ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Percevallek  (läst 474 gånger)

2001-05-04, 10:01
läst 474 gånger

Rolf Ek

I generalmönsterrullan för Älvsborgs Regemente 1774 nämns en soldat som skadad i ryggen efter percevallek vilken ägt rum på regementets möte några år tidigare. I NE och SAOB har jag inte hittat någon förklaring på ordet, endast i ett bonnierlexikon har jag förstått att perceval är en fransk form för parsifal som var rundabordsriddare.
 
Känner någon till vad percevallek innebar?

2001-06-01, 14:08
Svar #1

Fredrik Blomquist

Har han deltagit i något krig?
Orten låter inte finsk, kanke var han med i Pommern 1758?
Jag skulle misstänka att det står för en ort där han blivit skadad. Stavningen på dessa orter brukar kunna vara ganska starkt förvrängd.

2001-06-01, 17:05
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Kan det inte vara en benämning för de riddarspel och liknande, som var på modet under den tidsperioden ?
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-05-03, 16:44
Svar #3

Anton Stigsjö

Passewallek, Pommern, slag där det gick illa för älvsborgarna och många strök med eller blesserades.
 
m v h Anton

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna