ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Siffror i danska böcker från 1620  (läst 862 gånger)

2014-10-17, 11:46
läst 862 gånger

Monica Fogelqvist

Hej alla insatta!
Jag behöver hjälp och hänvisning kanske, till var jag kan lära mej de siffror/beteckningar för siffror (?) som användes i de norska räkenskaperna för 1620 i Jämtland!  
Har inga problem att läsa texten, men jag fattar fanken inte ett dugg av siffrorna! Och då blir ju meningen ganska meningslös...
Bifogar en exempelbild, och hoppas någon vet var jag kan läsa på om detta!
 /Monica

2014-10-17, 11:47
Svar #1

Monica Fogelqvist

Oj, kanske tråden hamnade i fel ämne! I så fall får jag be anbytarvärden att flytta den! Sorry!

2014-10-17, 17:03
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Siffrorna är romerska.
i och j = 1
v = 5
x = 10
genomstruket j = ½
 
Den förste, Gustabonden, skattar 6 daler för jord (åker) omfattande 2 tunnors utsäde.

2014-10-17, 17:12
Svar #3

Monica Fogelqvist

Tack Karl Göran-har varit inne på det, men inte fått ihop det med säkerhet! Tycker inte att det funkar rakt igenom med romerska siffror! Som till exempel Per Olsson i Haxäng, vad är det för kludder före tunnor?! Jag kan inte få det till romerska siffror! Men är det då 12 daler han skattar?

2014-10-17, 17:25
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Hej Monica,
Vanligen förekommer romerska siffror som versaler (t.ex. i våra väggklockor) men i dessa räkenskaper är de gemena. För Per Olsson står det iiij = 4 tunnors utsäde, för vilket han skattar xij = 12 daler.

2014-10-17, 17:33
Svar #5

Monica Fogelqvist

Suck! Jag tycker mest att det ser ut som krumelurer, men när du säger det så... Och ja, tittar man på det så stämmer det ju! Man får bara ta det lite långsammare.
Tack och ha en trevlig helg!
 /M.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna