ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wäre och ähreskänck - betydelse?  (läst 1158 gånger)

2006-12-09, 00:14
läst 1158 gånger

Göran Johansson

Vad betyder wäre och ähreskänck i följande meningar?
 
Thÿ; haffuer iag vdaf ett moderligt medlÿdende icke wiledt gå vthi fultt arfskifte med förberörde N.N. anthingen i hus, grundh, boo eller boohag, som honom tilhörer, vthen therföre annammet af honom all the deel, som min salige dotter åtthe then tÿdh hon först kom i hans wäre, inthet vndentagendes....
 
Theruthöffuer haffuer han af en godh wilie giffuit förnempde min dotter shon till en ähreskänck tw sölfstop....

2006-12-09, 01:11
Svar #1

Patrik Larsson

Hej Göran!
Jag har en gammal tjock Svensk ordbok från början av 1900-talet som jag brukar använda för gamla ord, och det finns många bra uppslag.
 
Där står att Ärskänk betyder hedersgåva.
 
m v h
Patrik

2006-12-09, 01:23
Svar #2

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Wäre kan det betyda vård?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-09, 01:39
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, jag tolkar det också som vård (eller förvar).

2006-12-09, 07:23
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om man slår på ordet i Fornsvensk lexikalisk databas - se http://spraakbanken.gu.se/fsvldb/ - finner man som en av flera betydelser:
 
 förvar, vård. then gud i hymmerike boor take hans iäl i sin wäre fore thz kwmber liffuit tolde häre RK 1: 2538. - inne?hafvande, besittning; våld. scal . . . här ab ram brothers?son oc hans arfwingä hawä thet for:de gotz . . . friit oc vmbworith i theräs wärä oc i theräs pant SD NS 1: 61 (1401). naar härra abram hafuer thetta for?nämpa gooz i geen löst, tha skla han äller hans arfua alt thet som han i geen löser . . . fritt ok wmbeworit i thära wäru hafua ib 235 (1403). hon fik ey stok?holm j sino väro för än the varo thera fengilse quith RR 1: (sfgn) s. 192. wi wiliom til fogatena om slotten tala meden the äre nw alle here som them aff konungen haffue i wäre (d. v. s. i förläning) ib 2: 3361. - Jfr väria, äfvensom vara, f. (akt, vård) och vari, m.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-12-09, 22:47
Svar #5

Göran Johansson

Alla ovan, stort tack för hjälp!
Vänlig hälsning
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna