ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franska rör  (läst 383 gånger)

2006-03-29, 11:37
läst 383 gånger

Medea Huuva

Jag har i en bouppteckning från 1829 hittat tvenne franska rör (står under gång- och sängkläder tillsammans med en kakelugn).  
Kan det vara rörspisar som menas eller är det något annat?
MVH Medea

2006-03-29, 14:33
Svar #1

Eva Leksell

Spanska rör har jag hört talas om, det är  spatserkäppar av rotting (många träffar i Google). Men franska?

2006-03-29, 14:55
Svar #2

Niklas Persson


2006-03-29, 15:27
Svar #3

Utloggad Samppa Asunta

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 356
  • Senast inloggad: 2016-03-11, 19:47
    • Visa profil
Är du säker på att det står franska och inte spanska?  Ett långt s i början av ordet eller stavelsen liknar bra mycket ett f,  och också p-et kan skrivas lite vårdslöst så att det ser ut som ett r!   Dessutom kan det ju vara att skrivaren inte har riktigt behärskat benämningarna:  spanska eller franska, det är välan inte så stor skillnad, något utrikiskt i varje fall...

2006-03-30, 11:17
Svar #4

Medea Huuva

Spanska rör låter ju troligt. Det var ett tämligen svårläst mikrokort jag tittade på, så jag kan ju ha uppfattat fel. Ska få hem kopior från originalet i veckan där det förhoppningsvis sysn tydligare vad det står.  
 
Tack för hjälpen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna