efter tel.samtal med Sonja så återkommer Kerstin till mig och ber mig meddela följande;
 
Karl Johan Karlsson och Ida Viktoria Engfors flyttade från Lakaträsk till Porsi och bodde där till deras död. Karl o Ida har ett barnbarn Mary Ingebrittsen boende i Vuolleim. Signe Ståhl har adress; Maratonväg 34A i Halmstad.
 
Gunnar det är inte fullständigt svar på dina frågor men kanske en öppning.  
 
Tag gärna kontakt med Signe Ståhl i Halmstad. Jag sänder detta med post till Signe.
 
Enligt uppdrag,
Jan-Anders Ackring, Varberg

2000-03-10, 07:02
Svar #7

Jan-Anders Ackring

I ovanstående inlägg skall naturligtvis namnet Sonja bytas mot Signe.

2000-03-10, 18:25
Svar #8

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag tackar så mycket.
 
En bekant till mig ville börja forska, och han är son till Signe. Han hade pratat om detta med sin mor men hon tyckte inte att detta med släktforskning var något att bry sig om. Troligen pga att det fanns oäkta barn med i bilden.
Men vi har skickat efter lite mikrokort från Jokkmokk, för att se om vi hittar något.
 
Gunnar

2000-03-10, 21:45
Svar #9

Jan-Anders Ackring

Gunnar,
Jag förstår då att det är lite rundgång i detta ärende. Jag har redan sänt material till Signe.
 
Själv så är jag lite nybörjare vad det gäller släktforskning, har hållt på i lite över ett år men har aldrig riktigt kommit igång p.g.a tidsbrist som det heter. Jag har haft lyckan att träffa på ett par personer, kanske främste en, som har hjälpt mig otroligt mycket, både vad det gällt att få kunskaper och att plocka fram uppgifter. Dessa träffar har skett över nätet och man blir verkligt bekanta med varandra. Vad jag vill säga Gunnar är att en god hjälpande vän är guld värt i dessa sammanhang. Jag tror säkert att du kommer att hjälpa din bekant.
 
Oäkta barn. Jag har förståelse för att äldre generationer alltid har haft bekymmer om detta och det kan ha varit befogat men idag är det ingen skam som det var på 1800-talet då kvinnan blev väldigt utsatt. Det var t.o.m straffbart ur kyrkans synvinkel. Vad mannen fick för straff kan man fundera på. I dag borde det inte vara något skamligt. Förr hade ju föräldrarna många barn medan det idag verkar som om barnen i många fall har många föräldrar! Vi måste betänka att även oäkta barn har föräldrar.
 
Väldigt många släktforkare stöter förr eller senare på problemet att hitta fadern till ett oäkta barn, som det hette i kyrkboken, även jag. Min mormor var oäkta och det lär inte ha talas så mycket om det. Mormor hade turen att träffa en halvbror på äldre dar berättades det. Jag hade mycket bekymmer med att hitta hennes härkomst och till slut, med hjäp av god kontakt på nätet, så lyckades det. Jag blev mycket glad och kunde så få fram mycket uppgifter bakåt.
 
Släktforskning handlar ju inte bara om att samla en massa namn bakåt i tiden. Det som är fascinerande är att försöka sätta sig in i hur ens anor har levat och haft det, både i vardag och fest, och då är det av stor vikt att så många fakta som möjligt kommer i dagen. Arkiv förgås normalt inte men den mänskliga berättelsen och dess kunskapskälla är inte evig.
 
Filosofiska tankar,
 
Jan-Anders Ackring

2000-03-23, 17:49
Svar #10

Camilla Wallin

Jag söker föräldrar, syskon osv till Gustaf Reinhold Isaksson född 1901 i Porjus. Såg att det fanns en Kerstin Isaksson i Jokkmokk och vill bara kolla om det kan vara någon släkting. Gustaf arbetade som rallare och dog 1958.
Mvh Camilla

2000-04-10, 19:25
Svar #11

Jan-Anders Ackring

Camilla!
Bättre ett sent svar än inget svar alls. Jag har dock inget positivt att komma med.
Kerstin Isaksson, som nu bor i Varberg, låter meddela att hon inte känner igen någon Gustaf Reinhold Isaksson. Tyvärr.

2000-07-18, 02:18
Svar #12

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil
Tänkte höra om någon vet något om Kristina Anundsdotter född:1791 död:1877
 
Hon kom från Sockjokk och som jag har hört så ska det ha legat i närheten av jokkmokk...
 
Tack på förhand !!

2000-07-18, 12:16
Svar #13

Marie Axelsson

Hej Tommy!
Christina föddes 1791-03-24 i Sjockjock och dog 1877-03-16 i Kuusihuornas (Granhult). Hon gifte sig 1816 med Erik Johannes Olsson Taavola.
 
Hennes föräldrar är Anund Anundsson junior  f. 1751 i Sjockjock d. 1806, han drunknade. Hennes mor hette  Christina Larsdotter f. 1764 i Sjockjock har tyvärr inge dödsdatum på henne.
 
Anunds far hette Anund Anundsson  f 1720-1789-04-26, och modern Ingri Larsdotter f. 1730-1797-11-19.
 
Dessa uppgifter är tagna från August Ljungs registerkort över Gällivare, sid 541 och 545.
 
Hälsningar Marie

2000-07-18, 20:11
Svar #14

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil

2000-07-18, 21:34
Svar #15

Ahnqvist

Hej!
Christina Larsdotter, född 1764-03-31 förefaller att vara dotter till Lappmannen Lars Larsson Bjebmok ifrån Sjocksjock, f 1740, död 1803-04-12 (db) och hans hustru Kristina Matsdotter, f 1752. Gifta 1763-02-28 (August Ljung). Christin dog 1841 i Tjårvek eller Hornberget, som det numera heter, där hon finns upptagen som Enkan Christina Larsdotter, född 1764-06-09.  
 
Hälsningar Alice Ahnqvist

2000-07-19, 00:49
Svar #16

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil
Tack alice det var faktiskt det jag letade efter...att vår släkt har samiska anor...
Enligt min morfar och hans bror så ska även Christina anundsdotter vara same...Någon som vet om det stämmer ?? Det här med släktforskning är nytt för mig men mycket intressant !!! Men eftersom jag endast är 16 år så har jag lite ont om tid eftersom annnat också lockar !! =)  
 
Men ni har hjälp mig mycket och detta är något jag tror att det blir mer av i framtiden !!  
 
Tack ska ni ha !!

2000-07-19, 00:55
Svar #17

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil
Tack för det alice !!  
 
En annan sak jag undrar över som någon kanske kan svara på ??? Det är så att min morfar och hans bror säger att Christina Anundsdotter även hon var same.... Någon som vet om det stämmer ???

2000-07-19, 01:14
Svar #18

Utloggad Tommy Rapp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 00:52
    • Visa profil
Oj så dumt av mig !! Självklart är hon det eftersom hon var dotter till Lars Larsson Bjebmok som var same...
 
Men då kan jag passa på att fråga om någon vet något mer om Anundsson släktet ??

2000-08-26, 07:45
Svar #19

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Påhl Andersson Häntak född 1798, gift 13/4 1823 i Jokkmokk med Gunna Knutsdotter Tånkå född 23/12 1804 i Sirkas sameby i Jokkmokk. Båda är från Sirkas enligt vigselnotisen. De får två söner Knut. Den första dör några dagar gammal 1827, den andre föds 18/3 1830.
Gunna dog ca 1837 i Norge. Påhl gifte 1838 om sig med änkan Maja Pannasdotter Parrak och står attesterad till Norge omkring 1870.
Gunnas föräldrar är Knut Amundsson Tånkå (vid sin vigsel och vid första barnet dock Larjas efter sin fosterfar, Panna Knutsson Larjas 1750-83) född 1760, död 9/11 1815 och Sunna Andersdotter Pådso född 1770, död 31/7 1815. Båda dog i Sirkas i Jokkmokk..
Känner någon till Påhls ursprung? Känner någon till Gunnas båda föräldrars ursprung? Är de allihop norska samer månne?
Jag har läst Filip Hultblads doktorsavhandling om Jokkmokk, men har inte fått något svar på detta trots att alla nämns där.

2000-11-07, 14:30
Svar #20

Ulf Stefan Winka

Hej Klas!
 
Jag har tittat i det material som Hultblad använde när han skrev sin doktorsavhandling. Familjeregistret baseras på Ljungs familjeregister som sedan Hultblad kompletterade och rättade. Familjeregistret finns i Nordiska museets arkiv.
 
Det nämns inga föräldrar där till Påhl Andersson Häntak. Enligt detta material hette Påhls andra hustru Caja (el Kaja) Pannasdtr Parrak född 1795 och att de flyttade till Norge 10/4 1871. Däremot står det en Inga Ad Häntak död 1811, 11 år gl, enl. db. Ej i fb Det borde väl vara en syster till Påhl.
 
När det gäller Gunnas föräldrars ursprung bör väl Sigga Jonsdotter född 1740 död 1797 vara mor till Knut Amundsson Tånkå. Sigga gifte sig med Panna Knutsson Larjas 1773 och Knut står angiven som styvson.
 
Däremot så fann jag Påhl Andersson Häntak, Inga Andersdotter Häntak och Gunna Knutsdotter Tånkå upptagna i den elevmatrikel över Jokkmokks lappskola som Forskningsarkivet i Umeå har gett ut. Inga föräldrar finns upptagna. Men i det material som användes när matrikeln bearbetades kanske föräldrarnas namn finns angivna.
 
Matrikeln kan hämtas kostnadsfritt från hemsidan
http://www.foark.umu.se/skrifter.htm
 
Där finns även mycket annat intressant om bl a Jokkmokk att hämta.
 
Mvh Ulf Stefan

2000-11-14, 08:30
Svar #21

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Ulf Stefan!
Så glad du gjorde mig med ditt svar! Äntligen en liten inbrytning!
När nu inte Hultblad nämner mer än det han gör, trodde jag fallen vara ”körda”. Jag vet heller inte riktigt hur man gör för att söka i Norge. Det är tydligen inte alls lika öppet och smidigt som här i Anbytarforum.
Du har tydligen gått rakt på en källa. Ja, det är naturligtvis så man skall göra . om man känner till den och har tillgång till den vill säga. Att Caja Pannasdotter är Påhls andra hustru motsäger uppgiften i AI:5 s 237, där hon sätts som hustru nr 3. Visst, han kunde ha hunnit med en första hustru i Norge (om det nu är där han är kommen ifrån), men skulle då bara varit något över 20 år, varför jag inte hållit detta för mer än måttligt sannolikt.
Det du säger tycker jag nog stödjer teorin om att Påhls familj och kanske även Gunnas mor Sunna (eftersom du inte hittat något på henne heller) stammar från Norge.
Nu har även jag tittat på den fil du nämner från Forskningsarkivet i Umeå. Där fanns en del kandidater såsom varande föräldrar till Påhl, men detta gick inte att med säkerhet utläsa.
Detta verkar vara en sajt som jag borde ha vetat om för länge sedan. Jag återkommer om jag får reda på något ytterligare.
 
Mvh Klas

2000-12-02, 21:50
Svar #22

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd
 
I Umeå stad dör 1772 26/6 Anders Baggesson, lapp från Jokkmokk. Han uppges vara 45 år gammal.

2001-02-28, 19:23
Svar #23

Utloggad Annica Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2011-11-10, 21:04
    • Visa profil
Hej alla kunniga släktforskare!
 
Jag behöver lite hjälp har kört fast.
Jag söker lite fakta om Arbetaren Erik Axel Hägglöf f1866-03-09 i Gideå, ska enl hf flyttad till Jokkmokk 1915-03-29 från Bjurholm, Bahlsjö.
Där slutar mina spår och behöver hjälp med att komma vidare.
 
MVH Annica

2002-01-11, 23:29
Svar #24

O Gunnar

Hej!
Jag söker rötterna till en Ingrid Eriksdotter  
(född 1717 död 1798). Hon får en son Olof (med  
namnat Hansson Wennström) i Vaimat år 1760. Ingrid
är gift med Hans Hansson Kvickström (född 1714  
död 4/6 1798) bosatt i Kvikkjokk.
 
Tacksam för svar
 
O Gunnar

2002-01-12, 15:21
Svar #25

Kjell-Åke Lundström

Klas
Jag har noterat detta om Häntak men du vet väl allt detta sen förr.
       1 Nutti Pålsson Häntak, född 1830-07-10 i Sirkas, Jokkmokk.
         
 
                     *** Generation I ***
 
         f
       2 Pål Andersson Häntak, född 1798 i Sirkas, Jokkmokk. Bosatt
         i Sirkas, Jokkmokk.
         
         Gift 1823 i Jokkmokk med nästa ana
 
         Barn:
         Nutti Pålsson Häntak, född 1830-07-10, se ana 1.
         
         m
       3 Gunna Knutsdotter Tånkå, född 1804 i Sirkas, Jokkmokk. Bosatt
         i Sirkas, Jokkmokk. Skola 1817.
         
         Gift 1823 i Jokkmokk med föregående ana
 
 
                     *** Generation II ***
 
         mf
       6 Knut Amundsson Tånkå, född 1760 i Sirkas, Jokkmokk, död 1815.
         
         Gift med nästa ana
 
         Barn:
         Maja Knutsdotter Tånkå, född 1793 i Sirkas, Jokkmokk.
           Gift 1817 i Jokkmokk med  
           Mats Pålsson Vander, född 1792 i Sjocksjokk, Jokkmokk.
           Från förs. 1821.
         Inga Knutsdotter Tånkå, född 1799 i Sirkas, Jokkmokk.
         Gunna Knutsdotter Tånkå, född 1804, se ana 3.
         
         mm
       7 Sunna Andersdotter Pålso, född 1770 i Sirkas, Jokkmokk, död 1815.
         
         Gift med föregående ana
 
Kjell-Åke Lundström Stensele

2002-01-12, 15:55
Svar #26

Alice Ahnqvist

Till O Gunnar!
 
Hans Hansson, född 1714, gift med Ingri Eriksdotter. Hans dog 1791. Enligt dödboken, Jokkmokk, E:1 626126 1/2, blev han begravd den 29 maj 1791. Det finns även en notering om att han blev 77 år. Dödsorsak uppges vara feber, håll och styng.  
 
I Filip Hultblads bok Övergång från nomadism till agrara bosättning i Jokkmokks socken, sid 234 finns han omnämnd som nr 1400 Hans Hansson 1714-91. I samma bok sid 279-281 finns han även omnämnd under rubriken kvikkjokk.  
 
Var hans hustru kommer ifrån har jag inga uppgifter om.
 
Har fått tips om att Hans Hansson ska komma från Harads traken, men dessa uppgifter har jag inte hunnit kolla.
 
Har anor till detta par genom sonen Olofs som Emanuel, född 1783 i Vaimat, som senare tog efternamnet Wennström.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2002-01-28, 21:25
Svar #27

Utloggad Klas Kohlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 20:52
    • Visa profil
Hej Kjell-Åke!
Tack för ditt bidrag. Som du misstänkte, så har jag redan dessa uppgifter, dock ej Majas gifte.
Det blir att söka vidare.
Jag har fler syskon till Gunna om du är intresserad.
 
Mvh Klas

2002-04-08, 22:32
Svar #28

Alice Ahnqvist

Svar till Gunnar Jonsson på en gammal fråga. Du hade funderingar varifrån Ida Viktoria Engfors kom. Du kanske redan fått svar på din fråga, men du får ändå dessa uppgifter om de ev kan vara till någon nytta för dig.
 
Det finns en Ida Viktoria som är född 1882-10-09 i Mårdsel (Mårdudden) enl hfl A:6, sid 119. Hon är dotter till Frans Gustaf Oskar Nilsson, som sedermera tog efternamnet Engfors. Gift med Greta Ulrika Lindgren från Överluleå församlign enligt samma källa.
 
I Ljungs familjeregister, Gällivare församling, sid 3, Mårdsel finns en notering om att hon flyttat till Jokkmokk 1900-03-26.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2002-05-07, 01:03
Svar #29

Utloggad Peter Berg Mikkelsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Heisan
 
Tenkte bare å informere dere på andre siden av grensen om at jeg sitter på en god del data om samiske etterkommere her i Norge med røtter i Jokkmokk/Gällivare.
 
Jobber både med Hultblad og hans arbeidsverktøy Rasbiologiska Inst. Fam. Reg. for Jokkmok med hans notater.
 
Jeg holder til på Drag i Tysfjord kommune.
 
Vil tippe at en del av de etterkommere jeg har er ukjent for dere da dere kun i endel tilfeller har utflyttad til Norge XXXX.
 
Kan for eksempel nevne at jeg har både norske Vander og Parrak i min base.
 
Så dersom det er aktuellt så er det bare å ta kontakt.
 
Peter (av slekten Gælok)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna